Gå til innhold

Enda et alvorlig sikkerhetsproblem funnet på Dell-maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må være rundt 10-15 år siden (midt i IE/Netscape-krigen) enkelte framsatte et krav om at maskinvare og programvare måtte bli forbudt å bundle slik at man oppnådde sunnere konkurranse i markedet. Det var som kjent ikke vanskelig for massive Microsoft å overkjøre det forsøket fullstendig. Utviklingen siden den gang har ikke gått i noen hyggelig retning. OS bundles som aldri før og proppes full av allskens mannskjit fra både OS-produsenten og andre. "Hyggelige" mediespillere, søkemotorer, snakkedamer, videotelefoniløsninger, epostlesere, nettlesere og "butikker" med grådig OS-produsentskatt og sensur. Med "the land of the free" i spissen har PC- og telefon-kjøpene aldri vært mindre frie enn nå. Jeg som en gang trodde at de jobbet for sunn konkurranse har for lengst innsett at de kun jobber for konkurranse som er sunn for dem.

Lenke til kommentar

Jeg tror uhyre få av de som går forbi utstillingen med PCer vet hvilke modeller som utsetter kundene for slike sikkerhetshull og ikke. Folk handler ubevisst fordi de ikke vet. Det burde vært store advarsler på disse modellene, men butikkene setter jo ikke opp sånt frivillig. "Noen" med høyere myndighet bør pålegge de å opplyse kundene om faren på en god måte, eller pålegge butikkene å trekke modellene fra markedet inntil feilen er fikset, samt tilby gratis utbedring av solgte PCer med feilen, på samme måte som bilforhandlere pålegges å fikse sikkerhetsfeil som oppdages.

 

Noen mener det blir for mye statlig styring og at de 99,9% av kjøperne som handler i god tro, bare har seg selv å takke for at de kjøpte et produkt med alvorlige sikkerhetsproblemer og ikke sjekket dette før kjøpet. Jeg synes det er helt urimelig at ansvaret for såpass teknisk sikkerhetskontroll skal pålegges sluttkundene og ikke butikk/produsent.

Lenke til kommentar

Men i motsetning til Lenovo er jo ikke dette 3. Part. Ser ikke hvordan det er det samme? Dell XPS kommer jo så godt som hwlt uten 3. Part. Priblemet her er jo deres egne programmer(som det også er veldig få av).

 

Det er alvorlig at det er sikkerhetshull, men det betyr ikke at det er 3. Part. Og hvir ofte er det sikkerhetshull i produsentens egen SW på slike modeller? Det er sjeldent. De selger tross alt disse til bedriftsmarkedet også. Så ser ikke helt sammenligningen med den store mengden PCer fult med 3. Part som har sikkerhetshull. Samtidig er jeg enig i at det ikke er noen grunn for at det skal være noen programmer innstallert allerede. Det er absolutt ikke nødvendig i windows. Jeg kan se nytten av noen slike apper til android/iOS, men til Windows ser jeg det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...