Gå til innhold

ITX build, maks 10k (Skylake, GTX970/960, Node 304)


Anbefalte innlegg

Skal bygge en liten kraftplugg basert på ITX-formfaktoren der målet er å få mest mulig ut av 10k. Er også opptatt av at maskinen blir noenlunde future proof da jeg som regel bytter maskin ca hvert 6. år. (Future proof = at jeg greier å spille de nyeste spillene om 3-4 år med alt på medium)

 

Jeg har satt opp tre forskjellige handlevogner hos Komplett med varierende grad av kompromiss, men jeg har innsett at sweetspot'en ligger på rundt 10k. Jeg har forsøkt å være så gjennomtenkt som mulig, men det finnes garantert ting jeg ikke har tenkt på. Grunnen til at jeg har forskjellige alternativer er at hvis noen kan komme og fortelle meg at det billigeste alternativet vil ha tilnærmet lik brukeropplevelse som det dyreste, går jeg for det billigeste.

 

Er primært ute etter tilbakemeldinger i form av erfaringer med støy/coil whine, temperaturer, leverandørspesifikke utfordringer og om det er mulig med mer bang-for-buck på noen av komponentene. Er ikke ute etter råd som "Drit i ITX, du kan få mye mer ut av maxitower!!" eller "GTX970 er for noobs, GTX980 SLI FTW!"  :thumbdown: 

 

Spesielle bruksområder

  • Casual gaming i 1440p, men har også en liten drøm om å kunne kjøre Black Desert Online, No Man's Sky og Star Citizen med så mye eyecandy som mulig. (Jeg er klar over at budsjettet setter begrensninger)
  • Virtualisering (VMware eller Virtualbox)
  • Musikkproduksjon

 

Generelle kompromiss

  • Skjermkort: Her hadde jeg opprinnelig bestemt meg for MSI GTX 970 4GB fullstørrelse kort. Dette var på bakgrunn av gode reviews, gode temperaturer og lite støy (lav dB + ingen coil whine). Kompromisset går på at jeg isteden har valgt en ITX versjon av GTX 970, men her finner jeg kun Gigabyte og ASUS, fint om noen har erfaringer med disse og hvem jeg skal gå for.
  • Hovedkort: Her kunne jeg gått for Asus Z170I Pro Gaming, men MSI er såvidt jeg kan se identisk og 50,- billigere. Kom gjerne med argumenter for eller imot her.
  • Minne: Kunne gått for raskere minne med dårligere latency, men jeg føler at 2133mhz og CL14 er et godt kompromiss.

OBS: Ingen av handlevognene inneholder dedikert CPU-kjøler da jeg ikke enda har planer om å overklokke prosessoren (Har heller ikke valgt en K CPU på bakgrunn av dette). Jeg har heller ikke med skjerm, dedikert lydkort eller SSD-disker, dette har jeg allerede.

 

Ingenting her er satt i stein, dette er bare de beste sammensetningene jeg har greid å lese meg frem til etter et par dager med lesing!

 

Alternativ #1 - Top tier - Komplett.no Handlevogn (10.267,-)

Node 304, Corsair CX600M, MSI Z170I Gaming Pro AC, ASUS 970GTX DirectCU Mini, HyperX Fury 2x8GB CL14

Kompromiss: Det eneste kompromisset jeg føler jeg har gjort her er at jeg har droppet et fullstørrelse GTX970 til fordel for et GTX970 Mini på grunn av kabinettet. Dette er forøvrig noe jeg har gjort for alle tre oppsettene, men utenom dette føler jeg at jeg har greid å skvise ut det jeg kan av 10k.

