Gå til innhold

Den store mp3-guiden


Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at mange lurer på mye rundt mp3 og prøver derfor å lage en guide, all feedback er velkommen.

 

 

Ripping

 

Aller først må du rippe cdene dine, dette gjøres best med EAC, hvorfor skal man bruke dette programmet, når det er så mange innstillinger, kan man spørre seg, jo det er fordi kvaliteten er uovertruffen, EAC har mye bedre feilkorrigering en de fleste andre programmer (mange korrigerer ikke feil i det hele tatt).

 

Jeg tar utgangspunkt i standard-innstillingene, og sier hva som må endres

 

EAC-Options, følgende hukes:

 

Tools ->On extraction, start external compressors qued in the background

Automatically write status report after exctraction

 

I Directories og filename kan du velge hvor det skal rippes til, og filnavnet som blir konstruert etter eget ønske (\ angir at du lager mappe).

 

Drive-Options, følgende hukes:

 

Extraction method -> Secure Mode ; Drive has accurate stream function ; Drive caches audi data.

 

I Offset/Speed så setter du inn et par cder du har som er ganske vanlige, og tar detect sample offset, og noterer deg tallene, får du samme tall hver gang, så skriver du inn det, får du mange tall i stort sett samme område (330, 360, og 340 fesk), så ta en omtrentlig middelverdi av det, får du mange totalt forskjellide tall, så bare sett den til 0. Det er ikke kritisk å stille på denne verdien, men får den "avanserte" bruker så er det fint å gjøre.

 

Compression-options, følgende hukes

 

External compression-> I paramater passing scheme velger du lame mp3 encoder.

 

I program used for compression, så velger du banen der du har lame.exe-fila di.

 

I additional command line options, så skriver du kommandoen du vil bruke (feks --alt-preset standard), ikke bry deg om bitraten som står under, den blir ikke brukt.

 

Offset-> Her kan du velge hva som skal stå i kommentar-fila, crc-checksum er ett godt valg om du ikke har noe annet å skrive.

 

ID3-tag-> Huk Use 1d3v1.1 tags instead of id3v1.0 tags.

 

I freebd-options må du føre opp en e-mail-adresse.

 

Så stapper du inn cd-en trykker på alt+g for å hente informasjon fra freedb, sjekker at alt er riktig, og fyller inn manglende felter (feks år), trykker shift+F5 og den vil rippe cden og komprimere wav-filene.

 

 

 

Komprimering

 

Når det kommer til selve komprimeringen er det en encoder som gjelder, nemmelig Lame. (den versjonen som anbefales for øyeblikket er 3.90.3)

 

Så må du spørre deg selv, hva er mitt mål med komprimeringen? For de aller fleste er dette "nærmest mulig cd-kvalitet, på så lite plass som mulig". Da er det to innstillinger som gjelder:

 

--alt-preset standard (rundt 200 kbps)

 

--alt-preset extreme (rundt 250 kbps)

 

Disse encoder i VBR, dvs variable bitrate, som vil si at den bruker lite plass i partier med lite informasjon, og mye i partier med mye informasjon, den totale kvaliteten per magabyte blir dermed mye bedre, og om du ikke har veldig gode grunner til noe annet anbefales det å bruke vbr.

 

Når det gjelder kvaliteten på disse, så er min subjektive mening at extreme så og si aldri er bedre, untatt i noen ekstreme tilfeller, og dermed ikke verd den ekstra plasse.

 

OM du vil at fila skal ta mindre plass, anbefales

 

--alt-preset <bitrate>

 

Her putter du inn en valgfri bitrate og fila vil ha en bitrate som er i nærheten av dette (det er fortsatt VBR, men den gjennomsnittlige bitraten blir rundt tallet du skriver).

 

Om du vil ha konstant bitrate skriver du

 

--alt-preset cbr <bitrate>

 

her må det være en "lovlig" verdi på bitraten (32,64,128,160,192,256 eller 320).

 

Igjen vil jeg gjenta at konstant bitrate ikke anbefales, om du ikke har en gammel ekstern spiller (bilstereo, bærbar mp3-spiller osv.) da noen av disse kun støtter CBR.

 

Litt oppklaring angående andre formater:

 

MP3Pro: Er IKKE bedre en mp3 unatatt på lave bitrates, egner seg ikke for høy kvalitet.

 

MPC: Er best på "cd-kvalitet" musikk, men blir ikke utviklet lenger, er antakelig i ferd med å dø ut.

 

OGG: Omtrent samme kvalitet per bit som mp3 i høyere bitrates, bedre i veldig lave (under 128), utviklingen har stått stille i lengre tid, og det rekker veldig mye batteri fra bærbare enheter, antakelig et format som ikke blir noe større enn det er i dag.

 

AAC: Bedre enn mp3 på alle måter, untatt utbredelse, og i tillegg er det veldig mange implementasjoner, og ikke alle er bra. Plastrer opp en guide om innstillinger i AAC etterhvert håper jeg.

 

For mer utfyllende info anbefales Hydrogen Audio

 

Håper dette kan være oppklarende, kom gjerne med spørsmål/forslag til forbedringer.

