Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Turutfordring ungdomsskolen (dagstur) - ønsker råd


Anbefalte innlegg

Saken gjelder en skoletur for niende trinn ved skolen vår (fagrelatert, dagstur) som i år har blitt til strid ved skolen vår pga kontaktlærers atferd/holdninger. Saken toppet seg ved skoleslutt i dag, trinnets elever skal ha møte mandag etter skoletid og vi foreldre mandag kveld. Ønsker i den anledning råd og tips. 

 

Før jeg går videre skal jeg nevne at trinnens kontaktlærer er vikar for høsten (studiepermisjon), hentet utenfra kommunen og ikke akkurat på linje med bygdens kultur. Bør vel også nevne at hun er ugift og bor på kommunalt tilrettelagt hybel 15-20 minutter å gå fra skolen. Skolen er liten og har adm lærer som lokal leder, rektor sitter en times kjøring borte. 

 

Så lenge grunnskolens gratisprinsipp har vært knesatt har turen vært etter “same prosedure as every year, James”. Avreise fredag ca kl 6 (vi foreldre organiserer transport til terminal noen hundre meter fra skolen siden ingen skolebuss finnes så tidlig og rutebuss som dekker skolebussens område teller i avganger pr uke hos oss), ankomst fylkeshovedstaden ca kl 0830. Frokostmatpakke på siste del av turen. Fagprogram frem til ca kl 1345, matpause med medbrakt matpakke 30 minutter fra ca kl 1200 på et lånt pauserom for anledningen (fast tilbud). og medbrakt matpakke. Hjemreise kl 1400, pause underveis en time (like ved butikk, hyggelig uteområde med bord/benker der ventes) og hjemkomst terminal ca kl 1815 før vi foreldre organiserer siste etappe hjem for dem som ikke har gåavstand. Skolen/kommunen ordner gruppebillett for reise t/r + en inngang i fylkeshovedstaden, elevene pakker matpakke og termos som vanlig skoledag, men den dagen i XL-format. Så langt, så godt. 

 

I årets vinterhalvår er avgang “ca kl 0600” flyttet til kl 0520, endring som gjelder hele etappen og betyr ankomst fylkeshovedstaden kl 0800. Intet problem for oss foreldre (vi visste selvsagt alt i sommer, vi kan da lese en rutetabell), ifølge vår yngste heller ikke vesentlig problem for klassens elever - de “verst stilte” har bare sett for seg noen ekstra isbiter i vannbøtten til å våkne noenlunde før avgang og litt ekstra dose kaffe medbrakt for å våkne helt til de er fremme. 

 

Kontaklærer sier derimot kontant njet og har - uten å konferere med verken elever eller foreldre - lagt revidert turplan. Den omfatter en halvtimes forkortet fagprogram, men også 1 1/2-2 timer besøk på kjøpesenter samt et kvarter forlengdet lunsjpause på “kult ungdomssted” og 2*pizzabit/0,5-brus før hjemtur, felles bestilling og 250 kr/person å betale for mat + buss tur/retur kjøpesenter. 4-4,5 dl vann. Videre sier den avreise kl 0845 og hjemkost ca midnatt. 

 

Revisert plan har utløst vetostemning og -holdning hos både foreldre (sikkert ikke overraskendende, hun er etter fire-fem uker på kant med de fleste allerede) og eleve. (Iiflg vår yngste nok litt mer overraskende, men vesentligte ting hun ikke later til å ha tenkt på hva gjelder den fronten heller er at a) shoppinghungeren blant 14-åringer i bygden langt fra er så stor som hun later til å tro og b) det foregår aktivitet ansett som viktig på flere fronter i bygden fredag kveld, likegyldig at hun synes den må være verdens dødskjedeligste sted for en ungdom da. Våre to gutter er blant annet 1900-ca 2130opptatt sammen med seks andre unge menn hva gjelder suppekveldsmat, bibelstudier og en omgang sluddersladder over en tekopp og litt tiltygg for å oppdatere de fire som er ukependlende vgs-elever i siste utvikling i bygden.) 

