Gå til innhold

Her er de viktigste fordelene med Snapdragon 835


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huawei bruker jo egenproduserte Kirin-prosessore i sine mobiltelefoner, slik at hele telefonen er Huawei end-to-end. Ville blitt svært overrasket dersom det viste seg at Huawei blir den første telefonen med ny Snapdragon-brikke.

 

Jeg tror ikke Huawei blir første bruke Snapdragon-brikke på Huawei smarttelefon.

 

Det er Samsung som står for nye Snapdragon-brikke produksjonen av Snapdragon 835, det kan hende Samsung og Qualcomm har inngått avtale, Samsung får Snapdragon-brikke på smarttelefonen sine først.

Lenke til kommentar


Hmm...Har akkurat bestilt meg oneplus 3T. Avbestille? Lurer på om noen av de kinesiske selskapene vil komme med budsjettmobiler med disse brikkene.



 

Dette er ikke det beste tidspunktet for å bestille en ny telefon, nei. Men husk at neste Snapdragon-telefon, i hvertfall fra de store aktørene og i norske butikker, er sannsynligvis to måneder unna. Neste Huawei-toppmodell vil nok komme med Kirin 965, ikke Snapdragon 835. Og så kommer heller ikke disse telefonene med fordelene til en OnePlus 3T. Brukergrensesnittet OxygenOS er himmelsk i bruk, når det kommer til en glatt og responsiv opplevelse (og  enda bedre med nå, med Android 7). Bare Pixel kan matche den samme opplevelsen. Jeg kan også nevne Dash Charge, markedets raskeste fingeravtrykkleser, UFS 2.0 med F2FS (20% raskere tilfeldige lese- og skrivehastigheter enn EXT4 i andre telefoner), osv.

 

Om du ikke går for OnePlus 3T, er det da heller best at du venter på OnePlus 5 til sommeren. Eventuelt at du kjøper OP3T nå og selger den til en relativt høy bruktpris om seks måneder, da disse telefonene går for kunstig høye priser her til lands. 

Endret av La Menthe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hmm...Har akkurat bestilt meg oneplus 3T. Avbestille? Lurer på om noen av de kinesiske selskapene vil komme med budsjettmobiler med disse brikkene.
 
Dette er ikke det beste tidspunktet for å bestille en ny telefon, nei. Men husk at neste Snapdragon-telefon, i hvertfall fra de store aktørene og i norske butikker, er sannsynligvis to måneder unna. Neste Huawei-toppmodell vil nok komme med Kirin 965, ikke Snapdragon 835. Og så kommer heller ikke disse telefonene med fordelene til en OnePlus 3T. Brukergrensesnittet OxygenOS er himmelsk i bruk, når det kommer til en glatt og responsiv opplevelse (og  enda bedre med nå, med Android 7). Bare Pixel kan matche den samme opplevelsen. Jeg kan også nevne Dash Charge, markedets raskeste fingeravtrykkleser, UFS 2.0 med F2FS (20% raskere tilfeldige lese- og skrivehastigheter enn EXT4 i andre telefoner), osv.
 
Om du ikke går for OnePlus 3T, er det da heller best at du venter på OnePlus 5 til sommeren. Eventuelt at du kjøper OP3T nå og selger den til en relativt høy bruktpris om seks måneder, da disse telefonene går for kunstig høye priser her til lands. 

 

 

Jeg kan bare støtte Le Menthe i det som blir sagt. Du vil ikke angre på OP3T.

 

Jeg har OP3T og er veldig fornøyd. SD835 telefon kommer til å koste skjorta uansett.. Og blir ikke å finne i noen budsjettmodeller fra noen.. det er top-end. Nå har du en telefon (på vei) som koster en halv skjorte, og yter i toppen. Batteriet er også supert. Ytterst sjeldent jeg tenker på å lade etter at jeg har stått opp.. noen ganger kunne jeg gått nesten to dager med moderat bruk. Men uansett så får du 50-60% juice på 30 min lading.. så jeg prøver faktisk å "klattlade" mer og ikke la den stå i laderen hele tida (som om natta).. det siste er en vanskelig vane å slutte med.

 

Jeg har også hatt OPO og OP2. OPO var bra, OP2 var dårlig (ræva på batteri). OP3T er sålangt en nydelig telefon som sagt. Men du får jo S7 for 5-6000 nå istedet for 8500.. med alt ekstra ræva-ware som følger med  ;) Smaken og baken osv..

