Gå til innhold

Scene controller til HomeSeer (HS3)


Anbefalte innlegg

Ugg.. Brukte mange timer i går, og enda så har jeg ikke fått lagt til denne hersens bryteren.

Altså, den er jo parret(includert) i homeseer. Hvorfor kan jeg ikke da enkelt tilegne de 4 knappene funksjonalitet i Homeseer?

 

Som hkmod25 sider, så er den batteridreven, og den må VEKKES for hver gang du skal lese en paremeter, en innstilling eller sette en ny parameter. Altså mye trykking for å finne frem til Rom, men det er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda det har jeg fått med meg. For å vekke den så trykker man alle 4 knapper slik at den er i management mode. Deretter kan den vekkes med Button 3 (øverst til høyre) 

Da ser det ut som at den er "våken" i 1 sekund. Men jeg rekker aldri å sende parametre i riktig tidsvindu tror jeg.

 

Vet vel heller ikke helt hvilke parametre jeg skal sende.

 

Ønsker kun å bruke den som en enkel todelt bryter der de to til venstre er utelys av/på, og de to til høyre er taklys av/på.

Begge disse lampene er Aeonlabs av/på aktuatorer

Lenke til kommentar

Tja, tror jeg fikk det til uten å bruke associations fra homeseer.

Fra selve wall-c kan man sette den i association mode eller noe slikt, så kan jeg sende NFI fra homeseer samtidig. Så nå har jeg bundet homeseer node1 (uzb) til alle 4 knappene. 

 

Og nå får jeg dette i loggen når jeg trykker en gang på hver av dem.

 

Så nå kan jeg trigge en og samme event fra hvilkensomhelst knapp..

 

aug-25 21:43:13	 	Z-Wave	Received a Scene Activation for Scene ID 255
aug-25 21:42:52	 	Z-Wave	Received a Scene Activation for Scene ID 255
aug-25 21:42:42	 	Z-Wave	Received a Scene Activation for Scene ID 255
aug-25 21:42:30	 	Z-Wave	Received a Scene Activation for Scene ID 255

 

Edit:

Satte parameter 11,12,13 og 14 til verdi "4" nå. Da fikk hver knapp sin egen Scene ID. Men er dette tatt tilfeldig? Ser det bare er 255 tilgjengelige ID`er. Regner med man ikke kan bruke samme ID flere steder..

 

Slik ser det ut nå.

aug-25 22:39:02	 	Z-Wave	Received a Scene Activation for Scene ID 12
aug-25 22:39:01	 	Z-Wave	Received a Scene Activation for Scene ID 41
aug-25 22:38:56	 	Z-Wave	Received a Scene Activation for Scene ID 21
aug-25 22:38:51	 	Z-Wave	Received a Scene Activation for Scene ID 11
Så da er det bare å lage events for hver Scene ID, og slå av/på ønsket device.

- MEN slik er det vel egentlig ikke ment å være? Skal vel være lettere enn dette?

Endret av MirusMentis
Lenke til kommentar

Ja..

Alstå, sett bort ifra alt klusset for å få bryteren til å virke mot HS3, så må man fortsatt sette opp 

Scener pr bryter

Events som trigges av Scener

Devices som styres av disse events

 

Altså tre "mellomledd" fra bryter til sluttpunktet(device)

 

Bryteren skulle dukket opp som en bryter, med 4 konfigurerbare knapper..

 

Dog, så har man jo på denne måten nå full kontroll på hva hver knapp gjør.

 

Men jeg leste et sted at HS kun takler èn aktiv scene om gangen. Så jeg må legge inn i eventen at scenen deaktiveres etter at device er slått på/av? Sceneklassen i Zwave har ikke støtte for å slå av en scene. Så jeg vet egentlig ikke hvordan denne bryteren er tenkt brukt.. Aktiverer man Scene 2 så blir Scene 1 deaktivert. Jeg ønsker jo at denne todelte bryteren skal styre 2 devices. 

Endret av MirusMentis
Lenke til kommentar

Se her: http://www.z-wave.info/controlling-z-wave-me-kfob-and-wall-controller/

Så lenge du ønsker å benytte "Direkte kontroll av assosierte enheter" så bruk da "Mode 3 – direct control as secondary controllers" oppsett.

