Gå til innhold

GUIDE: Vi skal teste smarthus-systemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende. :)

Lurer på hvor dypt dere klarer å gå.

 

Ellers er det er bare å spørre. ;)

Er jo kjekt å se at det beskrevne "idealscenarioet" er min hverdag...

 

Hei Moskus,

jeg skulle ønske vi kunne gå så dypt i det som du har gjort, men i første omgang blir det mer enklere plug-and-play-løsninger - jeg tror vi skal få til mye med dem, om enn kanskje ikke riktig så elegant som man kan med de mer avanserte. Vi er spente på hva vi kan få til vi også :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Blir spennende. :)

Lurer på hvor dypt dere klarer å gå.

 

Ellers er det er bare å spørre. ;)

Er jo kjekt å se at det beskrevne "idealscenarioet" er min hverdag...

Hei Moskus,

jeg skulle ønske vi kunne gå så dypt i det som du har gjort, men i første omgang blir det mer enklere plug-and-play-løsninger - jeg tror vi skal få til mye med dem, om enn kanskje ikke riktig så elegant som man kan med de mer avanserte. Vi er spente på hva vi kan få til vi også :-)

Det tror jeg også. :)

 

Jeg mener imidlertid at integrering er nøkkelen til hele smarthus-verdenen. Et lukket økosystem kan muligens se fancy ut, men det skal være brukenes i lengden. Systemet kunne snakke med annet utstyr, et minimumskrav er IFTTT eller tilsvarende.

 

Vi som mennesker har en tendens til å endre oss, selv om det skjer gradvis over tid. Et smarthussystem må kunne tåle endringen og bygges ut, for nye behov vil​ etter all sannsynlighet oppstå etter hvert.

 

 

 

Å bruke mobilen som "sentrum", i en smarthusløsning synes jeg personlig ikke er en så god ide, fungerer mye bedre med en server av en eller annen sort.

Ja, mobilen som smarthusløsning er sjeldent et system som overlever i lengden, samt at det har en del andre upraktiske aspekter. Det er sikkert praktisk hvis man har en hybel alene, men manger bor gjerne sammen med en eller flere. Det er ikke engang sikkert at alle i husholdningen har mobil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil nok aldri bli brukt i mitt hus, uavhengig hvor kjekt det er. Av to enkle grunner egentlig; selskapene bak vil helt sikkert samle inn info og selge videre, samt at alt kan hackes og/eller kompromitteres av noen med tilstrekkelig grunn. Det er rett og slett veldig usikkert.

Lenke til kommentar

Vil nok aldri bli brukt i mitt hus, uavhengig hvor kjekt det er. Av to enkle grunner egentlig; selskapene bak vil helt sikkert samle inn info og selge videre, samt at alt kan hackes og/eller kompromitteres av noen med tilstrekkelig grunn. Det er rett og slett veldig usikkert.

 

Du trenger ikke å eksponere det mot nett om du ikke vil, og selskapene bak kan heller ikke samle info om man velger et system der det ikke går.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil nok aldri bli brukt i mitt hus, uavhengig hvor kjekt det er. Av to enkle grunner egentlig; selskapene bak vil helt sikkert samle inn info og selge videre, samt at alt kan hackes og/eller kompromitteres av noen med tilstrekkelig grunn. Det er rett og slett veldig usikkert.

 

Bare fordi noen​ systemer er skybasert, betyr ikke at alle er det. Mitt og sikkert AtW sitt fungerer fint uten internett. :)

Lenke til kommentar

Det er et enormt potensiale for "hjemmesnekring" på smarthus fronten Jeg har et system basert på openHAB 2, som kan snakke med overraskende mange ting, både ferdige og hjemmelagde. Mest av alt elsker jeg at lyset justerer seg ned på kvelden, også på TVen, og går på på morgenen.

 

Jeg tror ikke ferdige løsninger er helt fleksible og altomfattende nok, med mindre man bygger huset rundt et sånt system. Selv om jeg bor alene i en liten leilighet, har jeg litt over 1000 lijner med automatiseringsregler (!) (https://github.com/fa2k/openhab-distro/tree/master/features/openhab-demo-resources/src/main/resources/rules), men tror det ikke kommer noe særlig mer, er meget fornøyd. Det er ikke sannsynlig at grafiske programmeringsverktøy klarer alt dette med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Blir spennende. :)

Lurer på hvor dypt dere klarer å gå.

