Gå til innhold

Nå kommer «verdens raskeste ruter» i salg i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bedre sent en aldri

 

TP-Link AD7200 skal være tilgjengelig i oktober, og har en veiledende pris på 3490 kroner.

Lurer på hvor mye access point vil koste?

Samme?

 

Da jeg antar eneste som er bra med denne er trådløs på VPN\kabel tror jeg routeren ikke er noe særlig mangler muligens VLAN også. 10 gigabit ethernet derfor tror jeg Accesspoint er bedre å kalle denne.

Lenke til kommentar

Jeg tror du tar feil...Det _er_ en ruter.

Klar over det, men tror ikke den blir særlig populær, Asus AC 88u ble ikke noe gull produkt den koster 4000 for ca 1 år siden kanskje litt under. Fremdeles påsto den hadde link agregation dog ikke WAN inngangen kun LAN.

 

Så blir speende å se hvordan den blir tatt i mot, det er få alternativer på gode routere nå.

Asus Ac88u er nok den beste sammen med Asus RT-AC5300 og Linksys WRT1900AC og Netgear Nighthawk X8.

Ingen av disse er direkte dårligere men får lite for pengene. Kanskje 2 til 2.5 ganger bedre til 5 ganger så høy pris.

 

Fremdeles er Asus ac66u, Ac68u man får mest for pengene sammen med Netgear R6200 særlig hvis disse kjøpes brukt. Så bir speende å se på tester hvor bra den er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mobiltelefoner har ofte 4-8 kjerne cpu.

I dagen router er det kun 1-2.

 

Kanskje jeg stiller litt for høye krav, eller det er få som er alternativer.

Virker ut som de fleste router produsenter ikke vurder fiberport som wan?

 

Håper du mener 5000 kr (5k). Ellers syns jeg kommentaren din er langt mere useriøs en min.

Men du skal ha takk for de tekniske begrepene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Altibox FMG er jo eksempel på fiber er en fordel.

Men nå koster ikke tp link MC220L så mye ekstra er egentlig for å slippe ekstra enheter.

 

OpenVPN er god eksempel i mitt tilfelle på asus ac66u er cpuen 100% belastet med kun speedtest med merlin build.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kanskje rutere med slik høy ytelse på det trådløse endelig kan få fart på 10G ethernet (eller i minst Nbase-T hvis man ikke vil trekke nye nettverkskabler). Fremdeles koster 10G-switcher ca 1000 kr per port. Gigabit ethernet ble lansert i 1999 og veldig lite har skjedd mens den trådløse farten bare har gått opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altibox FMG er jo eksempel på fiber er en fordel.

Men nå koster ikke tp link MC220L så mye ekstra er egentlig for å slippe ekstra enheter.

 

OpenVPN er god eksempel i mitt tilfelle på asus ac66u er cpuen 100% belastet med kun speedtest med merlin build.

Det er fordi OpenVPN kjører alt igjennom CPU, mens ren switching og ruting gjerne er avlastet på ASIC-chipper.

 

Og at du velger å navngi den trådløse ruteren for et Accesspoint, fordi den ikke har 10G-port og VLAN beviser igjen hvor ufattelig morsomt og trist det er at du får kjøre på med vranglære i helt spektakulære dimensjoner :fun:

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Fremdeles koster 10G-switcher ca 1000 kr per port.

Det finnes langt billigere:

DXS-1100-10TS

 

Men den støyer og er noe stor.

Problemet SFP+ er fremdeles billigere å produsere i større skala.

Docsis 3.1 blir nok forsinket så derfor ikke vits å skaffe 10 gigabit switch ennå.

 

Routere vil nok få 2.5 gigabit porter vil jeg tro.

 

 

Og at du velger å navngi den trådløse ruteren for et Accesspoint, fordi den ikke har 10G-port og VLAN beviser igjen hvor ufattelig morsomt og trist det er at du får kjøre på med vranglære i helt spektakulære dimensjoner

Man kan jo si samme om Wireless AC Channel bonding og Wireless AD.