 

Og ja, du må huske (tatt fra manualen til kontrolleren):

Association groups functions

1 Lifeline (max. nodes in group: 10)

2 Control Group A, controlled by button 1 or single clicks of buttons 1 and 3 (max. nodes in group: 10)

3 Control Group B, controlled by button 2 or single clicks of buttons 2 and 4 (max. nodes in group: 10)

4 Control Group C, controlled by button 3 or double clicks of buttons 1 and 3 (max. nodes in group: 10)

5 Control Group D, controlled by button 4 or double clicks of buttons 2 and 4 (max. nodes in group: 10)

 

Med andre ord: Group A på kontrolleren vil tilsvare Group 2 i HomeSeer

og tilsvarende: Group B vil tilsvare Group 3 i HomeSeer

 

(Group 1 av kontrolleren skal du da, som vanlig, assosiere med selve HomeSeer så lenge dette er "Lifeline" gruppe. Men kanskje er den alerede assosiert automatisk ved "inkludering").

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

 

 

Change configuration parameters 11…14 to 2 (only if the controlled device is a dimmer or motor control), otherwise to 1

Add the device to bwe3 controlled into the desired association group (group A is controlled with button 1 and 3, B is controller with buttons 2 and 4)

Don’t forget to wakeup the controller to program the changes. (Pushing all four buttons for one second until green LED blinks, then hit button 2)

Siden dette da er vanlige av/på brytere jeg skal styre, skal parameter 11-14 settes til  1. (Har forsøkt det, men da dukker ingenting opp i logen ved trykk på bryter) Har satt de tilbake til 4, og får da varsel i log for hver knapp, som da aktiverer scene 11,12,21 og 22. Men siden "scener" i Z-wave sammenheng ikke er egnet til av/på styring av devices så hjelper ikke dette stort.

 

 

 

 

Med andre ord: Group A på kontrolleren vil tilsvare Group 2 i HomeSeer

og tilsvarende: Group B vil tilsvare Group 3 i HomeSeer

Groups sier meg lite.. I Homeseer tror jeg ikke jeg ser groups i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

 

Siden dette da er vanlige av/på brytere jeg skal styre, skal parameter 11-14 settes til  1.

Helt riktig.

Har forsøkt det, men da dukker ingenting opp i logen ved trykk på bryter.

Dette er også helt riktig og ikke minst, det skal bli slik (i din tilfelle).

Som jeg ser ofte, problemmet (for mange brukere) ligger i misforståelsen av hva egentlig en KONTROLLER er.

(Det er vel ingen som kaller en "fjernkontroll(ER) til TV" som en "fjernbrytter til TV". Den samme logikken må også brukes til alle WALLC (og liknende) enheter). Disse enheter er IKKE noe "brytere", "dimmere", osv.

Kontrollerens oppgave er å sende (RF) SIGNAL til bestemt enhet. Hva skjer videre med sendt kommando (og riktig interpretering av kommando) er egenlig ikke kontrollerens "problem".

WALLC veggkontroller er en universell enhet. I tillegg til det vanlige - direkte assosiering av slave noder (dvs. brytere, dimmere, motor kontroll enh.), den kan også starte SCENER som er lagret på en "Central Controller".

Så, tilbake til din case: Du ønsker å benytte (en av kontrollerens features) - direkte node assosiering.

Derfor må du følge beskrivelsen under Punkt 3: "Direct control as secondary controllers".

At du ser ikke noe form for "tilbakemelding" i HomeSeer loggen (ved en slik konfigurasjon) er helt logisk.

Ditt mål er å sende direkte signal til assosierte (fysiske) brytere. Det er bryternes oppgave (etterpå) å "informere" HomeSeer om sin nåverende status. Å innføre i tillegg til dette rapportering av kontrollerens status er meningsløs (software utviklere ville kalle dette - ressurssløsing).

 

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

Så du mener jeg skal direkte assosiere wall-c bryteren mot de to innbygde mottakerene jeg vil styre? Det vil jo sikkert fungere, men jeg hadde jo tenkt å kunne gå via homeseer for å evt legge inn videre logikk som skjer før/etter lyset styres.

 

Slår jeg på utelyset etter kl X så ønsker jeg også at lampe Y skal gå på.

 

Slår jeg av lyset i gangen etter kl X så ønsker jeg også at Y og J skjer,

 

Dette gikk fint når jeg brukte simple Nexa veggbrytere til halve prisen.