 

Alternativ #2 - Mid tier - Komplett.no Handlevogn (9.676,-) Besparelse: 591,-

Node 304, Corsair CX600M, MSI H170I Gaming Pro AC, Gigabyte 970GTX Mini, HyperX Fury 2x8GB

Kompromiss: Her har jeg gått for Gigabyte sitt 970 mini isteden for Asus sitt (Sparer 300,-) og et billigere hovedkort. Den eneste faktiske forskjellen jeg kan se på hovedkortet er at jeg aldri vil kunne overklokke CPU'en. Dette er det mest aktuelle alternativet hvis ingen kan argumentere imot Gigabyte kontra Asus sitt GTX970, eller for at jeg skal gå for high-end hovedkortet.

 

Alternativ #3 - Low tier - Komplett.no Handlevogn (8.026,-) Besparelse: 2241,-

Node 304, Corsair CX600M, MSI H110I, ASUS 960GTX Mini, HyperX Fury 2x8GB

Kompromiss: Her har jeg gått for det billigeste ITX hovedkortet med kun the basics, samt byttet ut 970 med 960 i den tro at jeg i fremtiden vil kunne overklokke GPU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nå prøvd å få putta inn et GTX 980ti, for å få en skikkelig liten kraftplugg :) Opp til dobbel ytelse av gtx 970, men også dobbel pris. GTX 980ti gjør at denne maskinen kan bli litt "futureproof", spesielt siden du tenker på 1440p oppløsning :)

 

Akkurat i dette tilfelle passer:

 

Buy cheap, buy twice :p

 

Spis havregryn et par uker, så har du sikkert råd og i tillegg få en sunnere kropp  :green:

 

 

Mitt ønske for Node 304 kraftplugg hadde vært:

 

Cooler Master V 750W
ASRock Z170 GAMING ITX/ac Fatal1ty
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Samsung 950-series PRO 512GB
EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB ACX 2.0+ SC+
Corsair Hydro H90
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX.'

 

Node 304 er et helt konge kabinett! Det er tilogmed konevennelig  :thumbs:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ytelsen til GTX960 var ut-datert allerede når det kom på markedet. Og skal du ha en datamaskin i ~6 år, så er det en forferdelig dårlig ide å bygge den med et skjermkort som kom på markedet for 1,5 år siden (GTX970). Nå til sommeren kommer ihvertfall AMD med et skjermkort som vil yte bedre enn et GTX980 men sannsynligvis trekke mindre strøm og være billigere (kanskje rundt GTX970 pris). Kjenner vi Nvidia rett, så er de ikke langt bak med noe nytt de heller. Kanskje de til og med er i samme rute, men bare holder kortene tett til brystet fordi GTX970 selger som varme hveteboller. Å annonsere at en etterfølger er rett rundt hjørne vil i så fall ta livet av melkekua demmes.

 

Short story short: Vent med skjermkort..

Lenke til kommentar

Jeg hadde nå prøvd å få putta inn et GTX 980ti, for å få en skikkelig liten kraftplugg :) Opp til dobbel ytelse av gtx 970, men også dobbel pris. GTX 980ti gjør at denne maskinen kan bli litt "futureproof", spesielt siden du tenker på 1440p oppløsning :)

 

Akkurat i dette tilfelle passer:

 

Buy cheap, buy twice :p

 

Spis havregryn et par uker, så har du sikkert råd og i tillegg få en sunnere kropp  :green:

 

 

Mitt ønske for Node 304 kraftplugg hadde vært:

 

Cooler Master V 750W

ASRock Z170 GAMING ITX/ac Fatal1ty

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB

Samsung 950-series PRO 512GB

EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB ACX 2.0+ SC+

Corsair Hydro H90

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX.'

 

Node 304 er et helt konge kabinett! Det er tilogmed konevennelig  :thumbs:

 

Her forsvinner jo hele vitsen med å handle på budsjett, noe som var litt av poenget  :huh:

Men takk for innspill!

 

Jeg bygger nytt i RVZ02 fra Silverstone så snart delene kommer.

 

Kan legge ut litt bilder om det er av interesse.

 

6700K, Titan X etc.

 

Kjør på, lykke til med bygget!