Endret av Joffer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OP3T er ikke bare en bedre telefon for prisen. Det er en bedre telefon "regardless". Før den kom ut ville jeg ha satt OP3 som den beste telefonen i 2016, som jeg hadde siden den kom ut i Juni. For meg er det så utrolig mange ting å komplimentere denne telefonen for. Foruten de viktige egenskapene nevnt ovenfor, er telefon stilren og sterk i sin design, og tilbyr like vakre deksler som man får lyst å kle telefonen i. Den kommer med en egen, mekanisk varselknapp, som er veldig hendig. Den har AMOLED-skjerm. Den kommer med en rekke essensielle funksjoner og innstillingsmuligheter gjennom OxygenOS, som gestures, knappevalg, fargemuligheter for varsel-LEDen, osv.

 

Men det beste av alt er software-støtten jeg har hatt siden telefonen kom ut i Juni. Når OP3 kom ut i Juni, fikk den nokså hard kritikk for å ikke ha mer enn 15 applikasjoner åpne, og for å en dårlig kalibrert skjerm. To uker senere kommer en oppgradering med en sRGB-modus som får ovasjoner fra Anandtech, og utvider antall applikasjoner som holder seg i bakgrunnen med 50%. Når telefonen kom ut var kameraet ganske bra, men fortsatt dårligere enn de største toppmodellene. Ved flere oppdateringer har OP kontinuerlig oppdatert programvaren, og når GSMArena sammenlignet OP3T med Google Pixel (2016s beste kameratelefon, sammen med S7), fant de vanskeligheter med å plukke ut en vinner for å kamerakvalitet. Og slik har det fortsatt med den ene og den andre klagen, som har fått oppmerksomhet fra OP-teamet. Du har også en egen "Community"-applikasjon som tar deg direkte til nettsidens forumer, der du kan ta opp eventuelle ønsker/klager.

 

Oppgraderingene i OP3T har faktisk vært mer betydelige enn jeg først trodde. Som Joffer sa, har batteritiden gått til å vare i nesten to dager nå -- uten å øke tykkelse eller vekt på telefonen med en eneste millimeter eller gram. sRGB-modusen har blitt enda bedre, og er nå en av markedets aller beste. F2FS utgjorde også en forskjell (dette er dog en software-oppdatering som også nå er å få på OP3).

 

Om du kjøper telefonen, anbefaler deg å legge ved deres Bullet V2-øretelefoner i handlevognen. Til bare 200,-, kan jeg garantere deg at du ikke vil finne noen bedre "medfølgende" (selv om de ikke er det) in-ear øretelefoner til telefoner der ute. Anmeldelser av V2en, fra GSMArena til The Verge, er også enige i dette. Hadde det ikke vært for mine Fiio EX1, hadde jeg brukt V2en fast utenfor hjemmet. 

 

EDIT: angående de to andre telefonene du nevnte. Mi 5s Plus har jeg enda ikke fått prøvd, men Axon 7 er underlegen OP3(T) på flere områder. Først og fremst programvare. Den har kanskje bedre maskinvare enn OP3, men hva hjelper det når MiFavor-brukergrensesnittet er så mye tregere og hakkete i bruk enn OOS?

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydelig at dere vet hva dere prater om. Jeg ante ikke at oppdateringene var såpass omfattende og mange,noe som selvfølgelig er et stort pluss.

 

Det som gjorde at jeg landet på denne telefonen, er all skryt jeg har lest og hørt om brukeropplevelsen. Zte axon 7 har både bedre amp og DAC,samt bedre skjerm(2k), men dårligere programvare. Det blir til syvende og sist et spørsmål om hva som er viktigst for en. Oneplus 3T virker som en komplett telefon etter hva jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar

Qualcomm er ute og kjører, og 835 er langt fra imponerende. Apples A10 Fusion kjører fra 821 på alle områder, og det kommer ikke til å endres med 835. Exynos 8890 (som sitter i Galaxy S7/Edge) er også bedre, mer effektivt og kraftigere enn 821, og i følge Geekbench-resultatene som ble lekket igår, så stiller 835 seg på lik linje med 8890. Exynos 8895 dukker snart opp, og det ryktes at denne vil være ca 40% raskere enn 8890. Man trenger ikke å være særlig oppegående for å skjønne at Qualcomm og 835 nok en gang havner i baksetet. Det sier egentlig en del når "lille" Huawei, som strengt tatt ikke har vært med på leken særlig lenge, forbikjører kjempen Qualcomm som spesialiserer seg på SoC.

