Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble bilstero til 12V elanlegg (ikke bil)


8086

Anbefalte innlegg

Nå som FM er lagt ned trengte jeg en oppgradering av det gamle stereoanlegget på hytta. Der går det i 12V fra solcelleanlegget. Det var lite tilgjengelig som matchet behovet for eksterne hoytallere, men så kom jeg på at bilstereo selvsagt var et naturlig valg; alle funksjoner i en pakke og mulighet for å drive eksterne hoyttalere.

 

Da var det bare tilkoblingen igjen da, og da sitter jeg med denne kabelsalaten.

 

Så vidt jeg vet trenger man bare positiv og negativ leder for å drive elektronikk, så jeg antar resten er signalkabler til bilens eget anlegg. Er det bare å klippe av og sette et stoepsel på den roede og svarte kabelen, eller er det mer hokus pokus? Skal opp på hytta til helgen, så får ikke testet på forhånd ...

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil absolutt anbefale å plassere en ekstra smeltesikring imellom.

 

Skal du ha noe særlig effekt ut av bilstereoen (aka høy musikk), så må batteri og kabling være dimensjonert tilstrekkelig.

 

Dette er innvendig i en liten stue. Dagens anlegg trekker kanskje 2W, og det er mer enn nok. Tror dagens kabling er tilstrekkelig :p

 

Men angående smeltesikring: hvor akkurat er det jeg plasserer den? På (altså innfelt med lodding) en av kablene?

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Dette burde vel hjelpe: http://suaiphone.org/iso-radio-connector#

 

Skulle vel trenge, svart, rød og gul leder, i tillegg til tilkobling for høytalere.

 

Takk, det koblingsskjemaet hjalp litt, men ikke helt sikker på om jeg kommer i land ... På alle andre dingser jeg har koblet til er det en positiv og en negativ kabel - ingenting om jord. Hva tilsvarer + og - på det skjemaet? Er "Constant 12V" positiv og "Ground" negativ? Hva skal jeg i så fall med den røde kabelen?

 

Er ikke helt sikker på hva du mener med en egnet isokobling - det er vel akkurat det kablene som fulgte med er? Er vel bare å klippe av den ene ledningen og lodde på noen ledninger som går til stikkontakten?

Lenke til kommentar

Rød er i prinsippet av/på. Denne skal ha 12V for å skru på spilleren og være frakoblet for å slå spilleren av.

Gul er som sagt 12V konstant spenning. Bryter du denne mister du alt som er lagret. Kanaler, instillinger og alt.

Jord og minus er samme.

 

En typisk bil-spiller trekker opp til ca. 10A. Noen opp til 15A.

 

OBS: På noen spillere er rød og gul byttet om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...