 

Adm lærer (rektors lokale høyrehånd og motsatt en rektor ikke annen personalinstruksjonsrett enn den som følger av “bruke dagens fremmøtte best mulig og tilkalle evt vikar ihht godkjent ringeliste”) har anbefalt å følge tradisjonen og bøye av, men fått njet i den saken. Læreren har gjort det klart at å forlate seng og dyne kl 0450-0455 for å være med på turen ikke skal skje uten vold eller makt. (Iflg yngste har hun - uærbødig uttrykt  - “skolens mest kinesiske øyne og skolens sløveste hjerne” på morgenkvisten, noe bl a vår egen yngste har notert seg til sin fordel. Hos ham er hjernen duggfrisk og vekslingene lynraske i første time, ellers er morgenfriskheten generelt høy i klassen, men et par unntak finnes altså også blant elevene. Vi snakker ellers om gjennomdisiplinert klasse på skole generelt kjent for god orden, så ingen fare for at noen verken henger i taklampene eller får akutt skulkesyke.)  Et par foreldre har meldt seg som frivillige til å steppe inn som reserve turledere, så kan hun heller assistere på småskoletrinnet der alltid mer hjelp kan gjøres bruk av og fått klar beskjed om at det er de ikke kompetente til for de har ikke lærerutdannelse. (neida, bare sykepleier- og personallederutdannelse samt ti års mer arbeids- og livserfaring enn henne...), så det kommer ikke på tale. 

 

Fra i ettermiddag står altså frontene steile, for læreren gjorde i dag ved skoleslutt plutselig helt klart i klassen at a) hennes opplegg var godkjent til tirsdag kl skoleslutt eller b) turen ble avlyst og det ble i stedet avviklet prøve den dagen. Iflg yngste - årskullets tillitselev - har elevene vedtatt møte mandag umiddelbart etter skoleslutt, mens foreldrene i hvert fall har vedtatt møte mandag kveld. For ordens skyld: Rektor avvikler en “Metusalemsdag mht ferie for eldre arbeidstakere” på hytte langt fra folkeskikken til mandag kveld og er på møte i arbeidsregi tirsdag så vi får intet utrettet der.  

 

Tips og råd i saken videre ønskes! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turen er en skoletur/klassetur. Kontaktlærer har ingen rett til å kreve at "ungene" skal betale for "2*pizzabit/0,5-brus før hjemtur, felles bestilling og 250 kr/person å betale for mat + buss tur/retur kjøpesenter. 4-4,5 dl vann." Det er klart de skal stå for mat selv, men om du vil ta med seg hjemmefra eller kjøpe der, er opp til hver enkelt. Samme gjelder tur til kjøpesenter.

Skoleturer skal være gratis slik at alle skal ha mulighet til å delta. Inget pengepress på noen som helst måte. Se: 
"https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/skoletur/"

 

"Skoleeier" er øverstkommanderende når det kommer til klasseturer, så lenge de har faglig relevans og foregår i skoletid. Hvem skoleeier er, er heller uklart, for det er jo i grunn samfunnet som eier skolen. Jeg vil tro at rektor/funksjonerende rektor er den som bestemmer i slike saker, men det vil jeg ikke siteres på.

Kontaktlæreren høres ut som en ordentlig vriompeis, som bare kverulerer for å kverulere. Er det helt umulig å få en inn en fra skolen til å steppe inn som vikar for kontaktlærer? Det høres jo ikke akkurat ut som vedkommende har lyst til å reise på den turen til å begynne med. Om foreldre tar på seg å være turledere, så må de huske på at de tar på seg enormt mye ansvar. Skolens ulykkesforsikring vil ikke da lenger dekke elevene. Med en annen lærer som vikar og turleder, vil ikke dette være noe problem.

Endret av Dolandyret
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Takk for innspill, dolandyret. 

 

At vikariende kontaktlærer oppfattes som det du kaller vriompeis er jeg sikker på gjelder flertallet foreldre, og jeg har inntrykk av at elevene ser på henne på samme måten. (Det eneste som kan sies til forsvar for hennes atferd som jeg kjenner til er at hun kommer fra en temmelig byskole i lett “frynsete” nabolag hvor ryktene forteller om “alles kamp mot alle”, mens forholdene hos oss altså er totalt annerledes.) 

