Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få venner på nytt studested?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har gjennom hele barndommen alltid vært litt sjenert. Da jeg var rundt 14-15 utviklet jeg sosial angst og gikk til behandling og ble medisinert pga dette. Jeg føler ikke at jeg har sosial angst nå lenger (24 år), men tror jeg har glemt litt hvordan man får venner.

 

Jeg har de siste 3 årene studert på en liten høyskole, gjennom disse tre årene har jeg jobbet ekstremt mye ved siden av, pluss at jeg har en samboer som har trengt litt tid. Jeg har derfor gått ut av denne skolen med en bachelor og egentlig ingen venner. Har noen som jeg har jobbet med på skolen og tatt noen øl med, men det er det. Det eneste gode vennene jeg har, er gjengen min i hjembyen som jeg ser nå og da. I aug flytter jeg helt alene til Bergen hvor jeg ikke kjenner noen for master. Jeg har så mange bekymringer. Hvordan kommer fadderuken til å være? Hvordan gir jeg et godt førsteinntrykk? Er kjærne og stilen min kul nok for denne skolen? Hva gjør jeg på alle gruppeoppgavene om jeg ikke finner meg en gjeng? Jeg har funnet noen bøker jeg skal prøve å lese, men usikker på om dette kan lede meg på rett vei. Jeg har rett og slett glemt hvordan man får venner.

 

Noen som har noen gode råd og tips?



Anonymous poster hash: 396e5...ed3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips? Ikke tenk så mye på det.

 

Nå kjenner ikke jeg deg - men for meg virker det litt som om du har tenkt så mye på dette at det snurrer litt.

 

Jeg mener i alle fall at venner ikke er noe man får, eller finner under en stein, det er ikke noe som bare dukker opp.

 

For meg, er venner noe som bare "skjer". Kan ikke planlegges, letes etter - det bare skjer. Da er det jo bare å befinne seg på rett sted, til rett tid - enkelt nok, sant?

 

Min far fortalte meg for mange, mange år siden - at man er venner og kjæreste med mennesker man har noe til felles med.

 

For å finne rett sted - gjør de tingene du selv synes er spennende, gøy eller du er litt nysgjerrig på. Meld deg inn i de foreningene du føler du passer inn i, eller hold deg unna dem alle om ingen taler til deg. Spill de spillene du liker, drikk på den puben du synes hadde kule malerier på veggen eller dra på en gåtur for å utforske byen du skal bo i.

 

Ikke tenk så mye på det - det som skjer det skjer, og venner dukker plutselig opp.

 

Masse lykke til, dette klarer du

-B

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt tips? Ikke tenk så mye på det.

Nå kjenner ikke jeg deg - men for meg virker det litt som om du har tenkt så mye på dette at det snurrer litt.

Jeg mener i alle fall at venner ikke er noe man får, eller finner under en stein, det er ikke noe som bare dukker opp.

For meg, er venner noe som bare "skjer". Kan ikke planlegges, letes etter - det bare skjer. Da er det jo bare å befinne seg på rett sted, til rett tid - enkelt nok, sant?

Min far fortalte meg for mange, mange år siden - at man er venner og kjæreste med mennesker man har noe til felles med.

For å finne rett sted - gjør de tingene du selv synes er spennende, gøy eller du er litt nysgjerrig på. Meld deg inn i de foreningene du føler du passer inn i, eller hold deg unna dem alle om ingen taler til deg. Spill de spillene du liker, drikk på den puben du synes hadde kule malerier på veggen eller dra på en gåtur for å utforske byen du skal bo i.

Ikke tenk så mye på det - det som skjer det skjer, og venner dukker plutselig opp.

Masse lykke til, dette klarer du

-B

Hør hør, det bare skjer spontant. Bare vær på ditt beste så ordner det seg. Endret av Cipher Panda
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[...]

Noen som har noen gode råd og tips?

 

 

Anonymous poster hash: 396e5...ed3

Råd, ja. Gode? Tja, det får bli opp til deg.

 

Jeg er på sett og vis enig med Buckzie. Men la meg være litt mer konkret.

