Gå til innhold

Bytte statsborgerskap for å få redusert skatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så hvis jeg får bostedsadresse i USA så er det amerikanske regler som gjelder?

 

Anonymous poster hash: af8bf...806

Litt forenklet så ja, men bostedsadresse er ikke postkasse.

 

Ei heller ville jeg anbefale USA

 

 

Så man må bare få postkasse der, så kan man skatte dit? 

 

Hva vil du anbefale om ikke USA? USA har jo nesten ingen skatter etter det jeg har hørt.

 

Anonymous poster hash: af8bf...806

Lenke til kommentar

Du betaler skatt i det landet du er registrert boende, pluss minus noen særregler.

 

I Europa betyr det at du må bo en plass mer enn halve året, såvidt jeg vet, og selvsagt være registrert som boende der.

 

Jeg er dog ingen ekspert, men med mindre du har mye penger og vil leve på kapitalvakastning av disse, vil det ikke lønne seg å flytte fra Norge for å slippe å betale skatt. har du andre gode grunner til å flytte, så kan det jo lønne seg ja.

Lenke til kommentar

Hadde det enda vært så enkelt.

 

For det første må du ikke oppholde deg i Norge i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret, du må også ha opphold i utlandet, det vil si du må fysisk være i utlandet, og du kan ikke oppholde deg i Norge mer enn 183 dager i løpet av ett år eller mer enn 90 dager i gjennomsnitt i løpet av 3 år.

 

Videre kan ikke du eller dine nærstående (ektefelle, samboer, barn) disponerer bolig i Norge, og dersom du har bodd i Norge mer enn ti år, så vil du uansett aldri være å anse som skattemessig utflyttet før etter fire år.

Altså de tre første årene etter at du har flyttet ut, er du fremdeles å regne som skattepliktig til Norge.

 

Bytte statsborgerskap hjelper heller ikke, det er de samme reglene som gjelder uansett hvor du er statsborger, og man kan vel regne med at du har bodd i Norge de siste ti årene.

 

Det finnes dog muligheter for lovlig skatteplanlegging (og forsåvidt også ulovlig) dersom det er snakk om investeringer og kapitalinntekter. Selskaper i ymse land med diverse former av eierskap kan være aktuelt, men dette er såpass komplisert at det bør jo dreie seg om såpass mye penger at man har råd til å betale noen for å komme opp med lovlig strategi for å spare skatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du betaler skatt i det landet du er registrert boende, pluss minus noen særregler.

 

I Europa betyr det at du må bo en plass mer enn halve året, såvidt jeg vet, og selvsagt være registrert som boende der.

 

Jeg er dog ingen ekspert, men med mindre du har mye penger og vil leve på kapitalvakastning av disse, vil det ikke lønne seg å flytte fra Norge for å slippe å betale skatt. har du andre gode grunner til å flytte, så kan det jo lønne seg ja.

 

Og så må du vel jobbe der? Du kan ikke jobbe i Norge liksom. 

 

Anonymous poster hash: af8bf...806

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tar jeg ikke helt feil så faller du ut av folketrygden idet du slutter å skatte til Norge. Jeg ville vurdert veldig nøye om fri helse og omsorg er verdt det med tanke på hva du risikerer å måtte betale for dette i f.eks. USA.

Folketrygd og skatt er to vidt forskjellige ting. Folketrygden er noe av det første man går ut av om man forlater Norge. Skatteetaten slipper deg etterhvert, om alle kriterier er oppfylt.

 

Når det gjelder investeringer og kapitalbeskatning er det trolig andre krav og et hav av gråsoner man kan benytte. Jeg kjenner dem dessverre ikke. Man er skattepliktig til landet man bor etter skatteavtalen med Norge, men når det kommer til investeringer/kapitalbeskatning tror jeg ofte det må re-investeres fra det nye landet, men som sagt er jeg veldig usikker.

Lenke til kommentar

 

 

Tror Norge har omtrent 1% formueskatt. Når jeg selger boligen og pensjonerer meg er det sure penger å betale.

Tipper den norske staten har betydelig mer utgifter på deg etter pensjonsalder enn det du måtte betale i formueskatt.

 

 

Poenget ditt?

 

 

Anonymous poster hash: af8bf...806

 

At det er helt meningsløst å forlate Norge og flytte til USA for å betale fullpris for alle tjenestene du vil motta gratis som pensjonist i Norge for å spare deg for 1% formueskatt. Det du kommer til å betale der borte er betydelig mer enn det du må betale i formueskatt her på berget.
Lenke til kommentar

 

 

 

Tror Norge har omtrent 1% formueskatt. Når jeg selger boligen og pensjonerer meg er det sure penger å betale.

Tipper den norske staten har betydelig mer utgifter på deg etter pensjonsalder enn det du måtte betale i formueskatt.

 

 

Poenget ditt?

 

 

Anonymous poster hash: af8bf...806

 

At det er helt meningsløst å forlate Norge og flytte til USA for å betale fullpris for alle tjenestene du vil motta gratis som pensjonist i Norge for å spare deg for 1% formueskatt. Det du kommer til å betale der borte er betydelig mer enn det du må betale i formueskatt her på berget.

 

 

Det regnestykket skulle jeg likt å se, men du har rett på din mening. 

 

Anonymous poster hash: af8bf...806

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tror Norge har omtrent 1% formueskatt. Når jeg selger boligen og pensjonerer meg er det sure penger å betale.

Tipper den norske staten har betydelig mer utgifter på deg etter pensjonsalder enn det du måtte betale i formueskatt.

 

 

Poenget ditt?

 

 

Anonymous poster hash: af8bf...806

 

At det er helt meningsløst å forlate Norge og flytte til USA for å betale fullpris for alle tjenestene du vil motta gratis som pensjonist i Norge for å spare deg for 1% formueskatt. Det du kommer til å betale der borte er betydelig mer enn det du må betale i formueskatt her på berget.

 

 

Det regnestykket skulle jeg likt å se, men du har rett på din mening. 

 

Anonymous poster hash: af8bf...806

 

11 500 USD for ukomplisert lårhalsbrudd. Du bør i alle fall skaffe deg en forsikring hvis det lar seg gjøre. Selv da har du gjerne egenandel. Du kan regne med å betale fra ca. 6000 USD p.a. og oppover for en slik forsikring som pensjonist (over 64 år).

Så er det jo selvsagt forskjellige skatter i USA også. De har eiendomsskatt der borte også. Ikke formueskatt riktig nok, men skatt på renter og utbytte har dem. 

 

http://health.costhelper.com/hip-fracture.html

https://www.vox.com/a/health-prices

https://www.valuepenguin.com/average-cost-of-health-insurance

https://wallethub.com/edu/states-with-the-highest-and-lowest-property-taxes/11585/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...