Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy Note 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@henrikrox: Nei, det er omvendt. Karakteren vi gir er vektet for pris. Topplisten er basert så objektivt som mulig på hvilken som er heftigst. Det er noen vanskeligere avveininger inni miksen - som f.eks. hva som teller mest av gode stereohøyttalere og HDR-skjerm, for eksempel. Men førsteplassen på topp 10 skal være den beste akkurat nå, mens karakteren også sier noe om hvorvidt den er et fornuftig kjøp. Her er forskjellen i opplevelse og ytelse så liten at den blir svakere enn for Galaxy S8+ som har nesten alt det denne har, minus penn og ekstrakamera. Denne er altså best, men for en litt for heftig pris.

Det hender seg imidlertid vi lager andre topp 10-lister som publiseres som egne temaartikler. Der bruker vi ofte andre vektinger, og opplyser om hvordan vi har plukket telefonene i artikkelen. Der kan pris telle mer eller mindre mot andre faktorer, som hvor godt egnet dingsen er for en spesiell gruppe kjøpere, være det seg studenter eller folk med aktive yrker (som trenger ting som tåler litt, gjerne med veldig høye ringetoner).

Den vanlige topp 10-listen er ikke prisvektet. Og 8,5 er heller ingen dårlig karakter, ettersom tiere er ganske sjelden vare.

 

(edit)

For sent ute, ser jeg :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Å ja. Syntes det virker tullete. Hva er vitsen med sinnsyk skjerm og hardware hvis herligheten varer i 4 timer før batteriet er tomt.

 

Barr aldri sett en anmeldelse som er såpass negativ til et produkt havne på førsteplass. Og da tenker jeg ilke bare på pris. Men på de andre tingene som også blir nevnt. Å ha dårlig 4k opptak, batteritid etc er jo ganske fælt.

 

At samsung sier de ser på fiks blir jo vel også feil å ta høyde for noe sånt. Da produktet bør representere hvordan det er for forbrukere akkurat nå.

 

Men men. Skal ikke plage.

Lenke til kommentar

Hvorfor havner denne på første plass når den får 8.5. Prisen er da virkelig en faktor når dere lager disse top 10 listene. Men virker ikke å gjelde for note 8

 

Etter min mening, burde de ha todelt score. En for verdi for pengene, og en produktscore. Da ville f. eks. Note 8 score nærmest fullt på produktscore, og gjerne 7/10 på verdi.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes spesielt at om mobilen er noe dyrere en hva S8+ var ikke burde bety så alt for mye. Note serien er topp og the line fra Samsung å byr på det beste de kan tilby oss. Blant annet ny programvare, 2GB ekstra RAM, bedre kamera, større skjerm+++, det koster. Samt Note brukere er villige til å betale for dette.

 

Batteritiden er bedre en på S8+ vises det på flere tester blant annet på youtube, og andre nettsider. Dette skyldes bedre opptimalisert programvare samt nyere type batteri.

 

Er helt enig i alt Note serien ikke er for folk flest, men de fleste hadde klart seg med en relativt simpel mobil, men sånn er ikke verden. Alle skal ha det nyeste fra enten Apple eller Samsung, prisen betyr lite her i rike Norge.

 

Jeg er uenig i at prisen på mobilen/batteriet er med på å trekke ned karakteren, men det er ikke min anmeldelse, samt har ikke testet mobilen selv enda. Men den er bestilt! :)

Endret av MattiasNyhus
Lenke til kommentar

henrikrox: Det er umulig å få den 100% objektiv - som jeg sier, det må gjøres noen vurderinger. Ellers ville vi trengt ulike lister for hver eneste generelle mobilkonstruksjon - egen liste for mobiler med stereohøyttalere, egen liste for mobiler med dobbelkamera, etc. Dermed må noen ting forsøkes veid utenom de forsøksvis objektive best/dårligst-kriteriene.

 

Ser man på selve scoren, observerer jeg at vi publiserte samtidig med The Verge og Engadget, som henholdsvis ga 8.5/10 og 89/100. Det synes å være rimelig enighet om at steget opp fra S8+ er for dyrt kontra hva du får. Tidligere var Note-modellene go-to-modeller for alle som ville ha en stor telefon med kjempebatteri og en del ekstra på funksjonslisten. Nå er det kun kameraet og pennen som virkelig skiller, og for det skillet kan du faktisk kjøpe en ganske god mobiltelefon ved siden av.

 

Men ER du først Note-fan på din hals, og vil ha pennen - er denne ikke dårlig. Batteritiden er heller ikke dårlig, men sånn høvelig på det jevne. At vi klager over mindre batteri skyldes at det er mot normalt for denne serien, og at vi klager over 64 GB lagring skyldes at telefonen koster 10 000 kroner. Det er en prisklasse som typisk domineres av mer lagring, mens 64 har blitt vanlig i betydelig lavere prisklasser enn denne.

Lenke til kommentar

OnePlus 5 får man med 8GB ram og 128GB lagring til nesten halve prisen av Note 8..

 

Da jeg kjøpte min Note 4 for 3 år siden var det virkelig en toppmodell fra Samsung, men nå tror jeg bare dem melker note navnet.

Nå bruker Oneplus lite penger på reklame, har mest sannsynlig dårligere garantier en større merker, samt dårligere service. Dette er med på å trekke prisen ned betraktning.