 

Ellers er jeg en tilhenger av Exynos, som har bevist seg selv i S7-linjen at Samsung vet hva de gjør. Man merker også hvor mye bedre ting fungerer når produsenten styrer omtrent hele produksjonslinjen. Samsung styrer og utvikler i dag SoC (inkl. RAM), kameraet, skjerm, hardware, og i noen tilfeller, batteri. Sammenligner vi S7 Exynos-versjonen med Snapdragon-versjonen som selges i USA, så er det ikke tvil hvilken versjon som er å foretrekke (selv over dammen).

 

Snapdragon var fine greier for et par år siden, men Qualcomm har bevist at de ikke klarer å innovere lenger, og strengt tatt var Snapdragon 800 det siste skikkelige imponerende og innovative SoC de produserte.

Lenke til kommentar

 

Huawei bruker jo egenproduserte Kirin-prosessore i sine mobiltelefoner, slik at hele telefonen er Huawei end-to-end. Ville blitt svært overrasket dersom det viste seg at Huawei blir den første telefonen med ny Snapdragon-brikke.

Jeg tror ikke Huawei blir første bruke Snapdragon-brikke på Huawei smarttelefon.

 

Det er Samsung som står for nye Snapdragon-brikke produksjonen av Snapdragon 835, det kan hende Samsung og Qualcomm har inngått avtale, Samsung får Snapdragon-brikke på smarttelefonen sine først.

 

Det var slik i fjor, Samsung reserverte antagelig Snapdragon 820 for sine S7 i fjor, og var alene på markedet med dem en periode. Åpenbart for å tilfredsstille egen demand. De var jo laget på Samsung sine fabrikker ved siden av Exynos 8890 liksom. Så Samsung har to sterke kort her. De kan bruke Exynos istedenfor, eller de kan prioritere Exynos produksjon og gi Qualcomm mindre. Så mye mulig Snapdragon ut fra fabrikk ikke er klar før ca launch av S8, og da sluker nok S8 en god del Snapdragons med #1 prioritet.

Lenke til kommentar

Qualcomm er ute og kjører, og 835 er langt fra imponerende. Apples A10 Fusion kjører fra 821 på alle områder, og det kommer ikke til å endres med 835. Exynos 8890 (som sitter i Galaxy S7/Edge) er også bedre, mer effektivt og kraftigere enn 821, og i følge Geekbench-resultatene som ble lekket igår, så stiller 835 seg på lik linje med 8890. Exynos 8895 dukker snart opp, og det ryktes at denne vil være ca 40% raskere enn 8890. Man trenger ikke å være særlig oppegående for å skjønne at Qualcomm og 835 nok en gang havner i baksetet. Det sier egentlig en del når "lille" Huawei, som strengt tatt ikke har vært med på leken særlig lenge, forbikjører kjempen Qualcomm som spesialiserer seg på SoC.

 

Ellers er jeg en tilhenger av Exynos, som har bevist seg selv i S7-linjen at Samsung vet hva de gjør. Man merker også hvor mye bedre ting fungerer når produsenten styrer omtrent hele produksjonslinjen. Samsung styrer og utvikler i dag SoC (inkl. RAM), kameraet, skjerm, hardware, og i noen tilfeller, batteri. Sammenligner vi S7 Exynos-versjonen med Snapdragon-versjonen som selges i USA, så er det ikke tvil hvilken versjon som er å foretrekke (selv over dammen).

 

Snapdragon var fine greier for et par år siden, men Qualcomm har bevist at de ikke klarer å innovere lenger, og strengt tatt var Snapdragon 800 det siste skikkelige imponerende og innovative SoC de produserte.

Litt trist ja. De er plutselig tilbake på ARMs big.LITTLE. Fram og tilbake. Så spørs det om de har klart det litt bedre enn forrige 8 kjerner big.LITTLE (SD 810). SD 820 var ok, men ikke så mye mer enn det. Ikke en klar nummer 1 akkurat. Grafikken deres er fortsatt bedre enn Exynos/Kirin (Mali) da. Sammtidig som Apple (PowerVR) sin er best.

 

Virker ikke som om de klarte å videreutvikle sin egen arkitektur igjen, og måtte gå tilbake igjen til ARM sitt opplegg. Sannsynligvis tok det for lang tid og de møtte problemer. Sikkert og mye problemer med 10 nm i forhold til deres brikker. Samtidig som de sikkert føler behovet for å gå videre over på 10 nm pga konkurransen fra Samsung. Samsung lagde utelukkende Exynos 7420 sist når 810 var så dårlig, da Qualcomm feilet sist på 14 nm og big.LITTLE. Samtidig sitter Samsung der og har holdt på med big.LITTLE i en evighet, får igang ekstra CPU reasearch i USA, lager nye prossesen også. De har det nok veldig greit for tiden, og har alt de trenger i selskapet, og mye erfaring på det de gjør nå, mens Qualcomm blir presset inn i det, samtidig som de er Samsungs kunde. Huaweis HiSilicon har også vært smarte med å gå for big.LITTLE hele tiden, og gjør det allerede bedre enn Qualcomm som er ganske ekstremt. Begge har utvidet til å inkludere mid-end SoCer også, som konkurrerer mot 600 serien til Qualcomm.

