Gå til innhold

Pine64 slipper to nye og smarte ettkortsdatamaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne sett en aning mer RAM på noen av korta/maskinene, men de fleste bruksområder trenger vel ikke det. Typ 6-8GB hadde vært kjekkt til hvertfall noen oppgaver i forhold tli at man da hadde fått en maskin som kunne konkurrert med diverse ITX oppsett.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye mer den ville kostet med såppas mye mer RAM så det kan kanskje være uaktuellt med tanke på prisen.

 

Uansett så blir jo maskinvaren ganske raskt bedre i denne kategorien av maskiner og kravene for mediesenter og kontormaskiner har ikke gått opp så drastisk de siste årene. Er nok ikke lenge til vi kan bytte ut en "stor" ITX-maskin med disse som vil være ganske deilig på hjemmekontoret. Kan sammenlikne det med når flatskjermene kom for fullt, fikk nedrgasm av den ekstra plassen :wee:

Lenke til kommentar

@Soseks disse småtassene er allerede kraftige nok til å kjøre som mediesenter eller kontormaskin. Det er først når du skal redigere eller kjøre reale multitasking oppgaver at du merker de er tannløse. Men til daglig bruk til "office" pakka, kodi, eller til å spille musikk så gjør de allerede en fantastisk jobb. Ingen grunn til å vente på "neste modell" eller mer RAM. 

 

Mtp RAM så er det jo slik at windows og linux har forskjellige tilnærminger til RAM bruk. Om du feks husker tilbake til starten på winxp så var det jo et superstabilt OS fra windows. Sålenge en husket å boote opp/ned jevnlig. Minnelekkasje eller hva nå som skjedde. Minnehåndtering er ikke et problem på Linux. Noe en ofte merker er at om man kjører Linux og kommer fra windows så er noe av det første man legger merke til at applikasjoner tilsvarende det man brukte i windows gjør akkurat det samme som man var vant med, men i Linux utgaven så gjør den oppgaven med mindre ressursbruk, ofte både mindre minne og cpu bruk. 

 

Se på "small foot print OS" i Linux. Det er utrolig mange å velge mellom. Og mange av de kjører stabilt og fint på 10-15 år gammel hardware uten særlig merkbar reduksjon i ytelse. Fordi de er optimalisert til å være gjerrige og forbruke lite ressurser. Nå applikasjoner stenges ned så frigjøres RAM og blir igjen tilgjengelig. Og ikke trenger man reboote Linux maskiner jevnlig for å ha et system som er responsivt. Og ser du på hvilke "apps" som er med default så får du en grei og rask innføring i gjerrige programmer som bare sviver uten bloat og uten å være en cpu hog. 

 

Som windows bruker så virker 2-3 GB RAM som minimalt og på grensen til ubrukelig, i Linux så er det ikke tilfellet. Der vil de overnevnte oppgavene kjøre helt fint på disse småmaskinene allerede idag, med 2-3 GB RAM. Økt mengde RAM krever også mer strøm, slik at en må nesten se disse småmaskinene utifra den oppgaven de er tiltenkt. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Vel, mange som arbeider med kontorgreier multitasker og det var selvfølgelig de jeg tenkte på. Kontorjobbing er et ganske bredt område. Så er det den tingen med at mange foretrekker Windows selvfølgelig.

 

Ikke det at de er målgruppen til disse maskinene og de fleste takler å ha et lite kabinett under pulten så det blir vel snevret ned til folk som har en pult som skal være stilren. Men de folka har stort sett råd til de maskinene som er innebygd i skjermen.

 

Med andre ord så var kommentaren min totalt meningsløs og bør strykes :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo skal være enig i det at feltet er bredt, men jeg tenker svært mange ville blitt overrasket over hvor responsive slike maskiner er. Spesielt de som feks kommer fra Citrix og tynnklienter. Nå har vel akkurat det mye med oppsett og servere å gjøre, men likevel så er det en realitet for manges kontorhverdag. Det er lag og ting går tregt. 

 

Til hjemmebruk så ville jeg ikke nølt med å kjøre en av disse tassene som kontormaskin om jeg skulle trengt en maskin til diverse ad hoc bruk som når andre pc'er er opptatt eller en bare må sjekke noe eller gjøre noe som kan gjøres fra godstolen i stuen mens en tar en 5 minutter pause i filmkvelden som jo også kjøres fra samme knøtt. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...