 

Rundskrivet du viser til har hun allerede vist til - for å dokuemntere at elevene SKAL betale for mat, jfr “unntak for mat”. (Ta med selv var “overhodet ikke aktuelt, slik oppførte man seg ikke i byen og dessuten var det ikke noe spiserom der, i hvert fall ikke under hennes tilsyn”) En omgang shopping er også nødvendig når man er i fylkeshovedstaden - et synspunkt hun har trukket på egen hånd uten å spørre verken lærere eller elever, og når skolen i tillegg sørger for rabattbillett t/r som gruppe blir dette helt rimelig å betale om ikke vi som foreldre er gjerrige mot våre ungdommer. (Bare for å presisere: Hun vet det er en del velstand og ingen nød hos noen ungdomsskoleelev i bygden.) Turen t/r kjøpesenteret er ellers “nødvendig program” fordi hjemreisen nå engang må gå på faste tider (og vi har ikke akkurat timesruter...) og er noen foreldre av annen mening får de komme on site i byen og kvittere ut ansvaret for ungdommen selv - men da dekker altså ikke skole/kommune returreise, for er eleven skrevet ut etter klokken fagprogram slutt skrives han ikke inn igjen som hennes ansvar før dagen derpå. 

 

Tipset om en annen lærer som “step-in” skal jeg arbeide videre med. Skolen har vel knapt andre lærere enn henne som (tilnærmet) bare arbeider i ungdomsskoledelen, men der det er vilje er det vei, og samlet timeplan for hele skolen en fredag er ikke veldig vanskelig å skaffe til veie. En endring av personalbruken her er innenfor adm lærerers myndighet, og hun er nok så på elever og foreldres side hun kan være uten å public yppe til strid på pauserommet. 

 

Du sier at det ikke hørers ut som hun har lyst til å reise på turen. Nei, ikke med avgang kl 0540, men personlig tror jeg VELDIG gjerne om hun kan drive litt personlig hyggelige sysler (som shopping, iflg yngste vår lider hun av shoppomania og er redd for penger skal mugne på bankkontoen) og komme hjem på tidspunkt som passer hennes egen leggetid. 

 

Flere innspill, anyone? 

Lenke til kommentar

I den "vanlige" turplanen ser det ut som om det er ca 12.5 timer totalt fra avreise til retur, i den reviderte er det oppmot 15.

Hvor kommer de ekstra timene fra? Som du skriver er det 30 minutter mindre faglig, mot 105 minutter ekstra på shopping og matpause, det er fortsatt bare halvparten av den ekstra tiden som brukes. Hvor er de resterende 75 minuttene blitt av?

 

Har også litt vanskelig for å forstå hvordan hun planlegger å holde oversikt på 30(?) 14-15-åringer som skal vandre rundt i grupper på et kjøpesenter, potensielt utenfor også når de kjeder seg, spesielt om hun skal få gjort noe shopping selv. Hvis planen er å "møtes igjen her om halvannen time. Her er nummeret mitt i tilfelle dere går dere bort," er hun kort og godt en tulling, og i min mening særdeles uskikket til å være ansvarlig på en slik tur.

 

Det er også interessant at hun ønsker å holde på med denne turen frem til nærmere midnatt, min erfaring (fra skolekorps, der jeg ofte ble gitt ansvar for yngre tenåringer de siste to årene jeg var med på turer) er at barn/tenåringer blir mer og mer uhåndterlige jo senere det blir. Muligens et tegn på at hun ikke har tenkt over potensielle komplikasjoner/utfordringer som kan oppstå?

 

Dette er mine umiddelbare tanker, jeg er på femte semester (av ti) på lektorutdanning for realfag, og er 28 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Takk for innspill, Noreng. (Hadde en telefon med forretningsforbindelse i annen tidssone å håndtere, så fikk registert det temmelig tidlig, men alle skrivefeil skyldes altså tidspunkt midt på natten!) 

 

Shoppingtiden alene er 105-110 minutter, i tillegg altså 15 minutter ekstra matpause, buss, til og fra samt pizza og brus før hjemreise og litt ekstragåtder her og der. 

