Gå til innhold

Her er den nye romdrakten til SpaceX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurte på hvorfor astronautene trenger nye romdrakter, og hva som er bedre med denne enn de NASA har. Så fant jeg utfyllende info på arstechnica - dette er ikke en romdrakt, men en trykkdrakt for bruk kun inne i kapselen til og fra ISS, i tilfelle trykkfall. Uansett, fascinerende alt som har med romfart å gjøre! Håper jeg rekker å bli rik nok/lever lenge nok til å bli romturist!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg lurte på hvorfor astronautene trenger nye romdrakter, og hva som er bedre med denne enn de NASA har. Så fant jeg utfyllende info på arstechnica - dette er ikke en romdrakt, men en trykkdrakt for bruk kun inne i kapselen til og fra ISS, i tilfelle trykkfall. Uansett, fascinerende alt som har med romfart å gjøre! Håper jeg rekker å bli rik nok/lever lenge nok til å bli romturist!

 

Absolutt. Jeg ville ikke tatt på meg den der for en tur utenfor ISS. NASA sin EVA (Extravehicular activity) drakt er nok fremdeles å foretrekke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva er dobbel vakuum i Bar, pascal, psi ? Musk mener kanskje et trykk tilsvarende halvparten av trykket ved 10 mil over havet, 1 kPa, som er ca 1 /100 av trykket ved havoverflaten, 101 kPa ?

Eller la oss si jeg ønsket å teste drakten selv, og pumpet 2 bar luft inn i drakten, eller ca 310 kPa ved havoverflaten, ville jeg da kunne si etterpå at vi har testet drakten til "Dobbelt Vakuum" ?

"Nyheter" av dette kaliber gjør meg bare deprimert.

Lenke til kommentar

- Det er noe veldig kjent med det designet av drakten, men klarer ikke å sette fingeren på det...

Denne drakten bygger antagelig på arbeidet til Dava Newman og MIT/NASA uten att jeg kan si det garantert sikkert. Du kan lese mer om den her http://www.bostonmagazine.com/news/2013/12/10/mit-biosuit-system-dava-newman/

 

Drakten som her presenteres av musk ligner nemlig veldig både i tanke og funksjonaliteten til MIT BioSuit. Siden utvikling av en slik drakt tar mange år og tatt i betraktning av at Biosuit ble presentert for første gang i 2013 og at det den gang ble estimert at tidligst 2015 kunne man ha det ferdige designet for en brukbar drakt klart (så sant de fikk de nødv. middlene) så kan det stemme at det er nettopp BioSuit du ser her, kjøpt og betalt av Musk, slik att han kan sette sitt navn på det. Stor respekt for Musk, og liker hans satsing innen romfart, men han er mer investor enn oppfinner og jeg liker det best når den egentlige oppfinneren får den kreditten de fortjener.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...