Gå til innhold

"Fengslet i utlandet" - Spørsmål om betaling av løsepenger for gisler.


Anbefalte innlegg

Så nettopp Episode 4, Sesong 9 i denne lista (Somali Pirate Hostage Hell). Tv-informasjonen viste Sesong 10, så det var vel en feil. En av de bedre episodene. Disse to drev ikke med noe kriminelt heller.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Banged_Up_Abroad#Series_10_(2018)

 

Ganske komplisert historie, men det endte med at paret ble holdt som gisler i over 20 måneder. Piratene forlangte over 500 000 dollar! De var Sør-Afrikanske borgere, og det landet betaler ikke løsepenger for gisler. Mannen var halvt Italiensk, og Italia har en annen politikk, så de betalte faktisk. De løy dog om det, men det er ikke poenget mitt:

 

https://www.theguardian.com/world/2015/oct/08/italian-intelligence-lied-hostage-rescue-bruno-pelizzari-debbie-calitz

 

1) Bare lurer på hva dere synes om dette temaet? Klarer ikke helt å skjønne hvor jeg skal dra etikken her. Hvis man gir de så mye penger, så vil jo terroren bare vokse i en utrolig stor grad. Får kjøpt mye våpen og utstyr for så mye penger, 4-5 millioner kroner! Menneskeliv har ingen pris, og det er her jeg ikke helt klarer å dra linja: Hvor mye penger skal man gi terrorister før man må si stopp?

 

2) Disse korrupte landene vil vel aldri kunne bli så militært avansérte at de kan utgjøre en trussel for et siviliserte land? Hvor farlig er det egentlig å gi de penger, når blir de, og kan de bli en trussel for verdenssamfunnet? Kan de kjøpe atomvåpen? Tviler på det, men det finnes vel et svartemarked for alt?

 

3) Hvorfor reiser folk til land og steder som er utsatt for slike ting? Disse to var på opplevelsesreise. De sa aldri noe om at de tenkte over kidnapping.

 

Tenker på saken om Moland og French også, Kongo krevde på en måte løsepenger for dem, eller "kausjon" ble det vel kalt, mener å huske det ikke var småtteri heller, mange millioner. Men vi får vel aldri vite 100% sikkert hva som faktisk skjedde i den saken. Kan ikke stole på hva som blir sagt. Poenget mitt er at Norge ikke betaler løsepenger for gisler heller.

 

4) Hvordan kan i-land bekjempe slik kultur og korrupsjon? Er det éneste virkemiddelet å oppfordre egen befolkning til ikke å reise til land og områder hvor det er slik kultur?

 

5) Regner med at det konstant pågår forhandlinger, politikere prøver å få til bærekraftig og forbedrede forhold mellom alle verdens land. Men hvorfor bedres aldri politikken i landene som driver med slik gisseltagning? Skjønner dem ikke at de bare skader sin egen integritét?

 

Bare svar på hva dere vil hvis noe, må ikke svare på alt. Synes bare dette med etikk, menneskeliv og penger er interessant. Jeg vet ikke selv hva jeg ville gjort om jeg skulle bestemme det temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Godt spørsmål.

 

2. Det er ikke "land" som utfører disse angrepene, men en gruppe mennesker. Pengene, regner jeg med, går vel til å berike enkeltpersoner. Tvilsomt at dette utgjør noen trussel for verdenssamfunnet. Lokalsamfunnet er dog ikke like heldig.

 

3. Tja, det får du nesten spørre enkeltpersonene om.

 

4. Slik korrupsjon fåes ikke has på før i-land tørr å innrømme at det er deres skyld at tidligere kolonier har gått i dass. Skal man virkelig bekjempe strukturell korrupsjon må det sannsynligvis altomfattende militæraksjoner til hvis man skal klare å utrette noe som helst. Ellers så handler det om å gi folk muligheter gjennom fornuftig investering heller enn å bedrive nyimperialismeprosjektet kalt "u-hjelp". 

 

5. Fordi disse landene svært ofte er sammensatte av grupper uten felles historie og opphav. De ble tvunget sammen av koloniherrene. Deres gamle system som ordnet samfunnet ble fjernet og erstattet av koloniherrenes. Selvfølgelig kollapset alt når drittsekkene fraskrev seg alt av ansvar og dro sin vei.

Endret av Vannlinjen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker at om man ikke har noen plan for å ta de skyldige etter pengene er utbetalt, burde de ikke bli utbetalt. Det blir bare å betale for at flere lignende saker skal skje igjen. Blir en eskalerende situasjon.

Blir som ved terrorisme, om man bøyer seg for kravet eller ideologien. Sender man en melding om at det de gjør virker, og de bør forsette. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men når vi snakker om det.

Hva om noen man er glad i blir kidnappet, og man har midler til å redde vedkommende, da tror jeg de fleste ville betalt. Som privat person, burde det være greit? Menneskelige aspekter kommer også inn i bildet. Kan man klandre dem som betaler privat for å styrke kriminaliteten/terrorismen. Jeg kan si med hånden på hjertet si at jeg vill betalt for å redde kone/barn.