Oneplus hypen må dø ut snart, finnes flere asiatiske mobilmerker som knuser dem

Endret av MattiasNyhus
Lenke til kommentar

 

OnePlus 5 får man med 8GB ram og 128GB lagring til nesten halve prisen av Note 8..

 

Da jeg kjøpte min Note 4 for 3 år siden var det virkelig en toppmodell fra Samsung, men nå tror jeg bare dem melker note navnet.

Nå bruker Oneplus lite penger på reklame, har mest sannsynlig dårligere garantier en større merker, samt dårligere service. Dette er med på å trekke prisen ned betraktning.

Oneplus hypen må dø ut snart, finnes flere asiatiske mobilmerker som knuser dem

Nevn gjerne noen eksempler her.

Lenke til kommentar

 

 

OnePlus 5 får man med 8GB ram og 128GB lagring til nesten halve prisen av Note 8..

 

Da jeg kjøpte min Note 4 for 3 år siden var det virkelig en toppmodell fra Samsung, men nå tror jeg bare dem melker note navnet.

Nå bruker Oneplus lite penger på reklame, har mest sannsynlig dårligere garantier en større merker, samt dårligere service. Dette er med på å trekke prisen ned betraktning.

Oneplus hypen må dø ut snart, finnes flere asiatiske mobilmerker som knuser dem

Nevn gjerne noen eksempler her.

Xiaomi, Oppo, Meizu og Huawei. Oneplus er oppskrytt og kjedelig, hvertfall uten Cyanogen de klarer heller aldri å komme med noe banebrytende. Mye mobil for pengene, men en dårlig mobil i mine øyne siden ingen norske aktører selger mobilen.

Lenke til kommentar

 

 

 

OnePlus 5 får man med 8GB ram og 128GB lagring til nesten halve prisen av Note 8..

 

Da jeg kjøpte min Note 4 for 3 år siden var det virkelig en toppmodell fra Samsung, men nå tror jeg bare dem melker note navnet.

Nå bruker Oneplus lite penger på reklame, har mest sannsynlig dårligere garantier en større merker, samt dårligere service. Dette er med på å trekke prisen ned betraktning.

Oneplus hypen må dø ut snart, finnes flere asiatiske mobilmerker som knuser dem

Nevn gjerne noen eksempler her.
Xiaomi, Oppo, Meizu og Huawei. Oneplus er oppskrytt og kjedelig, hvertfall uten Cyanogen de klarer heller aldri å komme med noe banebrytende. Mye mobil for pengene, men en dårlig mobil i mine øyne siden ingen norske aktører selger mobilen.
Ingen av dem knuser vel Oneplus på annet enn kansje display og kamera, og blir ikke direkte knust der heller.

OxygenOS er jo basicly cyanogenmod, eller LinageOS som det kalles i dag. Som man forøvrig kan legge inn med ett par enkle steg om man vil siden Oneplus telefoner har ett megastort community av moddere.

 

Men tror faktisk man får færre funksjoner da for OxygenOS har det meste.

 

Kjøpte min hos Multicom for 5500kr. Ikke så ille for en telefon som er raskere enn alt annet, og sist jeg sjekket er vel Multicom en norsk aktør.

 

Men ja, den er veldig kjedelig i design i forhold til mange andre merker.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Genialt med pen. Men hvorfor er det bare en telefon som har integrert pen som funker med telefon? Blir da bare en telefon å velge, burde være på en rimeligere modell også. Fram til når har ikke Note vært bra på kamera (altså Note 4 (og 3)). Virker som dem nå endelig har fiksa det, håper det om det blir ny Note. Kommer jo med mer minne, men vil den selges i Norge? Problemet med Note 4 er at alle apper måtte lagres i internminne, kunne manuelt få noe på minnekortet men ikke alt, helt avhengig av internminne, er det noen endringer på det? Håper det for det var det største ankepunktet med Note 4 og en av de største grunnen til å bytte ut den gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Genialt med pen. Men hvorfor er det bare en telefon som har integrert pen som funker med telefon? Blir da bare en telefon å velge, burde være på en rimeligere modell også. Fram til når har ikke Note vært bra på kamera (altså Note 4 (og 3)). Virker som dem nå endelig har fiksa det, håper det om det blir ny Note. Kommer jo med mer minne, men vil den selges i Norge? Problemet med Note 4 er at alle apper måtte lagres i internminne, kunne manuelt få noe på minnekortet men ikke alt, helt avhengig av internminne, er det noen endringer på det? Håper det for det var det største ankepunktet med Note 4 og en av de største grunnen til å bytte ut den gamle.

 

Grunnen til at dem ikke lar deg flytte apper til minnekortet er fordi det vil gjøre dem fryktelig treg å bruke.

 

Internminnet på mobiler i dag klarer vel opptil en 700MB\s i lesehastighet, mens ett bra minnekort klarer kansje 80MB/s

Og det store minnekortet folk har kjøpt billig fra eBay klarer vel en 8MB\s.

 

Folk flytter apper over til minnekortet og klager over at mobilen blir treg.. Så da fjerner man heller den funksjonen. 

Note 4 sin kortleser klarte vel maks 20MB\s så nyttet ikke uansett hvor raskt minnekort man satt i der. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...