Noen kaller Asus ac 88u for Wave 2 som bruker flere kanaler samtid for å få raskere hastighet?

Hvor mye raskere får man normaltsett på lengere avstander?

 

Da få mobiler\nettbrett klarer raskere en 160 mbit ennå.

Asus ac 66u klarer 300-400 mbit på korte avstander gjennom 5 ghz båndet.

Så det burde holde til 90% av befolkningen. Fleste bør bruke kabel primert. Uanset om det er tp\fiber.

 

Syns routerprodusentene bør prioritere anderledes.

Ikke fordi trådløs ikke er dårlig, men tror heller produsentene bør fokusere for flere kanaler og automatisk styring av kanalene istedenfor å skryte over hastighet på LAN et 10 gigabit men samtidig hvordan er det praksis mulig med kun gigabit inn i routereren? Filoverføringer kun trådløs?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Brukeren din burde låses intill videre, du driver med så mye vranglære på dette forumet at jeg ikke har sett makan.

Har du lest det (Nizzen, Taake89, Christian Thorkildsen, DJViking, Betroz, bshagen, osv.) driver på å råde folk å kjøpe kun sokkel 2011-03 oppsett kun for å være 100% sikker pcen er fremtidrettet?

I så fall er jeg ikke alene. Kanskje jeg overdriver, men det blir veldig heftig diskusjon her på diskusjon.no det kan jeg være enig i.

 

Greit nok det er få krav for å kalle en enhet router. for router, Dlink DIR-655

er fremdeles en router selv om den ikke er oppdatert klarer rundt 250 mbit på kabel LAN\WAN selv om den fremdeles kalles en router i dag. Egentlig mener jeg den ikke kan kalles en router i dag da den sier den støtter 1 gigabit\s. Ganske lureri.

Lenke til kommentar

Altibox FMG er jo eksempel på fiber er en fordel.

Men nå koster ikke tp link MC220L så mye ekstra er egentlig for å slippe ekstra enheter.

Altibox leverer ikke fiber tilkobling til brukers eget utstyr. At noen selv velger å fjerne ruteren til Altibox står for brukers egen regning.

OpenVPN er god eksempel i mitt tilfelle på asus ac66u er cpuen 100% belastet med kun speedtest med merlin build.

Kryptering "koster" iform av CPU kraft. Hvis denne ruteren kjører ARM cpu med optimalisert OpenVPN binærer, så ser jeg ikke bort ifra at den kan passere 100 Mbit/s++ relativt lett, som må sies å være _meget_ bra for en "consumer" ruter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altibox FMG er jo eksempel på fiber er en fordel.

Men nå koster ikke tp link MC220L så mye ekstra er egentlig for å slippe ekstra enheter.

Altibox leverer ikke fiber tilkobling til brukers eget utstyr. At noen selv velger å fjerne ruteren til Altibox står for brukers egen regning.

OpenVPN er god eksempel i mitt tilfelle på asus ac66u er cpuen 100% belastet med kun speedtest med merlin build.

Kryptering "koster" iform av CPU kraft. Hvis denne ruteren kjører ARM cpu med optimalisert OpenVPN binærer, så ser jeg ikke bort ifra at den kan passere 100 Mbit/s++ relativt lett, som må sies å være _meget_ bra for en "consumer" ruter.

 

Poenget jeg tar opp dette kundene er låst i en løsning, derfor ville det vært fint med konkuranse slik en levrandør kan velge mellom flere utstyr.

 

Samme som TP link TX-6610 kunne vært alternativ for telenor\canaldigital kunder med Get.

Men usikker om den hadde fungert på grunn av bølgelendene, har aldri finnet ut av det, men antar levrandørene har egne bølgelender på PON så ofte ikke felles standard.

 

Hjelper lite hvis Asus ac 66u kunne klart 100 mbit i praksis hvis koden var 100% optimalisert.

Får selv mellom 15-10 mbit selv ofte med høy cpu last til merlin build.