 

Bare av tallene Qualcomm oppgir, så ser du raskt at dette ikke kommer til å bli noen veldig super SoC for å si det slik. Det blir en ok oppgradering, men det spørs om den klarer å holde tritt med nye Exynos og Kirin, noe som ikke ser så veldig lyst ut for øyeblikket. Og det finnes masse ingeniører i Kina, de kommer ikke til å stoppe :p (Huawei har ellers laget MYE nettverksutstyr i en god stund selv, så helt nye til å lage egen hardware og designe microchipper er de ikke)

Lenke til kommentar

"langt flere transistorer på langt mindre plass, og følgelig langt bedre ytelser."

Du skriver videre at den blir ca 30% mindre. Om du da går tilbake og sjekker hvor mange flere transistorer du får plass til på 1 cm^2, og hva forbedringen er år etter år, så har det i det siste ikke vært langt unna 30%. Jeg sjekket kildene dine, og ingen nevner at det er flere transistorer.

 

Når Exynos 7420 kom ut, først med 14 nm og langt før alle andre så var den litt over 70 mm^2, hvor normalen er rundt 100 mm^2, som Exynos 8890, SD 820 og Apple A9 alle lå rundt. Altså var den første 14 nm chipen til Samsung ca 30% mindre. Og den var veldig lik som tidligere Exynos 5XXX. Altså da veldig likt antall transistorer også. Den store forskjellen var høyere klokkefrekvens, som ga høyere ytelse, og i tillegg lavere strømforbruk.

 

Så det er mulig at du skrev det som en antagelse, fordi det pleier å være helt riktig. Meg bekjent er det bare Samsung som har benyttet denne strategien. Grunnen til at den er 30% mindre er ikke for å få plass til mer (du gjør jo det, så det er ikke feil). Grunnen er at både Samsung og TSCM er litt kreative med disse 14/16/10 nm tallene sine. Og Samsung har med 14 nm og også nå 10 nm åpenbart foretrukket å "rushe" til lavere nummer. Prossesen er enda ikke helt "klar" i den forstand at de ikke klarer å lage brikkene 100 mm^2 økonomisk, da feilraten er for stor. Mindre brikker = mindre feilrate, og en 10 nm brikke er bedre enn en 14 nm brikke, selv om den på 10 nm ikke har flere transistorer. Egentlig er TSCM like kommet langt som Samsung, så når Apples A9 kom f.eks var Samsungs 14 nm og TSCM 16 nm ganske så like, og begge kunne lage 100 mm^2 SoCer. Så Samsung tar en Samsung spesial, hvor de utnytter at de lager både SoC og produksjonsteknikken. Dermed kan de få ut slike brikker tidligere enn hva konkurrenten kan, fordi de ikke har noen som lager SoCer på slike tidlige teknikker med den feilraten for større chiper.

 

Så jeg tror antallet transistorer vil være omtrent det samme. Både for Qualcomm og Samsung. Det utelukker derimot ikke høyere ytelse og lavere strømforbruk.  Det er derimot en mulighet for at ytelsen Qualcomm får er stort sett pga frekvens (ikke ulikt Apple A10).

 

Litt langt svar på noe så enkelt gjerne, unnskyldningen min er at det er kompliserte saker, med lite offentlig tilgjengelig info :p

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig 10 nm størrelsen gjelder for? Er det minste linjetykkelse eller "pixel" man får produsert, eller er det størrelsen på en enkelt transistor?

Enkle svaret er at tallet sier om hvor mange transistorer man får plass til på en flate. I nyere tid derimot har media blitt mer opptatt av det, og målemetodene har blitt mer kreative. 14 nm FinFET fra Samsung er dårligere enn 14 nm FinFET fra Intel. Intel får plass til flere transistorer på samme areal, selv om de liksom skal være like store.

 

Samsung og TSCM sine tall er sammenlignbare, men ingen av dem kan sammenlignes med Intel sine. Og flere selskaper finnes det ikke.

 

Men i utgangspunktet skal det være hvor lang en transistor er.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...