Gå til innhold

Endelig kommer det flere rimelige 4K-projektorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med andre ord så kan den kalles "UHD-ready". Blir som plasma skjermene i gamle dager som var "HD ready" merket, som tilsa at de kunne motta og spille av 720p og 1080i (og i de fleste tilfeller 1080p også), men hadde lavere oppløsning enn 720p.

 

Det høres også ut som det er en lignende teknologi som JVC sin E-shift som har vært på markedet ett par år allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med andre ord så kan den kalles "UHD-ready". Blir som plasma skjermene i gamle dager som var "HD ready" merket, som tilsa at de kunne motta og spille av 720p og 1080i (og i de fleste tilfeller 1080p også), men hadde lavere oppløsning enn 720p.

 

Det høres også ut som det er en lignende teknologi som JVC sin E-shift som har vært på markedet ett par år allerede.

 

Nei, det stemmer ikke. De tidligere "HD-ready" plasma skjermene hadde faktisk lavere oppløsning. Typisk 1024x720 (hvor "ekte" 720p er 1280x720) med avlange piksler slik at de fyller en 16:9 skjerm. Dette fører til tap av kvalitet ettersom en ikke har høy nok oppløsning.

Optoma sin løsning gir faktisk full 4K oppløsning. På samme måte som du ikke klarer å se at en grå piksel egentlig er en piksel som blinker mellom å være hvit og svart, skal du i teroien ikke klare å se at to opplyste piksler egentlig veksler mellom å være belyst, gitt at DLP chippen er rask nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

DLP er raskt som heia og god på kontrast, de er gode til å tweake på bildet. Men fortsatt superskeptisk til regnbuer, blir sprø av de. Tenkte også på E-shift... greia her er vel mer høy kontrast -> "HDR" enn noe annet, HDR på en projektor som slåss mot fotoner kan bli interessant. Virker som projektorer har langt høyere strømbudsjett en TVer / skjermer, og kan da blende skikkelig til. Et hvitt blink i et halvmørkt rom er ganske brutalt, til og med på eldre projektorer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kan de si at den er HDR-klar? Greit at de kan støtte avlesning av de ekstra bitsene i en stream med HDR, men å gjengi HDR-materiale på noe som helst akseptabelt vis med en prosjektør? Skeptisk. Med bare 2200 til 3000 lumens skal det ikke mye lys til i rommet før du er langt fra det konstrastforholdet og lysstyrken som kreves for å kalle seg HDR-sertifisert.

Lenke til kommentar

DLP er raskt som heia og god på kontrast, de er gode til å tweake på bildet. Men fortsatt superskeptisk til regnbuer, blir sprø av de.

 

100% enig. Jeg er svært "regnbue-sensitiv" og DLP har alltid være totalt uaktuelt for meg. Kanskje denne er bedre enn da klassiske DLP-projektorene, men det må i så fall prøves med egne øyne først.

Lenke til kommentar

Jeg er også litt følsom for regnbueeffekten, men kan ikke si at jeg merker det på min W2000 fra Benq. Så lenge jeg kjører bildet i 24 eller 50Hz spinner DLP-hjulet på 6x etter hva jeg har skjønt, og da merker jeg ingenting. Første gang jeg koblet projektor til Windows-maskinen derimot, da ble jeg veldig bekymret over innkjøpet mitt. Da så jeg slør og regnbuer overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...