 

Ytelsen til GTX960 var ut-datert allerede når det kom på markedet. Og skal du ha en datamaskin i ~6 år, så er det en forferdelig dårlig ide å bygge den med et skjermkort som kom på markedet for 1,5 år siden (GTX970). Nå til sommeren kommer ihvertfall AMD med et skjermkort som vil yte bedre enn et GTX980 men sannsynligvis trekke mindre strøm og være billigere (kanskje rundt GTX970 pris). Kjenner vi Nvidia rett, så er de ikke langt bak med noe nytt de heller. Kanskje de til og med er i samme rute, men bare holder kortene tett til brystet fordi GTX970 selger som varme hveteboller. Å annonsere at en etterfølger er rett rundt hjørne vil i så fall ta livet av melkekua demmes.

 

Short story short: Vent med skjermkort..

 

Godt poeng, jeg var ikke klar over at 970 var så gammelt... I såfall kan jeg jo kanskje bygge hele maskinen med mitt gamle 650Ti og heller vente. Eller er det kanskje bedre å vente med hele bygget til sommeren/høsten, i tilfelle også Intel kommer med noe nytt etter Skylake?

Lenke til kommentar

Venting tenker jeg er ett personlig valg og aldri enkelt å anbefale.

 

Vil du spille så er nå en like god tid som annen :)

 

Du er fast bestemt på Node 304, Silverstone FTZ01 f.eks er ikke aktuelt?

 

Jeg selv vil prøve ITX og ett mindre kabinett denne gang men vil ikke gå på kompromiss med kjøling.

Endret av Thobjo
Lenke til kommentar

Jeg tenker at for eksempel 3 måneder etter Maxwell release, så var "vent heller på Pascal" en rimelig tåpelig anbefaling. Det hadde jo blitt ~1,5 år man ikke hadde fått spilt. Men nå som det nærmer seg, vi har sett prototyper demonstrert, og alt av lekkasjer tilsier at nye skjermkort er rett rundt hjørnet. Da synes jeg det blir vanskeligere for hver dag som går å ikke anbefale å vente. :)

 

Denne for eksempel, utrolig bra pris (dessverre alt for varm for et ITX build). Men også en rimelig klar indikasjon på "endetiden". :p

 

Når det gjelder å vente på nye CPU'er så tenker jeg det er mindre interessant. Kabylake er ventet å bare være litt bedre på IPC, den er fremdeles på 14nm og skal kommer i uke 50. Som regel er de da også uforholdsmessig dyre ved release. Så en fornuftig pris på en Kabylake ser man ikke før det allerede nærmer seg Cannonlake på 10nm i 3. kvartal 2017. Jeg tror Skylake er et trygt og godt valg for en PC i dag.

Lenke til kommentar

Eneste nye som kommer fra intel rundt hjørnet er Broadwell-E hvor man kan oppgradere til 10 kjerner, så med mindre du har tenkt å svi av 15k på CPU alene så er det null å hente på å vente på ny prosessor fra intel.

 

Når det gjelder skjermkort så slippes neppe GTX 1080 ti før et halvt år etter Pascal lanseringen, så toppkortet blir trolig GTX 1080 som jeg vil anta blir et mer strømsparende 980 ti, men på ytelse relativt likt/jevn. Jeg ville anbefale å kjøpe nå om du har behov. Venting er forbehold de som skal satse på ekstreem rig til 30-40k hvor kun det beste av det beste er godt nok (slik jeg ser det). For gjennomsnittsforbrukeren så vil Maxwell holde fint gjennom en til generasjon, 

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Et par ting jeg lurer på.

 

Om du vil ha noe som varer fremover så tror jeg du er godt tjent med en overklokkbar prosessor. Det kommer jo an på kjøleløsning, men her kan du hente ut litt ekstra ytelse for noen ekstra hundrelapper.

 

Når det er sagt... Om du er fast bestemt på å ikke klokke, kan du kanskje spare noe på hovedkort? Med mindre det har egenskaper du krever?

