Gå til innhold

Sony lanserer nytt monsterkamera med 61 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir en stor hit. Kommer til å fly ut av hyllene i turbofart. Med 4 gen. a7r har nok Sony spisset teknologien ytterligere, og de kommer til å ta enda flere markedsandeler fra Canon og Nikon. Det ryktes at Nikon har en Z8 på tur med 60mp. Stor sannsynlighet at det er Samme sensoren som i Sony a7r IV. Er Nikon bruker selv, men er bekymra for selskapet.

Endret av Kenneth Solfjeld
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir en stor hit. Kommer til å fly ut av hyllene i turbofart. Med 4 gen. a7r har nok Sony spisset teknologien ytterligere, og de kommer til å ta enda flere markedsandeler fra Canon og Nikon. Det ryktes at Nikon har en Z8 på tur med 60mp. Stor sannsynlighet at det er Samme sensoren som i Sony a7r IV. Er Nikon bruker selv, men er bekymra for selskapet.

 

Jeg skal oppgradere kamerahuset snart fra a7ii og dette her er garantert høyaktuelt for min del. Eventuelt a7riii som jo vil automatisk bli billigere nå.

 

Mange pro-brukere av Canon/Nikon lo av Sony kun for 5 år siden men det er en annen tone nå. Jeg for min del kunne ikke gått tilbake til speilrefleks og de speilløse systemene deres ligger vel fortsatt en del bak Sony.

 

Uansett er det spennende tider i møte for kameraentusiaster!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men det er Sony og fortsatt lite brukervennlig. Mpix er langt fra alt, sats heller på noen som kan det - Nikon, Fuji, Panasonic, Leica...

 

 

 

 

- Dette kan virke nokså ironisk med tanke på mitt orginale innlegg, men det stemmer at Mega-Pixels ikke er alt.

Dog har det sine fordeler og bruksområder.

Lenke til kommentar

 

Men det er Sony og fortsatt lite brukervennlig. Mpix er langt fra alt, sats heller på noen som kan det - Nikon, Fuji, Panasonic, Leica...

 

 

 

- Dette kan virke nokså ironisk med tanke på mitt orginale innlegg, men det stemmer at Mega-Pixels ikke er alt.

Dog har det sine fordeler og bruksområder.

Forsto ikke helt hva du mente med 68 Mpix kommentaren. Sammenlignet du med mellomformat?

Forøvrig er vi nok enige i stor grad.

Jeg kjenner best Nikon. Som har lansert sin spennende nye Z-serie. Da kan også de fleste tidligere F-objektiver brukes. Jeg har f. eks kjøpt et brukt 300mm f/2.8 til en god pris :-)

Lenke til kommentar

Men det er Sony og fortsatt lite brukervennlig. Mpix er langt fra alt, sats heller på noen som kan det - Nikon, Fuji, Panasonic, Leica ...

 

Noen som kan hva?

Brukervennligheten til kamera er jo helt opp til hva man selv er vant til å bruke.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Men det er Sony og fortsatt lite brukervennlig.

Mpix er langt fra alt, sats heller på noen som kan det - Nikon, Fuji, Panasonic, Leica...

 

 

 

 

- Dette kan virke nokså ironisk med tanke på mitt orginale innlegg, men det stemmer at Mega-Pixels ikke er alt.

Dog har det sine fordeler og bruksområder.

 

 

 

Forsto ikke helt hva du mente med 68 Mpix kommentaren.

Sammenlignet du med mellomformat?

Forøvrig er vi nok enige i stor grad.

Jeg kjenner best Nikon.

Som har lansert sin spennende nye Z-serie.

Da kan også de fleste tidligere F-objektiver brukes.

Jeg har f. eks kjøpt et brukt 300mm f/2.8 til en god pris. :-)

 

 

 

- Det jeg gjor der var et overslag...

((8192)^(2))=(67108864)=(67,108864)= Grovt regnet 68MP

((16384)^(2))=(268435456)=(268,435456)= Grovt regnet 269MP

((68)*(4))=(272)=Altså grovt regnet 272MP

 

((16384)*(16384))="1,00:1,00"="Full-Dome"

((16384)*(12288))="4,00:3,00"="Full-Frame"

((8192)*(8192))="1,00:1,00"="Full-Dome"

((8192)*(6144))="4,00:3,00"="Full-Frame"

 

Alltid kjekt å ha litt ekstra å gå på.

Dog nytteverdien i noe slikt for den gjenve mannen i gata kan heller diskuteres.

Men som sagt så har slikt både sine fordeler og bruksområder.

 

Den grunnleggende optikken er like, om ikke mer, viktig for et bra resultat.

Husker at det var mange proffe som satt med 3MP til 5MP kamera da det begynte å bli populært med 7MP til 12MP blandt vanlig forbrukere.

Noe som tydelig gjenspeiler det faktum at et godt kamera ikke nødvendigvis trenger så veldig høy MP-verdi så lenge den underliggende optikken er av god kvalitet.

 

Personlig så har jeg fortsatt et relativt gammelt "Cannon Ixus700" med 7,1MP.

Et nokså enkelt lommekamera av "Point-and-Shoot"-klassen.

Det vant en god del priser da det kom, og må si at det tar relativt gode bilder sammenlignet med dagsakutelle kamera.

 

Jeg er på ingen måte en proff så det kommer til å holde for meg i lang tid fremover.

Om det skulle mot formodning slutte å virke så er jeg ikke så sikker på om jeg kjøper nytt siden jeg sjelden tar bilder lengre.

Kamera på min "Sony XZ2 Compact" blir kun så langt brukt til QR-scans, ikke at det skjer så alt for ofte det heller.

 

Med det sagt så er det alltids kjekt å lese om nye teknologiske fremskritt uansett hva det måtte være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...