 

De fleste studiesteder har mange studieforeninger. Omtrent samtlige av de foreningene jeg har vært borti ønsker flest mulig medlemmer. De vil ha deg som medlem, og de har nesten uten unntak godt med aktiviteter, mange av disse utelukket sosiale.

 

Disse foreningene driver med alt mulig rart. Jeg vil tro det er en forening eller to for linja di, eller i det minste studiestedet, som har aktiviteter tilrettelagt for å inkludere nye studenter. Mange får flust med venner der. Det finnes massevis av idretts- og aktivitetsgrupper i Bergen (mange organisert under BSI) som det er lavterskel for å bli med på; Har du lyst til å lære deg for eksempel kampsport, lacrosse eller pardans? Prøv, og se om det er noe for deg. Enda enklere er det hvis det er en aktivitet du har drevet med før, og kunne tenke å ta opp igjen på hobbynivå.

 

Sjekk gjerne på forhånd hva slags aktiviteter det er som kan friste, og bestem deg for å prøve. Prøv gjerne noe som er litt utenfor komfortsonen din. Kast deg ut i det!

 

Jeg vil anbefale at du går inn med innstillingen om at du skal finne noe du synes er artig/spennende/utfordrende. Hvis du gjør det, og gjør det innenfor en organisasjon hvor det er sosiale aktiviteter, så kommer ofte vennskap og bekjente ramlende i hodet på deg.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noen råd herfra av en har mer historie etter sin studiestart enn før den. 

 

  1. Vær deg selv, ikke prøv å spill skuespill. 
  2. Blås i om du er “kul nok” eller ikke. Slikt skaffer deg bekjentskaper, ikke venner
  3. Aldri glem at for å ha venner i lengden må man selv også være en. Det betyr på ingen måte å være dumsnill “for å bli likt” (noen ganger betyr det faktisk den som tør si fra og ikke være konstant enig med sist ærende taler!), men med vennskap staves lettest med de tre bokstavne T-I-D. (La likevel også hagegrinden stå av og til og husk det er forskjell på venn og ektefelle!) 
  4. Aktiviser deg - og ikke bare på skolen/i studentmiljøet, men også ellers. Du er ikke bare en del av skolen, men også en del av ditt nabolag og Bergen by - og er det noe man kan siste sted så er det lag og foreninger. Husk at det er en mengde der ute som bare venter på å bli nærmere kjent med deg, de vet bare ikke om din eksistens ennå, og det må DU rette på. Riktignok snakker bergensere både på inn- og utpust (og Bergen er vel også eneste sted i Norge der tmøteleder ikke to ganger behøverbe folk ta ordet når det er fritt, men da raskest mulig må få sortert køen), men de er veldig hyggelige likevel. Det vet jeg, for jeg har selv bodd et år i byen. 
Lenke til kommentar

Foruten mye bra som alt er skrevet er mitt beste tips å være nysgjerrig på omgivelsene og de menneskene du treffer på. Det du sier er bra nok! :)

 

Om jeg skulle starte på en mastergrad på en ny skole ville jeg for eksempel være nysgjerrig på ting som:

 

1. Hvor tok du bachelor?

 

2. Hvilke fag tok du? 

 

3. Var det hardt?

 

4. Har du bodd lenge i Bergen? Har du mange venner i Bergen?

 

5. Hvilke fag har du valgt? 

 

6. Vurderte du andre linjer?

 

7. Gjorde du ellers noe spennende under bacheloren?

 

Dette er noen av tusen ting jeg hadde lurt på. I tillegg kan du sikkert flette inn egne erfaringer du har gjort deg både fra byen og graden du tok. Men spør om ting du faktisk bryr deg om. Ikke spør hvor mange søsken de har om du faktisk ikke bryr deg.

 

Bare vær litt nysgjerrig på andre mennesker og faktisk lytt til det de sier. Ikke vær redd for stillhet og stå klar til å buse ut med noe så snart de er ferdige å prate. Lytt. Og svar deretter. Det er lov å ta det litt rolig.

 

Om du merker du har kjemi med noen, så foreslå en pils eller å jobbe sammen. :) 

PS: Gjør det til en vane å si ja til alle invitasjoner selv om (og særlig når) du ikke har lyst eller det ikke er den beste dagen. 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...