 

Årskullet er ikke 30 elever - vi er liten skole og sammen med 10. klasse (årstrinnene har en del undervisning sammen) når man ennå ikke helt 30. Oversikt på kjøpesenteret har jeg intet inntrykk av at hun skal ha - inngangsdøren (A og hoveddør av to) er der, og på bussholdeplassen utenfor der møtes vi etter shopping, ha det hyggelig da, dere. (Utenfor er derimot neppe noe interessent i nærheten, Køpesenteret ligger i et “knusktørt” boligområde, men var der i sin barndom med fem butikker eller så under samme tak før boligene. Områdets kvaliteter er lett å registere fra bussen.) 

 

Det er vel ikke automatisk gitt hun ønsker å holde på til midnatt , det er egentlig to valg hjem reisemessig på en fredag - hjemkomst ca kl 1830 eller hjemkomst oppunder midnatt. Det siste eliminerer seg selv med avreise 0845, da ville alternativet bli drøyt to timer faglig program og derfor fot ned for prosjektet. Dette er grunnen til at det “alltid” har vært avreise rundt kl 0600 (i år altså kl 520): Neste alternativ gir altså for lite tid i fylkeshovedstaden, evt for sen hjemkost (til for noen år siden heller ikke praktisk mulig hjemkomst). 

 

Om tenåringer blir mer og mer uhåndterlige skal jeg ikke uttale meg om. Vi har to gutter selv, og eldste har alltid lagt seg til fornuftig tid helt av egen forstand og erfaring, mens yngste fremdeles er i stand til å sovne når og hvor som helst etter kl 2145-22 og uten blygsel kan erklære “uhh, tror jeg går og legger meg” kl 2015 om intet viktig ellers skal gjøres (og ser selvfølgelig meget mørkt på hjemkomst kl midnatt, han vet godt han må vekkes før avstigning og er i stand til å klaske til noen som ren refleks da) . Der jeg har litt erfaring fra ungdomsarbeid - i frikirkesammeheng - har vi også avsluttet alt beregnet for under 15 til kl 2130-2140, så det har heller ikke gitt meg noen praktisk erfaringpå området. Erfaringen fra barn er imidlertid akkurat hva du sier - mer og mer uhåndterlige etter fornuftig leggetid (som ingenlunde er kl 0030-0045 for en 14-åring!), særlig om de også har hatt en travel dag Læreren glemmer også å tanke på noe som vel ikke er så vanlig i byer, men realitet her: Flertallet i klassen har arbeid lørdag, og mange av disse skal møte kl 0730  eller 0800 - to til og med kl 0700. 

Lenke til kommentar
Noen flere som har tanker/råd i denne saken? 

 

Kan opplyse om at vi hadde et hastemøte over et tekrus i går kveld, basert på de to innleggene som alt er kommet og fikk satt i gang en arbeidskommisjon mht å undersøke timeplaner/årshjul for de ulike år (med tanke på dolandyrets forslag), men det er i morgen kveld vi skal avgjøre saken og alle tanker/råd relevante for saken er fremdeles relevante og velkomne 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En oppdatering: 

 

Saken ble løst tirsdag  forrige uke, har bare ikke fått tid til å skrive noe på forumet siden jeg selv reiste bort tirsdag-lørdag pga arbeidet, prioriterte lørdag ettermiddag og i går til familien og prioriterte formiddagen i dag (+ litt tid lørdag) til å komme ajour der. 

 

Satser på å få sendt en PM til de to som på hver sin måte bidrå med nyttige innspill til løsning i løpet av ettermiddagen. Forlater ellers tråden og setter løst-status på saken. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde vurdert å si til kontaktlæreren fy fabian så mye styr. Enten får vi til noe enklere uten rare krav, ellers avlyser vi hele greia, så tar jeg med mine unger og eventuelt deres venner til et badeland for egen regning. Livet er større enn en klassetur.

 

Hva er egentlig turens "faglige innhold"? Hva er formålet med turen?

 

Skal ikke være nødvendig med så mye styr for en enkel dagsutflukt. Og jeg hadde ikke giddi å brukt så mye energi på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...