Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er elektrisk spenning?


Anbefalte innlegg

Fagboka mi i fysikk definerer elektrisk spenning på følgende måte

 

"Vi tenker oss at en positiv ladning Q beveger seg punkt A til B. Det er en elektrisk kraft som driver ladningen fra A til B. Dette arbeidet avhenger av hvor stor ladningen er. Men arbeid per ladning viser seg å være like stort for alle ladninger som går fra A til B. Arbeidet per ladning kaller vi spenningen mellom A og B."

 

Jeg skjønner ikke hvordan boka tenker her. Jeg ser heller ikke sammenhengen mellom forklaringen og formelen:

 

U = W/Q  

 

Hvorfor er spenning definert ved W/Q hvis spenning er en kraft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fagboka mi i fysikk definerer elektrisk spenning på følgende måte

 

"Vi tenker oss at en positiv ladning Q beveger seg punkt A til B. Det er en elektrisk kraft som driver ladningen fra A til B. Dette arbeidet avhenger av hvor stor ladningen er. Men arbeid per ladning viser seg å være like stort for alle ladninger som går fra A til B. Arbeidet per ladning kaller vi spenningen mellom A og B."

 

Jeg skjønner ikke hvordan boka tenker her. Jeg ser heller ikke sammenhengen mellom forklaringen og formelen:

 

U = W/Q  

 

Hvorfor er spenning definert ved W/Q hvis spenning er en kraft?

 

Ja, den forklaringen der var skikkelig dårlig. De går spontant over fra å snakke om en kraft til å snakke om et arbeid. Hvilket arbeid, kan man sitte og spørre seg selv.

 

Det de prøver å si er at når den elektriske kraften virker på en ladning som beveger seg fra A til B, vil utføre et arbeid W= F*A_B hvor F er kraften og A_B er avstanden fra A til B. Jo større ladningen til partikkelen er, jo større blir kraften, og jo større blir arbeidet (fordi det er dét vi observerer når vi gjør eksperimenter). Men man observerer også at arbeidet (og derav kraften) er like stort for hver andel med ladning som blir flyttet av akkurat denne kraften F akkurat denne avstanden A_B. Altså er W/Q den samme for alle ladninger her. Fordi det er kjekt å kunne arbeide med en størrelse som er like stor for alle ladninger akkurat i denne regionen, så velger man å definere seg et "arbeid per ladning", U=W/Q.

Lenke til kommentar

"Vi tenker oss at en positiv ladning Q beveger seg punkt A til B. Det er en elektrisk kraft som driver ladningen fra A til B. Dette arbeidet avhenger av hvor stor ladningen er. Men arbeid per ladning viser seg å være like stort for alle ladninger som går fra A til B. Arbeidet per ladning kaller vi spenningen mellom A og B."

 

Er det ikke faktisk opp til flere feil i denne formuleringen?

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens, men er likevel usikker.

 

"Vi tenker oss at en positiv ladning Q beveger seg punkt A til B. Det er en elektrisk kraft som driver ladningen fra A til B. Dette arbeidet avhenger av hvor stor ladningen er. Men arbeid per ladning viser seg å være like stort for alle ladninger som går fra A til B. Arbeidet per ladning kaller vi spenningen mellom A og B."

 

Er det ikke faktisk opp til flere feil i denne formuleringen?

Hvordan definerer du spenning?

 

Jeg skal få spurt fysikklæreren om dette.

Lenke til kommentar

Nå spør jeg rett ut (hvis ikke du har svar på alle, svar gjerne på de du kan - jeg er desperat):

 

1.) Hva er spenning?

2.) Hva forårsaker et spenningsfelt?

3.) Hvorfor parallellkobler vi voltmeteret i forhold til lyspæra for å måle spenning? 

 

 

Elektrisk spenning, eller potensialforskjell, det arbeid som må utføres per ladningsenhet for å forskyve en ladning fra et punkt til et annet i et elektrostatisk felt. 

 

https://snl.no/elektrisk_spenning

 

 

Hvorfor valgte du ikke definisjonen til wikipedia?

 

Elektrisk spenning eller elektrisk potensialforskjell er en fysisk størrelse som angir differansen for potensiell energi mellom to punkter i et elektrisk felt per ladningsenhet.

 

Jeg synes denne definisjonen er mer interresant (da den du referer til ligner på den i boka mi), men jeg skjønner ikke helt denne potensielle energien som blir snakket om her. Hva skjer med denne potensielle energien hos elektronene som beveger seg fra minus pol til pluss?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

3. Man parallellkobler fordi da vil spenningen fordele seg likt over det du måler og måleapparatet. Dette kommer av Kirchoffs lover.

Lenke til kommentar

Wikipedias forklaring er etter mitt syn perfekt og midt i blinken. 

 

Potensiell energi er vel ikke noe annet enn "stillingsenergi". Man løfter et lodd 1 meter og det har fått potensiell energi pga den tyngdekraften som må overvinnes og den strekningen som blir tilbakelagt. Noenlunde tilsvarende for elektrisk felt som for tyngdekraften. 

