Gå til innhold

SNIKTITT: Tiny Audio CSmart, Tiny Audio C7, Tiny Audio C8 Få DAB til den gamle bilradioen, og styr alt med mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da vil jeg gjerne spørre dere som synes det er genialt og styre DAB adapteren i bilen med mobilen. Trodde den mobilen skulle ligge for seg selv og ikke brukes når bilen ble kjørt? Eller hver gang du vil bytte kanal må du stoppe og kjøre til siden? Anser ikke dette som genialt, da det tar i bruk utstyr som ikke er lovlig under kjøring.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Da vil jeg gjerne spørre dere som synes det er genialt og styre DAB adapteren i bilen med mobilen. Trodde den mobilen skulle ligge for seg selv og ikke brukes når bilen ble kjørt? Eller hver gang du vil bytte kanal må du stoppe og kjøre til siden? Anser ikke dette som genialt, da det tar i bruk utstyr som ikke er lovlig under kjøring.

 

Hvis mobilen er fastmontert er den fullt lovlig å bruke.

Lenke til kommentar

 

Da vil jeg gjerne spørre dere som synes det er genialt og styre DAB adapteren i bilen med mobilen. Trodde den mobilen skulle ligge for seg selv og ikke brukes når bilen ble kjørt? Eller hver gang du vil bytte kanal må du stoppe og kjøre til siden? Anser ikke dette som genialt, da det tar i bruk utstyr som ikke er lovlig under kjøring.

 

Hvis mobilen er fastmontert er den fullt lovlig å bruke.

"Nye regler: De nye reglene innebærer at det bare er tillatt å bruke tastaturet på mobilen til å starte og avslutte en samtale, og bare dersom en benytter håndfri mobiltelefon eller mobiltelefon med fastmontert holder. All annen bruk av tastaturet under kjøring, som for eksempel tekstmeldinger, blir forbudt."

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/totalforbud-mot-aa-roere-telefon-i-bil-med-mindre-den-er-fastmontert/a/10114537/

 

Jeg kan virkelig ikke fatte at folk ikke klarer å la telefonen være når de kjører bil..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da vil jeg gjerne spørre dere som synes det er genialt og styre DAB adapteren i bilen med mobilen. Trodde den mobilen skulle ligge for seg selv og ikke brukes når bilen ble kjørt? Eller hver gang du vil bytte kanal må du stoppe og kjøre til siden? Anser ikke dette som genialt, da det tar i bruk utstyr som ikke er lovlig under kjøring.

 

Hvis mobilen er fastmontert er den fullt lovlig å bruke.

Er vel ikke det. Selv om mobilen er fastmontert så får man ikke trykke på den, annet enn å eventuelt svare eller starte anrop. Er ikke lov å sitte og trykke på GPS eller annet heller som tar konsentrasjonen fra veien. Er en grunn til at mange ting er integrert i ratt eller med enkle knapper og hjul som man kan trykke på uten å ta blikket fra veien. Så egentlig blir jo dette et produkt som er ulovlig å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at mobiltelefoner med dab er rett rundt hjørne..så da kan jeg vel streame via bt til den... ;)

 

Mobiltelefoner med dab blir nok ikke noe av med det første. Foreløpig ser det ut til at produsentene standardiserer på FM. Men når du først har mobilen, er det bedre å bruke den til å høre på internettradio. Bedre lyd, og bedre utvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utvikling av DAB-adaptere skjer med museskritt, men Tiny er kanskje avhengig av å ta hva kineserne velger å tilbyr dem.

