Gå til innhold

Hjelp til PC som skal brukes til gaming og design redigere


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tenkt å bygge en datamaskin til gaming og design redigere, 3D etc. Inventor, AutoCAD, Revit osv. Budsjett 12k og max 15k.

Vil helst at maskinen kan være oppgraderings dyktig i fremtiden. Noe ekspert forslag her? :-D.

 

Alt forslag tas med stor takk!

 

:)

Ta det i denne tråden. :)

 

Trenger du "alt"? Som skjerm, mus, tastatur, lyd etc? Hva slags spill prioritere du, og hvor mye fokus har du på redigering/design i forhold til gaming? Altså, er det en Gaming PC du kan jobbe på, eller omvendt?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg tenker på først og fremst kun maskinen til 12k-15k. Det er Gaming PC som jeg ønsker å jobbe på:-). Viktigste for meg er at den er oppgraderingsdyktig i fremtiden. Skjerm, mus, tastatur må jeg nok også kjøpe i tillegg, men det må nok komme i en annen budsjett tenker jeg.

 

Altså med andre ord, hva er den optimale PC jeg kan få tak i for den prisklassen (12k-15k).

 

Takk så mye!

Lenke til kommentar

Hva slags "jobb" er det du skal gjøre - hvilken type arbeidsoppgaver (har du f.eks behov for store mengder lagringsplass)?

Kan du bygge selv, eller må den være ferdig satt sammen?

Har du noen preferanser med hensyn på fysisk størrelse?

Hva slags monitor (oppløsning) skal du kjøpe?

Hva er kravene dine - Hva ser du for deg mhp ytelse i spill?

 

 

Fyll gjerne ut din forespørsel litt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er modellering og design på 2D og 3D. Inventor, Revit og AutoCAD. På hjemmesidene til Autodesk så anbefaler de 32GB eller mest mulig RAM, flest mulig prosessor kjerner og sterkest mulig GPU. Usikker på om disk format har så mye å si ifht. design og modellering, men det har vel mest å si ifht. gaming? :-D Håper å kunne game de fleste spill på ulta eller max oppløsning, men det kan også skje i fremtidig oppgradering.

Lenke til kommentar

Hva slags "jobb" er det du skal gjøre - hvilken type arbeidsoppgaver (har du f.eks behov for store mengder lagringsplass)?

Kan du bygge selv, eller må den være ferdig satt sammen?

Har du noen preferanser med hensyn på fysisk størrelse?

Hva slags monitor (oppløsning) skal du kjøpe?

Hva er kravene dine - Hva ser du for deg mhp ytelse i spill?

 

 

Fyll gjerne ut din forespørsel litt.

-Modellering og design av 2D og 3D på Inventor, Revit, AutoCAD CIV 3D. etc. 1-2TB holder vel? :-)

-Jeg kan bygge selv.

-Ingen krav til fysisk størrelse.

-Monitor har jeg null peiling på. Tenkte å bruke min 40" TV skjerm for å starte med.

-Håper på ultra ytelse i de fleste spill hvis det er mulig.

 

Jeg forvente ikke at maskinen skal oppfyller mine krav i starten av, men håper den kan gjøre det i lengden etter noe oppgraderinger når jeg får bedre råd.

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

..

Her er et forslag man kan ta utgangspunkt i. Det er ikke hugd i stein selvsagt - men det er gjort noen vurderinger her fra min side basert på hva du spør etter.

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=550324&view=b

 

For produktivitet gir AMD Ryzen mer for pengene enn Intel (men Intel er best på gaming). Dermed har jeg valgt Ryzen 7 2700. Denne kommer med en kjøler, så for å holde prisen nede har jeg ikke tatt med en større/bedre kjøler. Ønskes en bedre kjøler kan du f.eks ta en titt på den nye Cooler Master Hyper 212 Black Edition. Eller Be-quiet Dark Rock 4 eller en av Noctua sine. Ja det er mye å velge i her, men de koster noen hundrelapper.

 

MSI B450 Tomahawk er et relativt rimelig og bra valg for Ryzen. God/grei VRM

 

Jeg har tatt med 2 * 16 GB 3000 mhz DDR4. Dermed kan du oppgradere til 2 * 16 til i fremtiden. Jeg fikk ikke opp noen QVL (qualified vendors list) på MSI sine nettsider, så jeg kan ikke bekrefte at det støttes med 4 * 16 GB - dette bør du sjekke opp i. Det skal også sies at når man fyller alle 4 dimms så klarer man ikke overklokke like mye. Sånn sett kan man jo spekulere i å gå for tregere minne for å spare penger. MEN Ryzen er glad i kjapp minne til gaming, så du bør egentlig ha minimum 3000mhz. OBS det må overklokkes for å dra ut hastigheten av minnet - men det er verd det for gaming.

Edit: Vedr å legge til RAM i ettertid .. Generelt anbefales ikke dette. Men kjøper man et kliss likt sett så går det stort sett alltid helt fint. Det beste er selvsagt å kjøpe alt med en gang, altså 4 * 16 GB f.eks. Da garanteres det for at brikkene fungerer sammen, gitt at settet står på QVL.