Lenke til kommentar

Wikipedias forklaring er etter mitt syn perfekt og midt i blinken. 

 

Potensiell energi er vel ikke noe annet enn "stillingsenergi". Man løfter et lodd 1 meter og det har fått potensiell energi pga den tyngdekraften som må overvinnes og den strekningen som blir tilbakelagt. Noenlunde tilsvarende for elektrisk felt som for tyngdekraften. 

 

 

Jeg liker definisjonen til wikipedia og, men jeg tror jeg likevel ikke ser sammenhengen helt. Forandrer den potensielle energien hos elektronene når den beveger seg i ledningen? Hvis ikke, hvordan ellers skal man kunne måle spenning med et voltmeter?

 

Dette er det (jeg tror) jeg vet om spenning:

 

Spenning oppstår når det forskjell i ladning mellom to legemer. 

Lenke til kommentar

Nei, dette er vel to problemstillinger som i liten grad har noe med hverandre å gjøre, i alle fall i praksis.

 

Bevelgelse av eltriske partikler i et elektrisk felt, for eksempel i en gass eller i vakum, det er en problemstilling. (Fysikk.)

 

Strømgjennomgang gjennom metaller, da er man over i en helt annen problemstilling. Da kan man for eksempel definere spenning ut i fra Ohms lov. (Elektroteknikk) 

 

PÅ eå vis så dreier det seg om to forskjellige fag, hver med sin måte å se tingene på.

Lenke til kommentar

"Vi tenker oss at en positiv ladning Q beveger seg punkt A til B. Det er en elektrisk kraft som driver ladningen fra A til B. Dette arbeidet avhenger av hvor stor ladningen er. Men arbeid per ladning viser seg å være like stort for alle ladninger som går fra A til B. Arbeidet per ladning kaller vi spenningen mellom A og B."

 

Er det ikke faktisk opp til flere feil i denne formuleringen?

Såvidt jeg kan se er det korrekt, men formuleringen er åpenbart ikke god. Dobbelt så stor ladning gir dobbelt så stort arbeid, så arbeid delt på ladning er lik.

 

 

Jeg liker definisjonen til wikipedia og, men jeg tror jeg likevel ikke ser sammenhengen helt. Forandrer den potensielle energien hos elektronene når den beveger seg i ledningen? Hvis ikke, hvordan ellers skal man kunne måle spenning med et voltmeter?

 

Ja, den potensielle energien forandrer seg.

 

Dette er det (jeg tror) jeg vet om spenning:

 

Spenning oppstår når det forskjell i ladning mellom to legemer. 

 

Du er absolutt inne på noe.

Lenke til kommentar

En grei analogi ved bruk av vannrør:

 

- Spenningen er trykket i vannrøret.

- Strømmen er diameteren på røret.

 

Stor spenning fører til at vannet fører til at vannet går fort gjennom røret. Stor diameter på røret (mange ampere), fører til at mye vann går gjennom røret.

 

Effekt (watt) får man ved å gange spenning (volt) og strøm (ampere).

 

Spenning er sånn sett et potensiale mellom to "punkter" som har forskjell i negativ og positiv ladning, da i forhold til at det negative punktet har et overskudd av elektroner, mens det positive punktet har en mangel på elektroner. Batterier fungerer for eksempel ved at to materialer som reagerer forskjellig på batterisyre, lager en spenningsforskjell mellom materialene. Når man så kobler en leder mellom disse materialene så skapes en strøm av elektroner fra den negative til den positive polen.

 

Hvor mye strøm som går gjennom en leder avhenger av både spenningen og resistansen i kretsen. Stor resistans fører til en mindre strøm, mens stor spenning fører til større strøm.

 

En generator fungerer på den måten at en magnet roterer innenfor spoler (vanligvis tre stykk), og på grunn av elektromagnetismen, endres spenningspotensialet mellom spolene.

Endret av Shi
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+45613274

Hva menes med spenningen mellom ledningene?

 

Strømøy er en øy som får tilført elektrisk energi fra fastlandet gjennom en kabel med to ledninger, hver med resistans 3,0 ohm. På fastlandet er spenningen mellom ledningene 150 kV, og der får kabelen tilført en effekt på 75 MW.

 

Hentet fra: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=550254

Potensialforskjellen mellom tilførsel og retur (pluss og minus om du vil)

Lenke til kommentar

Hva menes med spenningen mellom ledningene?

 

Spenningen mellom ledningene vil si potensialforskjellen mellom de. Sammenlign det gjerne (som det gjøres ovenfor) med en stein man holder opp. Dess høyere steinen heves (og eventuelt dess tyngre den er), dess større energipotensiale har den om den blir sluppet. Tung stein høyt i været = høy spenning. I hvert fall forenklet og billedlig forklart.

 

Edit: steinen har selvfølgelig potensial om den slippes eller ei.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...