 

TV og fjernkontroll analogien forstod jeg ikke.. :hmm:

Lenke til kommentar

Så du mener jeg skal direkte assosiere wall-c bryteren mot de to innbygde mottakerene jeg vil styre? Det vil jo sikkert fungere, men jeg hadde jo tenkt å kunne gå via homeseer for å evt legge inn videre logikk som skjer før/etter lyset styres.

 

Slår jeg på utelyset etter kl X så ønsker jeg også at lampe Y skal gå på.

 

Slår jeg av lyset i gangen etter kl X så ønsker jeg også at Y og J skjer,

For denne type konfigurasjon må du vel bruke enten scripting eller EVENTs verktøy.

 

Dette gikk fint når jeg brukte simple Nexa veggbrytere til halve prisen.

 

TV og fjernkontroll analogien forstod jeg ikke.. :hmm:

Ja, jeg ser dette så lenge vi går igjen i den samme sirkelen. Når du sier: "simple Nexa veggbrytere", hva mener du? Er det snakk om native AV/PÅ Nexa enheter eller refererer du til NEXA baserte vegg kontrollere?

Igjen: WALLC enheter er IKKE BRYTERE. Disse enheter kalles kontrollere med de egenskaper som er definert for en kontroller...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

 

Dette gikk fint når jeg brukte simple Nexa veggbrytere til halve prisen.

 

TV og fjernkontroll analogien forstod jeg ikke.. :hmm:

Ja, jeg ser dette så lenge vi går igjen i den samme sirkelen. Når du sier: "simple Nexa veggbrytere", hva mener du? Er det snakk om native AV/PÅ Nexa enheter eller refererer du til NEXA baserte vegg kontrollere?

Igjen: WALLC enheter er IKKE BRYTERE. Disse enheter kalles kontrollere med de egenskaper som er definert for en kontroller...

 

Han vil ha det like enkelt som å bruke Nexa sine 433MHz vegg-kontrollere.

 

Men Wall-2C er ikke like enkel.

Lenke til kommentar

 

 

Så du mener jeg skal direkte assosiere wall-c bryteren mot de to innbygde mottakerene jeg vil styre? Det vil jo sikkert fungere, men jeg hadde jo tenkt å kunne gå via homeseer for å evt legge inn videre logikk som skjer før/etter lyset styres.

 

Slår jeg på utelyset etter kl X så ønsker jeg også at lampe Y skal gå på.

 

Slår jeg av lyset i gangen etter kl X så ønsker jeg også at Y og J skjer,

For denne type konfigurasjon må du vel bruke enten scripting eller EVENTs verktøy.

 

 

Nettopp. Og da må Homeseer assosieres også, om jeg direkte assosierer wall-c mot enhetene jeg vil styre så mister jeg mulighet til å kjøre events.

 

 

Dette gikk fint når jeg brukte simple Nexa veggbrytere til halve prisen.

 

TV og fjernkontroll analogien forstod jeg ikke.. :hmm:

Ja, jeg ser dette så lenge vi går igjen i den samme sirkelen. Når du sier: "simple Nexa veggbrytere", hva mener du? Er det snakk om native AV/PÅ Nexa enheter eller refererer du til NEXA baserte vegg kontrollere?

Igjen: WALLC enheter er IKKE BRYTERE. Disse enheter kalles kontrollere med de egenskaper som er definert for en kontroller...

 

Hadde en gang en rekke Nexa veggbrytere. De dukket opp som devices i Homeseer og jeg kunne kjøre events basert på deres status. Tipper det er det jeg må gjøre nå også. Og bare returnere Wall-C bryterene.

Lenke til kommentar

Nettopp. Og da må Homeseer assosieres også, om jeg direkte assosierer wall-c mot enhetene jeg vil styre så mister jeg mulighet til å kjøre events.

Om du vil basere dine EVENTS på "de native brytere status shifte" så kan du vel bruke disse som referansen.

Dvs. WALLC kontroller sender RF signal til bryter AA. Den f. eks. slår seg PÅ og automatisk oppdaterer sin status i HomeSeer. Status oppdateringen til bryteren AA starter da en respektive EVENT...

 

Som "sideinfo": Z-Wave protokoll tilatter ikke opprettelse av "Virtuelle" enheter (brytere, dimmere,...).

Så lenge alle disse "veggkontrollere" er ikke "ekte" brytere/dimmere/... så er det ikke mulig å bruke en eller annen type "snarvei" for "å lage" en slik "virtuell bryter" (med hjelp av kontrolleren) og bruke den som en trigger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...