 

Kvalitets strømforsyning.

 

Bra kabinett - men her er mye preferanser da. Det medfølger to vifter, man kan legge til flere i fremtiden hvis det skulle bli behov.

 

Tok kun 1 litt stor SSD på 1 TB - Da har du godt med plass for en god stund. Du kan jo vurdere å ta en liten SSD, f.eks en 250 GB 970 Evo (m.2) og en større spinnedisk i tillegg (f.eks 2 TB Seagate Barracuda). Personlig bruker jeg nesten ikke spinnedisker lenger, kun i NAS til fjernlagring. Derfor valgte jeg en stor SSD. Når denne er full kjøper du en til :p

 

Skjermkort .. Var litt i tvil her, men mener å ha lest at en del 3d modellering foretrekker nvidia. Jeg tok da det billigste 1070 TI jeg fant. Har ikke prøvd det selv, men 1070 TI er 1070 TI - og yter bra. Du kan vurdere AMD Vega 56 også. Det er litt billigere og man får med en del spill på kjøpet. Vega 56 vil nok yte noe lavere enn 1070 TI, spesielt i DX11 titler. Jeg valgte altså 1070 TI siden dette kan gi deg en fordel i din jobbsammenheng. Her er jeg på tynn is da .. 

 

Ellers vil jeg si at en TV er en elendig spill-monitor. Bare så det er sagt. Skal du ha en ny skjerm KAN det være lurt å finne denne først, og så parre skjermkortet med skjermen. Det er litt å tenke på/vurdere da også ..

 

Windows skaffer du på ebay  :ph34r:

 

Til slutt kan nevnes at CES 2019 begynner om 8 dager (mener jeg..) Det kan jo lønne seg å vente å se om det kommer noe nytt snadder snart?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg tenker med en gang på AMD, nermere 2700X med et greit hovedkort.

16GB rask ram til og begynne med.

500 - 1000GB SSD, i M2 format.

 

 

Gabri3l her kommer nok med et supert oppsett snart skal du se ;)

 

 

 

Ikke på selveste Nyttårsaften er jeg redd! Til og med jeg har har en flik av noe som likner på et liv. ;)

 

Men foreløpig er jeg redd det nok er Intel som er veien å gå. Jeg har ikke fått kikket ordentlig på det, men det jeg har funnet foreløpig peker i retning av at det er Intel arkitektur som er foretrukket av programvare utviklerne. Men det er klart, siden AMD's Zen og Zen+ er relativt ny arkitektur, så er det nok litt urettferdig mot Zen/+ CPU'ene å kikke på ytelse ved lansering. Og det er en liten utfordring å finne nylig oppdaterte benchmarks på de litt uvanlige programmene som TS skal bruke.

 

Det første jeg fant var Puget Systems som har testet RFO Benchmark for Revit. Og der ser vi at selv 8 kjerners første generasjon Ryzen ble filleristet av en 4 kjerners Intel CPU. Men også videre at skaleringen med antall kjerner når man går bort fra Ringbus til 10 kjerners 7900X, ikke er helt optimal.

 

Jeg kan nok ikke få gjort så mye tester selv akkurat nå, da jeg har familiebesøk. Men tenkte på å kjøre nettopp RFO Benchmarken på 2700X maskinen min, og så på 9900K maskinen, der jeg for såvidt også kan emulere 9700K og 8700K, sånn til en viss grad ihvertfall. Men det er RAM'en til den maskinen jeg har i 2700X maskinen for øyeblikket. Så det blir litt mye styr.

 

Ellers, mest for morro skyld, har jeg satt opp en Threadripper maskin! Under maks budsjettet til TS! :p

 

I hovedsak for å se om det i det hele tatt er et alternativ, dersom jeg finner noen nyere relevante Benchmarks som dekker det. Det hjelper jo ikke TS noe serlig om 7900X er beste valget, når den alene koster nesten 10K... Men en slik Threadripper maskin er altså mulig på budsjettet! Så får vi bare håpe den duger til noe. ;) For om det er noe som har oppgraderings potensiale, så må det vel nesten kunne sies å være den. Man får jo allerede 32 kjerners CPU til den! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

9900K er kanskje beste tradeoff da.

 

Ja, jeg ser ikke bort fra det. Men om man hamrer den med arbeid, og skal utnytte frekvens fordelen dens, så må man jo ut med minst 2400Kr for HK, og 1500Kr for en 360mm AIO. Og når selve CPU så koster ~5500Kr så.. 9900K er jo også endestasjon for Z390, aldri i livet om den ryktede 10 kjerneren til Intel kommer til å støtte det chipsettet. Og da forsvinner jo ihvertfall et av de ønskede egenskapene til TS; å kunne oppgraderes i fremtiden. Og der slår man jo neppe Threadripper med et shit-ton PCIe baner, og 4 minnekanaler, samt kommende Zen 2.

