Gå til innhold

Forskere: Søvnmålere kan gi deg dårligere søvn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan jeg si meg enig I basert på egen erfaring. Jeg bruker min Apple watch til å spore hvor mye jeg sover, og de dagene hvor jeg får lite søvn, så blir jeg alltid litt "stressa" når jeg skal legge meg, for å få mer søvn, og ender opp med å slite med å sovne. 

 

Skal deaktivere sporingen i en ukes tid og se om det hjelper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bare brukt en eller annen klokke fra Fitbit (husker ikke navnet) og nå Samsung Gear S3 så hvordan andre klokker og apper funker vet jeg ikke men min erfaring er at de ikke er pålitlige i det hele tatt. Får opp at jeg har sovet mye lenger enn jeg faktisk har gjort enkelte ganger, sovnet til helt annet tidspunkt osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bare brukt en eller annen klokke fra Fitbit (husker ikke navnet) og nå Samsung Gear S3 så hvordan andre klokker og apper funker vet jeg ikke men min erfaring er at de ikke er pålitlige i det hele tatt. Får opp at jeg har sovet mye lenger enn jeg faktisk har gjort enkelte ganger, sovnet til helt annet tidspunkt osv

Min er erfaring med fitbit er at den viser mindre, da kalkulert de gangene jeg har vært "våken" osv. Ellers syns jeg det virker å stemme ganske greit.

 

Ellers så forstår jeg ikke hvordan folk kan henge seg opp i dette.. Sover du for lite legger du deg for seint. Løsningen? Legg deg tidligere da.

 

Resultatet fra klokka får en ta med ei klype salt. Jeg ligger på ca 4.5-5 timer i gjennomsnitt i uka, men jeg vet jo at dette er min egen feil siden jeg ikke klarer å legge meg i normal tid..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søvnmåling er kanskje ikke viktig for alle, men det er et svært godt verktøy for mange. Feks personer med søvnapnè, eller som av stress eller andre årsaker får kort varighet på søvn.

 

Ukritisk bruk er nok ikke bra men for folk som trenger det så regner jeg med at de fleste setter såpass godt inn i verktøyet at de skjønner hvilke data som faktisk presenteres, og evt. feilkilder, feilmarginer etc.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...