 

Jeg har en eldre Pure Highway 300 adapter i bilen. Der har produsenten spandert på nok internminne til at man kan sette radioprogrammet på pause i opp til 5 minutter, og spole frem og tilbake. Gikk du glipp av noe fordi kona eller unger forstyrret? Uenig om hva de nettopp sa på radioen? Spol tilbake og hør det på nytt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at mobiltelefoner med dab er rett rundt hjørne..så da kan jeg vel streame via bt til den... ;)

 

Tviler på at det noen gang kommer. Som flere poengterer her så er det allerede mer og bedre utvalg via nettet. Selv har jeg ikke brukt DAB eller FM i bilen på flere år. Streamer alt rett fra mobilen. Da får du hva du vil akkurat når du vil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del ser dette ut som den eneste akseptable løsningen foruten å stikke til verkstedet og sette inn noe som passer i orginalspilleren;

http://www.dension.com/automotive/products/dab-radio-solutions/dabu 

 

Jeg har foreløpig ikke prøvd løsningen, men når det slukkes her, så er det mulig jeg kjøper en for å teste og dersom det virker OK, så kjøper jeg en til. Eventuelt bare graver fram MP3 arkivet igjen og kjøper en minnepinne. Dessverre er blåtannhandshake noe ustabilt i ene bilen, og den andre bilen er primærbilen, så da kan det være ønskelig med radio som sikkerhet (trafikkmelding osv). 

Endret av Outrage
Lenke til kommentar

For min del ser dette ut som den eneste akseptable løsningen foruten å stikke til verkstedet og sette inn noe som passer i orginalspilleren;

http://www.dension.com/automotive/products/dab-radio-solutions/dabu 

 

Jeg har foreløpig ikke prøvd løsningen, men når det slukkes her, så er det mulig jeg kjøper en for å teste og dersom det virker OK, så kjøper jeg en til. Eventuelt bare graver fram MP3 arkivet igjen og kjøper en minnepinne. Dessverre er blåtannhandshake noe ustabilt i ene bilen, og den andre bilen er primærbilen, så da kan det være ønskelig med radio som sikkerhet (trafikkmelding osv).

Motta DAB-data, bufre data noen sekunder, pakke opp HE-AAC-strøm, pakke ned som MP3-data, sende data som en emulert MP3-fil til bilstereoen din.

Når du vil skifte kanal må den forkaste dataene i bufferen, og fylle bufferen opp igjen. Dermed kan skifte av kanal ta noen sekunder før du får lyd igjen.

Lenke til kommentar

Regner med at mobiltelefoner med dab er rett rundt hjørne..så da kan jeg vel streame via bt til den... ;)

 

Men hvorfor vente på DAB i mobilen når du allerede har nettradio med 10 tusen vis av kanaler å velge mellom? (Svært mange av de sender også med mye bedre lydkvalitet enn det du får på DAB+ i Norge.)

Lenke til kommentar

 

For min del ser dette ut som den eneste akseptable løsningen foruten å stikke til verkstedet og sette inn noe som passer i orginalspilleren;

http://www.dension.com/automotive/products/dab-radio-solutions/dabu 

 

Jeg har foreløpig ikke prøvd løsningen, men når det slukkes her, så er det mulig jeg kjøper en for å teste og dersom det virker OK, så kjøper jeg en til. Eventuelt bare graver fram MP3 arkivet igjen og kjøper en minnepinne. Dessverre er blåtannhandshake noe ustabilt i ene bilen, og den andre bilen er primærbilen, så da kan det være ønskelig med radio som sikkerhet (trafikkmelding osv).

Motta DAB-data, bufre data noen sekunder, pakke opp HE-AAC-strøm, pakke ned som MP3-data, sende data som en emulert MP3-fil til bilstereoen din.

Når du vil skifte kanal må den forkaste dataene i bufferen, og fylle bufferen opp igjen. Dermed kan skifte av kanal ta noen sekunder før du får lyd igjen.

 

Ja, det er riktignok bare de siste to stegene som er forskjellig fra en vanlig dab-rekke. Det er ikke lynraskt å bytte kanal på kjøkkenradioen heller. Alle disse adapterne er suboptimalt i forhold til å ha det integrert. Problemet er at det koster fra 20k og oppover å bytte ut hovedenhetene i to biler, og så mye er det ikke verdt å få DAB i bilen. Da får det heller bli CD igjen... Blåtann og slikt fungerer også på lengre turer, men de fleste av våre turer er 3-5 km, da er det for mye kløning med telefoner. 

Endret av Outrage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...