Gå til innhold

Oktoberfest 2016 - JorunT - 45 mm f/1,8


Anbefalte innlegg

Bruker: JorunT

Deltakernivå: Pingle, for sikkerhets skyld 

Kamera:: Olympus EM10 Mk II (alt.Olympus EM10)

Objektiv: Olympus 45 mm f/1,8

 

 

I utlendighet, igjen, nesten hele måneden. Får se om jeg kan få lurt  meg innpå noen og få tatt noen portretter, ellers se hvordan omgivelsene her blir gjennom 45 mm optikk, noe som er litt uvant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. oktober - Ingeborg und Franz

 

Lunsj med bekjente i området på den lokale tavernaen i Metaggitsi, som til vår overraskelse ble spandert på av dette fine paret, som begge har fylt 80 siste året. De har  masse humor og er gode naboer, Franz blir stadig tiltalt som Άγιος Βασίλης, julenissen, av unger her, og på en cruise til Vestlandet i høst ble han møtt ved ankomsten til skipet med,'Oi, Methusalem er her', noe han selv med stor glede fortalte oss.

 

30067704345_3812c36e7b_c.jpg

_A023447-Edit Ingeborg og Franz.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

1/160 s f/2,2 Iso 200

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

3. oktober - Enkel standard

 

Jeg lette etter et stort gartneri og på veien kom jeg over en teltleir av det enklere slaget. Det var ikke flyktningeleir, men husvær for sesongarbeidende romfolk. Det er tid for innhøsting av oliven nå, den viktikste inntektskilden sammen med turisme, og hver høst kommer det mange gjestearbeidere fra landene nord for Hellas, særlig Bulgaria, Romania og Albania. Det ser ikke så galt ut i finvær, men må være begredelig når det regner.

 

29466105004_ec82ec867d_z.jpg

_A033489 Tent camp in Ormylia.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/1000 s f/5,6 Iso 200

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

4. oktober - Gatearbeid i Metaggitsi

 

Mange landsbyer rundt her har fått EU-midler for å forbedre platiaer og gater, og nå er de i full gang i Metaggitsi, vår nærmeste landsby. Arbeidskraft er billig her (lønnene ligger på 1/3 av norske, eller mindre), tror ikke det ville vært mulig å legge skifer som tåler biltrafikk i gatene  i Norge. Dette er håndarbeid, den mest avanserte redskapen er en velbrukt sementblander. En blid gjeng som gjerne tok seg tid til å prate litt.

 

30031887121_bf1f817194_c.jpg

_A043490 New streets in Metaggitsi.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

1: Litt av hvert samlet i ett bilde, øde områder, spredt bebyggelse, konsentrert bebyggelse, strand, hav. Du har sannsynligvis summert opp området ganske bra her, og med en god dash lokalkoloritt.

2: Hyggelig å bli påspandert lunsj. Ikke et tilfeldig knips dette, fokus sitter støpt i blikket til begge to. Fint miljøportrett.

3: Ikke noe luksushotell akkurat nei. Fungere vel i bra vær som du sier, jobber vel hele dagen uansett. Ganske illustrerende.

4: Fint du tar bildet i en aktiv arbeidssituasjon. Om utstyret er enkelt, så har de kanskje ikke knallharde krav til effektivitet heller.

Lenke til kommentar

Flott dokumentasjon av viktig arbeid! Og fint blir det, ser jeg. Noe annet enn bare asfalt, slik som her hjemme! :)

Joda, det blir fint, men tar sin tid

Skikkelig action her ja - flott bilde, du lar vel "modellen" få en titt etterpå.......

Det var en ide, får se om jeg treffer på dem igjen

 

1: Litt av hvert samlet i ett bilde, øde områder, spredt bebyggelse, konsentrert bebyggelse, strand, hav. Du har sannsynligvis summert opp området ganske bra her, og med en god dash lokalkoloritt.

2: Hyggelig å bli påspandert lunsj. Ikke et tilfeldig knips dette, fokus sitter støpt i blikket til begge to. Fint miljøportrett.

3: Ikke noe luksushotell akkurat nei. Fungere vel i bra vær som du sier, jobber vel hele dagen uansett. Ganske illustrerende.

4: Fint du tar bildet i en aktiv arbeidssituasjon. Om utstyret er enkelt, så har de kanskje ikke knallharde krav til effektivitet heller.

Ad. 4, føler meg alltid litt uvel når jeg sniker meg innpå folk uten å ha spurt først, selv om alle stort set tar det pent. Denne gjengen var svært så imøtekommende og hadde tid til en prat. Men mange jobber hardt her og har lange dager, vanlig dagslønn er ca 40 €, med 8 timers arbeidsdag

Bra samling motiver her. Sikkert godt å være der på denne tiden av året!

Takk, dette er absolutt en fin årstd her

 

Og til dere alle: Takk for alle de fine kommenaterne,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...