 

Uansett som du sier, kan det være lurt å vente med avgjørelser til ihvertfall den 9 jan. ;)

Lenke til kommentar

Spørsmål:

Hva er TS?

TS er forkortelse for Tråd Starter, så i dette tilfellet; deg! :)

 

Hva er 360mm AIO?

AIO er forkortelse for All-In-One, og i dette tilfellet snakker vi om en CPU kjøler utformet som et vannkjølings system der alle delene er integrert. Disse er også vedlikeholdsfrie, og ikke beregnet på å demonteres, eller etterfylles med kjølevæske. 360mm angir størrelsen; de leveres typisk på radiatorer som har plass til en eller flere 120 eller 140mm vifter. Så en AIO med radiator med plass til 2x 140mm vifter, kalles da for en 280mm AIO. 360mm er altså en AIO med 3x 120mm vifter, og er vel omtrent så stor som det er praktisk mulig å lage en AIO. Til "Custom" vannkjølings systemer kan man gjerne kjøpe ganske kraftige vannpumper, som kan drive større mengder vann gjennom enda større radiatorer enn 360mm. Men AIO'enes utforming gjør at de gjerne er designet for å trekke strøm fra hovedkortet, og disse headerne har gjerne en maks effekt på 12W, som altså setter en naturlig begrensning for størrelsen. Større enn 360mm, så kan det rett og slett bli for tungt for så små pumper å få startet loop'en.

 

Her er en typisk 360mm AIO.

 

9900k er det i9-9900k?

Jepp. :)

 

Hva er  Zen2?

AMD's nye CPU arkitektur, som de benyttet til deres 1000 serie CPU'er hadde kodenavnet "Zen". På nyåret i 2018 ble arkitekturen "Zen+" annonsert, som byggde på første generasjons "Zen", men med små raffineringer her og der, bl.a. "krympet" produksjonsprosess fra 14nm til 12nm. På CES 9. januar nå, skal Lisa Su, AMD's CEO holde Keynote for første gang i AMD's historie. Det er ventet at de da lanserer produkter basert på den nye "Zen 2 " arkitekturen, basert på 7nm produksjons prosess. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Super spennende forslag dette her! Jeg får vente litt med å investere/kjøpe inn delene nå. Får se hva slags spennende ting CES byr på, 9.januar.

 

Tar litt tid for meg å konsumere og forstår all det tekniske info. deres. Skal prøve å se og søke på youtube slik jeg forstår litt mer i "bilderform" :-D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er ingen tvil i at Intel er best på singlecore ytelse.

 

Da er det best at jeg går for intel CPU for min gaming og 3D/2D arbeid på Inventor? Er litt forvirret her... hehe. Gabri3L og du anbefaller AMD?

 

https://knowledge.autodesk.com/support/inventor-products/troubleshooting/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/System-requirements-for-Autodesk-Inventor-2019.html

Endret av Odin_83
Lenke til kommentar

Som jeg skrev så kan jeg ikke nok om ditt arbeid og dine programmer. 

 

Hvis du utelukkende trenger singecore ytelse, noe det kan virke som modellering gjør - så kan du f.eks gå for en intel 9600K som vil yte som en røver i spill også.

 

Men, hvis du skal rendre arbeidet ditt (altså få ut et bilde eller en animasjon av modellen din) - så vil dette utnytte flere kjerner - og da kommer AMD godt ut mhp pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev så kan jeg ikke nok om ditt arbeid og dine programmer. 

 

Hvis du utelukkende trenger singecore ytelse, noe det kan virke som modellering gjør - så kan du f.eks gå for en intel 9600K som vil yte som en røver i spill også.

 

Men, hvis du skal rendre arbeidet ditt (altså få ut et bilde eller en animasjon av modellen din) - så vil dette utnytte flere kjerner - og da kommer AMD godt ut mhp pris/ytelse.

Ah ok... da forstår jeg mer. Takk for opplysningen. 

Jeg tror ikke jeg kommer til å rende så ofte... Inventor programmering og Revit krevel vel en del RAM og GPU? Høres ut som i9-9600k som en fornuftig valg? Men få se om AMD Zen2 kommer med noe bedre...

 

Ser at ASRock X399 Phantom Gaming HK ikke støtter DDR4 3000Mhz ? Stemmer det?

Lenke til kommentar

Her er QVL til ASRock X399 Phantom Gaming

https://www.asrock.com/mb/AMD/X399%20Phantom%20Gaming%206/index.asp#Memory

 

Generelt: Brikker med oppgitt høyere hastighet enn hva som står i specs til et hovedkort vil normalt sett fungere. Men, de vil ikke fungere på oppgitt hastighet. 

 

PS: Som du sikkert vet så er X399 for AMD Threadripper. Skal du ha Intel i5 9600K så skal du ha et hovedkort med Z390 hovedkort (Eventuelt Z370 med oppdatert BIOS/UEFI).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...