Gå til innhold

Nå skal Intel ha fikset de ødelagte Spectre-oppdateringene sine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mikrokode, som dette er, kan bare installeres via å oppdatere BIOS/UEFI koden på maskinen din. Så den må hentes fra maskinvareprodusenten din. Som nok vil ha den klar innen en måned eller to.

Det er vel bare delvis korrekt. BIOS-oppdatering gir deg en permanent fiks, men både Linux-kjernen og NT-kjernen har muligheter for å sende ny mikrokode til CPUen tidlig i boot-prosessen. Dvs at den nye mikrokoden også vil komme som en OS-patch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beskrives at de berørte maskinene kan få BSOD eller restarte seg - fører noen av tilfellene til en Crash Error log, med informasjon om hvilken fil eller feil det dreier seg om?

 

Media er flink til å skape paranoia til tider, men PCen min (Windows 7) restartet seg uventet i natt etter ~20 dagers oppetid og med denne feilmeldingen:

 

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power

[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Keywords 0x8000000000000002

Nå har jeg riktignok ikke oppdatert Windows på en stund (siden 24.10-2017), men så har ikke PCen restartet av seg selv tidligere i dette tidsrommet heller, så jeg stusser litt på hvorfor akkurat nå.

 

Har en eldre Ivy Bridge i7 3770K, så jeg tror ikke dette er relatert til Spectre (jeg har ihvertfall ikke bevisst innstallert denne "fiksen") - da heller noen registerproblemer som ble til da systemet flere ganger måtte få en hard restart etter problemer med en defekt harddisk som frøs alt rundt juletider, og at det er en formatering som er løsningen - men bare for å få eliminert den muligheten.

 

EDIT:

Nå har jeg oppdatert Windows, men PCen gikk nettopp i Black Screen og en hard reset måtte til - med igjen en ID 41 Kernel Power error.

PCen stod i praksis å idlet da det skjedde, med unntak av en større intern filkopiering.

Jeg hadde en OC på CPUen (som nå har blitt resatt), men med en 850 Watt PSU, og temperaturer langt unna faregrensen, så tviler jeg på det er relevant.

Eneste endringen siden dette begynte har vært å oppdatere Firefox til Quantum.

 

Det begynner mer og mer å lukte korrupt Windows for meg, men, igjen, bare for å eliminert denne Spectre/Meltdown-paranoiaen...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...