 

Ikke mye hjelp der altså :)

 

Jeg hadde nå prøvd å få putta inn et GTX 980ti, for å få en skikkelig liten kraftplugg :) Opp til dobbel ytelse av gtx 970, men også dobbel pris. GTX 980ti gjør at denne maskinen kan bli litt "futureproof", spesielt siden du tenker på 1440p oppløsning :)

Og en annen måte å se det på (som rettferdiggjør kjøpet enda mer), er å ta total ytelse per total kostnad. Dette gir opp mot 200% ytelse mot 135 - 140 % pris :)

Lenke til kommentar

Har brukt noen dager i tenkeboksen nå, gjort en del mer research (Pascal) og fått tenk igjennom all feedbacken her. 

 

Grunnen til at min nåværende eldgamle build har holdt såpass lenge (Core2Duo 6600 2.4Ghz@3Ghz, 4GB DDR2, GTS8800 -> GTX650Ti), er nok av den simple grunn at jeg valgte overklokking som utgangspunkt den gang. Så da blir det overklokking nå også!

 

Da er planen å holde meg til noenlunde samme utgangspunkt som jeg hadde, bare at jeg bytter ut CPU og GPU med i5-6600K kjølt av en Corsair H75 kombinert med en GTX980Ti.

 

Bygget blir rimelig tight rent plassmessig, men jeg kom over en tråd som viser at det er mulig her: http://www.overclock.net/t/1372265/build-pics-node-304-gtx-titan-h90

 

Budsjettmessig vil dette bygget "sprenge" grensene for hva jeg ønsker å bruke, så da tenker jeg å bygge alt med mitt nåværende GTX650Ti kort, vente på Pascal for å håpe at 900-serien dropper i pris, og så først da gå for et GTX980Ti.

 

Kan holde tråden her oppdatert med hvordan builden ender opp  :w00t:

 

 

Venting tenker jeg er ett personlig valg og aldri enkelt å anbefale.

Vil du spille så er nå en like god tid som annen :)

Du er fast bestemt på Node 304, Silverstone FTZ01 f.eks er ikke aktuelt?

Jeg selv vil prøve ITX og ett mindre kabinett denne gang men vil ikke gå på kompromiss med kjøling.

Jeg er ikke fast bestemt på Node, men så langt er det et av de peneste og mest hensiktsmessige kabinettene jeg har funnet. Silverstone kabinettet er ikke like fint i mine øyne, men smaken er som baken  :)

 

Et par ting jeg lurer på.

Om du vil ha noe som varer fremover så tror jeg du er godt tjent med en overklokkbar prosessor. Det kommer jo an på kjøleløsning, men her kan du hente ut litt ekstra ytelse for noen ekstra hundrelapper.

Når det er sagt... Om du er fast bestemt på å ikke klokke, kan du kanskje spare noe på hovedkort? Med mindre det har egenskaper du krever?

Ikke mye hjelp der altså :)
 

Jeg hadde nå prøvd å få putta inn et GTX 980ti, for å få en skikkelig liten kraftplugg :) Opp til dobbel ytelse av gtx 970, men også dobbel pris. GTX 980ti gjør at denne maskinen kan bli litt "futureproof", spesielt siden du tenker på 1440p oppløsning :)


Og en annen måte å se det på (som rettferdiggjør kjøpet enda mer), er å ta total ytelse per total kostnad. Dette gir opp mot 200% ytelse mot 135 - 140 % pris :)

 

Da blir det klokking og 980Ti!  :yes:

 

hvorfor node 304 over den oppdaterte versionen core 500, som har støtte for ordentlig vannkjøling osv?

og fullsized gpu.

Core 500 er etter min mening ikke i nærheten av like pent som Node 304. Jeg vil ha noe som på sikt kan stå i tv-hylla eller være en del av stua uten at det tilsynelatende er en gamer pc. Men igjen, dette er jo smak og  behag!

Endret av Bornslip
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...