 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen på nakken? Javisst - for et naivt standpunkt til Ogg Vorbis, som faktisk høres en del bedre ut enn MP3 i de fleste bitrates.

Hehe, jeg kan jo tone det ned litt da, for allmennhetens interesse, jeg kan gå med på liknende kvalitet i høye bitrates, bedre i lavet, men noe mer kan jeg med hånda på hjertet ikke si ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Så i følge denne guide så må en først rippe cdene, så komprimere de med lame? Er lame et eget program en komprimerer med eller skal en implementere lame i et annet program?

 

Programmet du anbefaler til å rippe cder med, laster det ned informaskon om cden fra nett?

 

Synes guide skulle ha hvert litt mer uomfattende, eller er dette del 1 av flere. Ser du kaller den for " Den store mp3-guiden, ripping, encoding, avspilling.", så da kommer der vel flere deler.

 

Uansett, fint å få oppklart litt rundt de forskjellige bitratene og alternative filformat.

 

Off topic:

Kan en spille av ACC i winamp og brenne ut på cd med feks nero? Hva er det beste programmet for å lage ACC filer, og hvilken bitrate bør de være i.

Lenke til kommentar

"Igjen vil jeg gjenta at konstant bitrate ikke anbefales."

konstant bitrate eller vbr er vel heller et spørsmål om hva en skal bruke mp3ene til. vbr er selvsagt om mp3ene bare blir brukt på en datamaskin, men konstant bitrate er mer kompatibelt med f.eks dvd-spillere, bilspillere, mp3spillere osv. kan jo selvsagt kode vbr filene om til konstant bitrate senere, men det er jo stress ;)

Lenke til kommentar
"Igjen vil jeg gjenta at konstant bitrate ikke anbefales."

konstant bitrate eller vbr er vel heller et spørsmål om hva en skal bruke mp3ene til. vbr er selvsagt om mp3ene bare blir brukt på en datamaskin, men konstant bitrate er mer kompatibelt med f.eks dvd-spillere, bilspillere, mp3spillere osv. kan jo selvsagt kode vbr filene om til konstant bitrate senere, men det er jo stress ;)

Det aller meste av spillere støtter vbr, bare veldig gamle spillere som ikke gjør det, men jeg kan ta det med i guiden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så i følge denne guide så må en først rippe cdene, så komprimere de med lame? Er lame et eget program en komprimerer med eller skal en implementere lame i et annet program?

 

Programmet du anbefaler til å rippe cder med, laster det ned informaskon om cden fra nett?

 

Synes guide skulle ha hvert litt mer uomfattende, eller er dette del 1 av flere. Ser du kaller den for " Den store mp3-guiden, ripping, encoding, avspilling.", så da kommer der vel flere deler.

 

Uansett, fint å få oppklart litt rundt de forskjellige bitratene og alternative filformat.

 

Off topic:

Kan en spille av ACC i winamp og brenne ut på cd med feks nero? Hva er det beste programmet for å lage ACC filer, og hvilken bitrate bør de være i.

Har oppklart litt mer angående hvordan man teknisk utfører det, nå som rippe-delen er med, du synes det blir for mye info i ett innlegg, kan kanskje tenke på å dele det opp, er det noen flere synspunkter på det?

 

AtW

Lenke til kommentar
På tide å komme med denne igjen:

http://www.cd-rw.org/articles/archive/mydeneaclame.cfm

 

En bra guide for EAC og LAME.

Ja den er bra den også, men liker bedre å skrive hva slags innstillinger som må gjøres, da det erfaringsmessig kan være tull med disse ferdige config-filene, ofte blir det feks stående på burst mode, om man bruker en cfg fra denne siden.

Lenke til kommentar
Et alternativ til de som ikke skjønne noe og vil importere CDene sine inn på maskinen - Legg inn iTunes-> sett i CD-> Trykk Import....Ferdig!

Så betaler men ved at man får ett dårligere "produkt" også, noe av håpet mitt med denne guiden er å gjøre det enkelt å sette opp (noe som kun må gjøres en gang), selv for de som ikke vet så mye om hvordan man gjør de, de som driver seriøst med slik henter infoen sin fra andre steder uansett. håpet mitt er at "alle" kan få topp kvalitet på en enkel måte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Enkelt spørsmål - er VBM bra eller dårlig? Jeg downer det iallefall aldrig.

Kjører 192=<

vbm? Mener du vbr da? Det er bra såfremt spilleren din støtter det (alle på pc som jeg vet om gjør dette, selv om mediaplayer faktisk ikke klarer å vise sanglengden skikkelig, men det er jo helt ufattelig inkompetent og gjelder såvidt meg bekjent ingen andre avspillere jeg har vært borti).

 

VBR sin kvalitet avhenger også av rippingen, og av den gjennomsnittelige bitraten (320 CBR er jo såklart bedre enn VBR med en gjennomsnittelig bitrate på 50), men får å svare kort på spørsmålet ditt.

 

Ja, VBR er bra.

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor: virker som om du har greie på dette, så jeg lurer på en ting!