Ser også på samtlige router det går igjen høy cpu last og lav hastighet, så vet ikke om det er kjent problem?

Godt mulig routerne ikke er beregnet til dette egentlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så du mener de som kjøper produkter må være Nettverk Ingeniør eller Dataingeniør?

 

For du leser sikkert som meg at mange lar seg lure å kjøpe Wireless AD kun fordi der høres så bra ut.

Men forstår ikke hvordan den kan gi over 1 gigabit\s trådløs hvis man har 1 gigabit\s altibox?

 

Viser seg senere Asus AC 87 er like bra som TP-Link AD7200.

Går for så for åpenkjøp? Ganske skitten industri vil jeg kalle det.

Lenke til kommentar

OpenVPN er god eksempel i mitt tilfelle på asus ac66u er cpuen 100% belastet med kun speedtest med merlin build.

 

Hjelper lite hvis Asus ac 66u kunne klart 100 mbit i praksis hvis koden var 100% optimalisert.

Får selv mellom 15-10 mbit selv ofte med høy cpu last til merlin build.

Ser også på samtlige router det går igjen høy cpu last og lav hastighet, så vet ikke om det er kjent problem?

Godt mulig routerne ikke er beregnet til dette egentlig.

iperf på en wrt1900ac OpenVPN med AES-128-CBC kryptering.

  PID  PPID USER     STAT   VSZ %VSZ %CPU COMMAND
 1263     1 root     R     2876   1%  16% /usr/sbin/openvpn --syslog openvpn(vp

Med kryptering.
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth       Retr
[  4]   0.00-60.00  sec   276 MBytes  38.6 Mbits/sec  136             sender
[  4]   0.00-60.00  sec   276 MBytes  38.6 Mbits/sec                  receiver

Uten kryptering.
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  3]  0.0-10.0 sec  49.2 MBytes  41.2 Mbits/sec
Konklusjon: Begrenset av linjen. Helt hypotetisk burde det være mulig å oppnå over 200 Mbit/s. Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fremdeles koster 10G-switcher ca 1000 kr per port.

Det finnes langt billigere:

DXS-1100-10TS

 

Men den støyer og er noe stor.

Problemet SFP+ er fremdeles billigere å produsere i større skala.

Docsis 3.1 blir nok forsinket så derfor ikke vits å skaffe 10 gigabit switch ennå.

 

Routere vil nok få 2.5 gigabit porter vil jeg tro.

"Langt billigere" er vel en overdrift. Jeg håpet på en revolusjon her. =) 7559 kr for 10 porter (756 kr per port), men nåvel.

Det går å få billigere ved å kjøpe brukt utstyr fra datasentere, f.eks. Quanta LB6M med 24-port SFP+ 10G til ca 4000 kr inkl. frakt og moms.

http://www.natex.us/Quanta-LB6M-Switch-p/quanta-lb6m.htm

Da kommer man under 200 kr per port, hvilket jeg syns er rimeligt. SFP+-nettverkskort er også mye billigere (ca 100-200 kr på eBay) enn 10Gbase-T.

 

Selv om vi aldri kommer ned i 30 kr/port som for gigabit i dag så er det et veldig stort gap mellom 1G og 10G (både i pris og fart) som lett kunne fylles av NBASE-T (2.5Gbps og 5Gbps).

For mainstream-installasjoner er jo et stort problem at kabelstandarden som blitt brukt i alle bygninger ofte bare er Cat5 eller 5e. Det er her NBASE-T kommer inn i bildet, siden man da kan kjøre 2.5 Gbps på Cat5e over 100 m, og ofte 5 Gbps på kortere avstander.

https://en.wikipedia.org/wiki/2.5GBASE-T_and_5GBASE-T

Hva jeg vet finnes derimot ingen switcher å kjøpe med denne standarden ennå.

 

10G-chip bruker fremdeles ganske mye strøm, hvilket gjør at de blir store og lager mye støy som du også nevner. Her tror jeg det vil forbedres mye de kommende årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...