Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deformert bryst/trakbryst


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter med traktbryst, har aldri fått diagnosen, men har ihvertfall veldig deformert bryst, med et lite søkk på den ene siden. I tillegg buler nederst på ribbenene ut og jeg føler selv at det ser helt katastrofe ut. Det er ikke sånn veldig ille iforhold til andre bilder jeg har sett på nettet og jeg har ingen fysiske plager som jeg har merket. Jeg har prøvd å trene og legge på meg muskler for å skjule dette uten spessielt hell. Jeg føler nesten jeg begynner å få for mye muskler uten at det skjuler dette "komplekset" mitt så veldig bra. 

 

Men det plager meg veldig psykisk, enkelte dager føler jeg meg bare veldig langt nede pga dette. Jeg er fornøyd med utseende mitt ellers men akkurat dette føler jeg skiller seg for mye ifra normalen til at jeg klarer å være komfortabel med det. Jeg lurer litt på operasjon, men vet ikke helt hva som er mulig? Får jeg stygge arr? Er det mulig å få det dekt eller må jeg punge ut selv? Noen med erfaringer?



Anonymous poster hash: 2dca9...1b2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Jeg hadde denne operasjonen for noen år siden.

Vet ikke hvordan de gjør det nå, men med meg ble det operert inn en jernstang som jeg hadde der i 3 år.. Jeg hadde ganske mye så jeg burde vel egentlig hatt 2 stk(husker jeg hørte han snakke noe om det men sa det holdt med 1) Det var ganske vondt og jeg er ikke 100% fornøyd med resultatet. Lå vel på sykehuset i 10 dager tror jeg. 3 dager i Oslo etter operasjonen, så overført til Kristiansand i 1 uke. De 3 første dagene var ganske smertefulle.

 

Psyken var også det som var problemet mitt. Operasjonen hjalp uansett veldig på det.

Jeg har 2 arr på den ene siden og 1 arr på den andre siden. Absolutt ikke noe plagsomt for min del.

Operasjonen betalte jeg ingenting for.

Det var ganske vondt i starten og jeg måtte sove på ryggen i de 3 åra pga jeg synes det var ubehagelig å ligge på siden eller magen :p

Hvis  det er noe som plager deg veldig så vil jeg absolutt anbefale operasjon. Men ikke hvis du kan klare deg uten.

 

Husker ikke helt hvor lang tid det tok fra start til slutt, men det tok en god stund. Snakket først med fastlegen om det som videresendte meg til en på sykehuset for å snakke med. Han så på mitt behov som reelt og sendte saken videre til Oslo. Var så inne og snakket med de der, før jeg etterthvert ble innkalt til operasjon. Det er vel rundt 8 år siden jeg ble operert tror jeg.

Endret av stianooh
Lenke til kommentar

Ja det plager meg veldig psykisk. Det er ikke det at det buler så mye innover eller utover, men det at hele ribbeinskassa ser deformert ut. Hadde det ikke bult utover så hadde det heller ikke syntes så godt. I tillegg ser stikker bena under den ene brystmuskelen mer ut enn det andre ig jeg synes det ser helt forferdelig ut. Aldri fått noen kommentarer, men jeg er en veldig selvkritisk person. Er dette noe man tar opp m fastlegen?

 

Anonymous poster hash: 2dca9...1b2

Lenke til kommentar

Ja, det er noe du kan ta opp med fastlegen. Jeg er egentlig litt usikker på om du er så unormal sol du skal ha det til, så en vurdering av fastlege er nok ikke dumt.

 

Andre tenker kanskje ikke så mye over det, men det er godt synlig og en stor belastning for meg psykisk. Har andre ting på kroppen min som jeg ikke er fornøyd med, men det bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg kjenner også at jeg ikke kan trekke pusten helt dypt uten at jeg kjenner det presser i magen der ribbeina buler litt inn, så "normalt" er det nok ikke. Men det har ikke gitt meg noen fysiske problemer og jeg kjenner det bare når jeg prøver å dra pusten helt inn.

 

Anonymous poster hash: 2dca9...1b2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...