 

Jeg skal rippe min flotte CD samling, jeg er slapp og ikke noe særlig audiofil (som i 128kbit holder mer enn nok for meg, er ikke "fin" musikk jeg skal rippe), har 3 CD-rom på maskinen og søker etter dette:

 

1. Et program som automatisk starter ripping når du setter inn en CD (eller at man må trykke på en knapp).

2. Må støtte CDDB (eller annen form for automatisk henting av artist/sangtitler).

3. Må kunne skrive sangnavnet på dette formatet: Artist - Sang.

4. Helst støtte ripping fra flere CD-ROMer (2 eller 3) samtidig.

5. Spiller ingen rolle om det koster noe eller om det er freeware/sharware/abandonware ol. så lenge det ikke er spyware...

 

Finnes dette programmet eller kan jeg ikke få i pose og sekk?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
ATWindsor: virker som om du har greie på dette, så jeg lurer på en ting!

 

Jeg skal rippe min flotte CD samling, jeg er slapp og ikke noe særlig audiofil (som i 128kbit holder mer enn nok for meg, er ikke "fin" musikk jeg skal rippe), har 3 CD-rom på maskinen og søker etter dette:

 

1. Et program som automatisk starter ripping når du setter inn en CD (eller at man må trykke på en knapp).

2. Må støtte CDDB (eller annen form for automatisk henting av artist/sangtitler).

3. Må kunne skrive sangnavnet på dette formatet: Artist - Sang.

4. Helst støtte ripping fra flere CD-ROMer (2 eller 3) samtidig.

5. Spiller ingen rolle om det koster noe eller om det er freeware/sharware/abandonware ol. så lenge det ikke er spyware...

 

Finnes dette programmet eller kan jeg ikke få i pose og sekk?

Desverre kan jeg ikke så kjempemye om prgrammer som ikke er EAC, men kan forklare deg hvordan du løser det meste av disse problemene med EAC ihvertfall, selv om dette kanskje ikke er det ideelle programmet.

 

1. Dette går såvidt jeg vet ikke på EAC, du må trykke på shift+F5

 

2. Du kan stille inn EAC til å hente det inn automatisk (EAC-options->general- on unknown cd's automatically access freedb.

 

3. Eac kan skrive på hvilket format du vil, inkludert lage mapper, helt valgfitt, absolutt alle kombinasjoner er mulig. Om du trenger hjelp til dette, bare skriv eksakt hvordan du vil ha det (inkludert mapper), og jeg skal si hva du må skrive inn.

 

4. Dette skal såvidt jeg vet gå fint, bare ved å installere EAC 2-3 ganger.

 

Forøvrig can eject cd after extraction finished, være nyttig.

 

Forøvrig vil jeg anbefale deg å bruke --alt-preset 128, så får du maks kvalitet på den bitraten du vil ha (men komprimeringen vil ta lengre tid, om du ikke ønsker dette bruker du --alt-preset cbr 128).

 

Vet ikke helt om dette var ett tilfredsstillende svar på spørsmålet ditt, da det bare viser hvordan man kan gjøre det som kommer nærmest ditt behov med EAC, jeg vet rett og slett ikke om noen program som gjør det EAC ikke gjør av punktene dine (rippe 2-3 samtidig, innad i ett program, og starte ripping av seg selv, når du setter inn plata)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hm... synes at det går så sakte, hvor lang tid bruker dere på å rippe + encode en cd? Prøvde å rippe litt med min Audiocatalyst 2.1 (retro :cool: ) var et par hakk enklere å konfigurere for slappe meg... Og det gikk kjappere å rippe enn med EAX og LAME... Noe jeg kan ha gjort feil? Som sagt jeg er langt fra audiofil og skal bare rippe mine gamle "Mega dance"+++ plater... Det eneste som er kjipt med gode gamle audiocatalyst er at man ikke kan kjøre to av samme programmet samtidig, og at den venter med å rippe neste sang før forrige er encoda... :thumbdown:

 

Evt tips om annet, ENKELT cdrippe progg med cddb og 128 CBR?

Lenke til kommentar
Hm... synes at det går så sakte, hvor lang tid bruker dere på å rippe + encode en cd? Prøvde å rippe litt med min Audiocatalyst 2.1 (retro :cool: ) var et par hakk enklere å konfigurere for slappe meg... Og det gikk kjappere å rippe enn med EAX og LAME... Noe jeg kan ha gjort feil? Som sagt jeg er langt fra audiofil og skal bare rippe mine gamle "Mega dance"+++ plater... Det eneste som er kjipt med gode gamle audiocatalyst er at man ikke kan kjøre to av samme programmet samtidig, og at den venter med å rippe neste sang før forrige er encoda... :thumbdown:

 

Evt tips om annet, ENKELT cdrippe progg med cddb og 128 CBR?

Dette verier ganske kraftig, du kan få det til å gå mye fortere, men da får du får det første ingen feilkorrigering (som kan føre til knepp og skrap i lyden), og dårligere kvalitet per megabyte, men det er bare å sette på burst-mode i EAC og bruke --alt-preset cbr 128 i lame, så går det mye fortere (og dårligere).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...