 

Ellers er det er bare å spørre. ;)

Er jo kjekt å se at det beskrevne "idealscenarioet" er min hverdag...

Hei Moskus,

jeg skulle ønske vi kunne gå så dypt i det som du har gjort, men i første omgang blir det mer enklere plug-and-play-løsninger - jeg tror vi skal få til mye med dem, om enn kanskje ikke riktig så elegant som man kan med de mer avanserte. Vi er spente på hva vi kan få til vi også :-)

Det tror jeg også. :)

 

Jeg mener imidlertid at integrering er nøkkelen til hele smarthus-verdenen. Et lukket økosystem kan muligens se fancy ut, men det skal være brukenes i lengden. Systemet kunne snakke med annet utstyr, et minimumskrav er IFTTT eller tilsvarende.

 

Vi som mennesker har en tendens til å endre oss, selv om det skjer gradvis over tid. Et smarthussystem må kunne tåle endringen og bygges ut, for nye behov vil​ etter all sannsynlighet oppstå etter hvert.

 

 

 

Du har et godt poeng, men problemet er vel at vi i dag ikke har noen løsninger for dette som ikke koster skjorta ELLER krever interesse. Jeg vil påstå Ola Nordmann holder seg unna Homeseer/Domoticz/OpenHAB, og ser vi bort fra disse løsningene står vi vel igjen med kostbare elektrikersystemer. Det er dog mye spennende som skjer om dagen, kan hende det kommer noen tilsvarende løsninger som er enklere å sette opp for de uten særlig datakunnskaper (som er litt mer fremtidsrettet enn de som er nevnt i artikkelen). 

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Synes ikke slikt går under definisjonen smarthus.

 

Klumpete tilleggsutstyr......

 

Se heller på dette for eksempel:

http://www.smartbuilding.no

 

Se heller denne vei.

 

 

 

Du har et godt poeng, men problemet er vel at vi i dag ikke har noen løsninger for dette som ikke koster skjorta ELLER krever interesse. Jeg vil påstå Ola Nordmann holder seg unna Homeseer/Domoticz/OpenHAB, og ser vi bort fra disse løsningene står vi vel igjen med kostbare elektrikersystemer. Det er dog mye spennende som skjer om dagen, kan hende det kommer noen tilsvarende løsninger som er enklere å sette opp for de uten særlig datakunnskaper (som er litt mer fremtidsrettet enn de som er nevnt i artikkelen).

Hvis du fjerner de du nevner, så har du fremdeles FutureHome, Home Control og til og med Smartly. Alle er faktisk norske, og der i det minste FutureHome (og til en viss grad Smartly) bruker Z-wave som gjør at du kan oppgradere til noe smartere når du har behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro det blir et flott og "strålende" innemiljø i dette huset. Mange starter jo å våkne opp til hvor smart egentlig smartmeter og smartphone blir på litt lengre sikt en rett foran nesa. Her skal det gies full gass.

 

Som en slags verdig avsluttning på testen kunne der jo gitt noen leads slik at de av leseren som besitter kunnskaper innen det feltet, kunne nå frem til dette systemet og feks ta en uke "under angrep".

 

At det blir gjort på en måte som gjør at det blir lovlig for angriperen(e). Og ikke glem å skaff smartmeter til strømmen også. Den må med.

 

Et likende opplegg ville være "HoneyTrain", hvor de satte opp en faktisk komplisert modeljernbane med litt infrastruktur som tog overganger osv og la til alt av industrielle standarer og så målte hva folk som tok seg inn i systemet var villig til å gjøre. De krasja togene.

 

Vi noen via internet kunne ta fullstendig over hele kontrollen av huset? Kortslutte ting?

Vekke deg/dere om natta? Starte falske alarmer eller enda verre. Brenne ned hele huset???

Lenke til kommentar

Anbefaler dere å sjekke ut en hjemmemekka versjon også! www.home-assistant.io er gøy, og kjører fra en Rapsberry Pi. Open Source, og deler ikke informasjonen din - eller tilgang på enhetene dine. Mye man kan gaffe sammen der, og til det konkrete eksempelet deres med Spotify kommer man ganske nære i alle fall.

 

Kjører selv en basic løsning med Tellstick og 433mhz-utstyr fra Kjell/Clas, men finnes også z-waveløsninger, Philips Hue etc. Chromecast er også støttes , og været leveres av Yr!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...