På statlig nivå har vi en ganske klar linje. offentlig om ikke annet. 

Mulig det blir litt hykleri men er lett å endre standpunkt når det påvirker seg selv.

 

Lenke til kommentar

Staten bør aldri gripe inn dersom dens innbyggere blir kidnappet eller arrestert i et annet land. Alt slikt henvises til landet det foregår i, samt ev. privat initiativ. Det er bare alminnelig respekt for andre stater og deres system. Når folk drar til fremmede land, er de klar over at de er der på egen risiko, og alt trøbbel de kommer borti, er deres egen bisniss. "Den som er med på leiken, får tåle smeiken".
 

Lenke til kommentar

Tenker på saken om Moland og French også, Kongo krevde på en måte løsepenger for dem, eller "kausjon" ble det vel kalt, mener å huske det ikke var småtteri heller, mange millioner. Men vi får vel aldri vite 100% sikkert hva som faktisk skjedde i den saken. Kan ikke stole på hva som blir sagt. Poenget mitt er at Norge ikke betaler løsepenger for gisler heller.

Ikke?

 

https://www.regnskog.no/no/nyhet/norge-vil-redde-kongos-regnskog

Lenke til kommentar

 

Tenker på saken om Moland og French også, Kongo krevde på en måte løsepenger for dem, eller "kausjon" ble det vel kalt, mener å huske det ikke var småtteri heller, mange millioner. Men vi får vel aldri vite 100% sikkert hva som faktisk skjedde i den saken. Kan ikke stole på hva som blir sagt. Poenget mitt er at Norge ikke betaler løsepenger for gisler heller.

Ikke?

 

https://www.regnskog.no/no/nyhet/norge-vil-redde-kongos-regnskog

 

Om du mener staten er synsk også.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/gir-en-milliard-til-vern-av-regnskog-i-kongo/a/500516/

 

Edit: sak ifra 2008, 1 år før moland/french saken oppstod.

 

 

 

 

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

 

Jeg har vist det kilde på at det var vedtatt at vi skal gi en milliard betuttet i 2008. Du kommer tilbake med i konspirasjonsgraf.

Du har visst en noe manglende forståelse for hvordan besluttinger tas, samt en manglende forståelse for geografi.

 

Statsbudsjetter gjøres årlig, og det er opp til den enhver tids sittende regjering hvordan pengene skal brukes (Stoltenberg kan ikke i 2008 bestemme hvordan Solberg skal bruke penger i 2016)

 

Kongo-bassenget er ikke det samme som landet Kongo

Congobasin2-700x532.jpg

https://globalforestatlas.yale.edu/congo/ecoregions/congo-basin-ecoregion

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Men når vi snakker om det.

 

Hva om noen man er glad i blir kidnappet, og man har midler til å redde vedkommende, da tror jeg de fleste ville betalt. Som privat person, burde det være greit? Menneskelige aspekter kommer også inn i bildet. Kan man klandre dem som betaler privat for å styrke kriminaliteten/terrorismen. Jeg kan si med hånden på hjertet si at jeg vill betalt for å redde kone/barn.

 

På statlig nivå har vi en ganske klar linje. offentlig om ikke annet. 

 

Mulig det blir litt hykleri men er lett å endre standpunkt når det påvirker seg selv.

 

 

 

Du har sett for mye film fra hollywood om gisselsituasjoner?

Lenke til kommentar

 

Tenker på saken om Moland og French også, Kongo krevde på en måte løsepenger for dem, eller "kausjon" ble det vel kalt, mener å huske det ikke var småtteri heller, mange millioner. Men vi får vel aldri vite 100% sikkert hva som faktisk skjedde i den saken. Kan ikke stole på hva som blir sagt. Poenget mitt er at Norge ikke betaler løsepenger for gisler heller.

Ikke?

 

https://www.regnskog.no/no/nyhet/norge-vil-redde-kongos-regnskog

 

 

Herregud, 1,5 milliarder til et korrupt land. Etterpå går de inn å hogger skog til ved og selger attraktive dyr som ender opp som "temmede dyr" i en storby.

 

Kanskje det er på tide med at FN går inn og konfiskerer land til internasjonalparker? Etablerer formidable militære vaktposter og greier rundt parkene. Og opprettholder et skikkelig skogvokteropplegg?

Lenke til kommentar

 

Men når vi snakker om det.

 

Hva om noen man er glad i blir kidnappet, og man har midler til å redde vedkommende, da tror jeg de fleste ville betalt. Som privat person, burde det være greit? Menneskelige aspekter kommer også inn i bildet. Kan man klandre dem som betaler privat for å styrke kriminaliteten/terrorismen. Jeg kan si med hånden på hjertet si at jeg vill betalt for å redde kone/barn.

 

På statlig nivå har vi en ganske klar linje. offentlig om ikke annet. 

 

Mulig det blir litt hykleri men er lett å endre standpunkt når det påvirker seg selv.

 

 

 

Du har sett for mye film fra hollywood om gisselsituasjoner?

 

Det hadde ikke blitt mye til film.

 

-En blir kidnappet

-Det blir betalt løspenger

-The end

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...