Gå til innhold

LESERINNLEGG: Dataspel er også politikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i mye, men tenker at det kanskje bør legges ekstra til rette for at man får bygget opp et kompetansemiljø på investering og publisering av spill. Smarte penger er en del av det som trengs for å få snøballen til å rulle. Dataspill er norges største kultureksport, det er en underholdningsnæring med ekstremt stort økonomisk potensiale og den er i hovedsak en kreativ grønn næring. Kultur-tilskudd er vel og bra, men risikokapital/investorfond for kreative næringer og et hjelpemiddelapparat som har egne folk som skjønner seg på kultur som næring er viktig.

Innovasjon Norge trenger en oppfriskning - det å lage en ny smart oppfinnelse, ta patent og selge produktet, er noe helt annet enn å lage et underholdningsprodukt som selges i digitale kanaler. Vi trenger at Innovasjon Norge får penger, mandat og personer med nettverk og kompetanse innenfor digital kulturnæring. La oss øke verdiskapningen , spill eksporteres for 24 milliarder i året i sverige , la oss hvertfall komme oss til 1 milliard i løpet av 2022!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er glad for at det satses mer, og alle monner drar. 8 mill høres fort mye ut, men jeg skjønner jo at det er småpenger i det store bildet, men som norsk Spillutviklere er man jo vant til å få til mye med lite... Så sett fra et sånt bootstrappa havregryn, Fretex og 2000,- i lønn i måneden før skatt-perspektiv, så er det jo helt fantastisk! Veldig enig med forrige kommentar. Det trengs mer smarte penger i bransjen, både fra private, men de offentlige burde også bli smartere. Med det sagt, så liker jeg det offentliges mandat om å pushe litt mot at spillene som får støtte skal ha en viss kulturell forankring til Norge. Jeg tror vi er tjent med å få en spillbransje her til lands med tydelig identitet, en identitet som preges av vår egen kultur, og som skinner gjennom i spillene. I motsetning til fullstendig Hollywoodifiserte spill som ikke har noen spor av hvem som har laget det. Det betyr ikke at jeg synes spillene må ha troll og vikinger i seg. Men f.eks at man FAKTISK skriver manus på norsk, og oversetter det til engelsk, ikke motsatt vei. Ved å skrive på norsk, vil man tenke på norsk, og ikke i engelske klisjeer vi har lært fra film, tv og andre spill. Har spilt en del norske spill (mitt eget inkludert) hvor det skinner igjennom at den norske oversettelsen er basert på et engelsk originalskript. Skal aldri gjøre det igjen! Uansett, nå skulle ikke dette bli en hyllest til kulturtesten, men en applaus for 8 mill og en bønn om mer investeringsvilje og kommersialiseringskompetanse! Takk for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...