Gå til innhold

Scene controller til HomeSeer (HS3)


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt noen veggkontrollere (batteri) fra Z-Wave.me (https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/53-veggkontroller-wc.html). Jeg tenkte å bruke en til å sette "occupancy-status" (borte, hjemme, ferie, natt) i HomeSeer (HS3). Jeg håndterer "occupancy-status" i HS med en virituell enhet, og events som trigges avhengig av status på denne.

 

Jeg sliter veldig med å konfigurere denne kontrolleren! Noen som vet om den er støttet av HS i det hele tatt? Etter mye om og men mottar HS plutselig nå dette: "Received a Scene Activation for Scene ID 31" når jeg trykker på en av de 4 knappene - men selvom jeg konfigurerer resten av knappene på samme måte, mottar HS ingenting fra de (!)

 

Har satt følgende parameter:

1 og 2 = 0 (4 separate knapper)

11..14 = 4 (Send scenes)

 

resten default

 

Har også forsøkt å sette status på den virituelle enheten direkte fra denne veggkontrolleren, men det virker det som ikke lar seg gjøre? Den vil bare assosieres med fysiske enheter, og HS mottar ingenting som jeg kan bruke som trigger for å endre status i en event..

 

Er det noen som har erfaring med denne kontrolleren? .. eller har noen ide om hvordan jeg kan endre status på en virituell enhet ved hjelp av denne?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Jeg bruker vanlig "send scene" (ikke central scene control). Ser i samme tråden at en annen fra Homeseer skriver: "There is one method of controlling scenes that HS3 does not yet support, but all other ways of using the device should work".. Skjønner ikke helt om vanlig "send scene" burde fungere da..?

 

Regner med at det er ganske vanlig å ha en bryter/kontroller som setter "occupancy-status" .. Hvis ikke jeg fåt denne kontrolleren til å fungere - er det noen som har forslag til andre gode løsninger for dette som er støttet av Homeseer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor bruker du z-wave scenes?

Kan du ikke bare lage "senene" dine i software i HC3?

 

Jeg bruker HomeSeer (HS3).

Jeg har en vegg-kontroller som jeg ønsker at skal sette verdien på en virituell enhet i HomeSeer til enten: hjemme/borte/natt eller ferie. Eneste måten jeg har fått til det, er å bruke z-wave scenes.  Det fungerer ikke optimalt - blir mange ledd:

1. Wall-controller trigger en "dummy"-scene i HomeSeer. Scenen gjør i utgangspunktet ingen ting.

2. En event trigges hvis "dummy-scenen startes. - Denne setter min virituelle enhet ("Occupancy-status") til ønsket verdi.

3. Den virituelle enheten brukes som trigger for en rekke andre events.

 

Tar gjerne imot tips til bedre måter å gjøre dette på!

Lenke til kommentar

Er vegg kontrolleren din en Z-wave som ikke har en Device med status i HS3?

Det er vel det vanligste for enkle controllere?

De er tenkt brukt via scenes eller assosiasjon, og siden de kun trenger å implementere en (sterkt) begrenset del av Z-wave-biblioteket er det dermed også forholdsvis rimelige å lage. Men er dermed et lite helvete å bruke dem... :(

Lenke til kommentar

 

Er vegg kontrolleren din en Z-wave som ikke har en Device med status i HS3?

Det er vel det vanligste for enkle controllere?

De er tenkt brukt via scenes eller assosiasjon, og siden de kun trenger å implementere en (sterkt) begrenset del av Z-wave-biblioteket er det dermed også forholdsvis rimelige å lage. Men er dermed et lite helvete å bruke dem... :(

 

 

HomeSeer setter opp controlleren med 5 enheter - alle med status slik:

post-382846-0-14521300-1439922363_thumb.png

Controlleren starter en scene når den er konfigurert til det, og skrur av/på/dimmer assosierte enheter når den er konfigurert til det. Men den oppdaterer ikke noen status! Jeg kan heller ikke bruke "knappene" som enhetene settes opp med i HomeSeer :grumpy:  Ikke når jeg konfigurerer controlleren til å sende scener, eller On/Off/Dim-kommandoer.. (Group1 er assosiert med HomeSeer)

Når jeg ønsker å bruke controlleren til å trigge en event, blir den eneste triggeren jeg greier å finne "IF <scene> IS ACTIVATED ..."  - Ganske upraktisk siden jeg da må lage dummy-scener for hver knapp rundt i huset..

Siden den settes opp med 5 enheter med hver sin status, skulle man tro at det gikk an å få status direkter fra controlleren..? Men jeg fatter ikke hva jeg gjør galt i såfall..

Endret av Håvard_K
Lenke til kommentar

 

Er vegg kontrolleren din en Z-wave som ikke har en Device med status i HS3?

Det er vel det vanligste for enkle controllere?

De er tenkt brukt via scenes eller assosiasjon, og siden de kun trenger å implementere en (sterkt) begrenset del av Z-wave-biblioteket er det dermed også forholdsvis rimelige å lage. Men er dermed et lite helvete å bruke dem... :(

 

Sorry du skriver CONTROLL selvfølgelig.

Jeg tenkte en innbyggnings device med (elko) bryter på.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Fikk du dette til å virke? Jeg har samme controlleren og HS3, men får den ikke til å trigge noe. Er nybegynner i dette, men har satt opp en tom scene, med en event som slår av på lys. Noen tips? Har en følelse av at jeg ikke får satt parametere til enheten riktig.

Lenke til kommentar

Har lest igjennom den tråden allerede :)

 

Jeg vet bare ikke hvordan man skal assosiere alle knappene direkte mod Homeseer. Ser at noen gjør det med z-way (altså en 3.parts applikasjon?)

 

Jeg fikk det til med HomeSeer, men jeg er ikke kar om å huske hvordan, jeg får teste i kveld. Men det var mye​ trykking for å vekke den hver gang, men det gikk til slutt fint. :)

 

Z-way er en annen programvare for Z-wave (fra de som lager UZB).

Lenke til kommentar

 

Har lest igjennom den tråden allerede :)

 

Jeg vet bare ikke hvordan man skal assosiere alle knappene direkte mod Homeseer. Ser at noen gjør det med z-way (altså en 3.parts applikasjon?)

 

Jeg fikk det til med HomeSeer, men jeg er ikke kar om å huske hvordan, jeg får teste i kveld. Men det var mye​ trykking for å vekke den hver gang, men det gikk til slutt fint. :)

 

Z-way er en annen programvare for Z-wave (fra de som lager UZB).

 

Men den krever lisens etter hva jeg forstod..

Lenke til kommentar

Hvorfor kan jeg ikke da enkelt tilegne de 4 knappene funksjonalitet i Homeseer?

Dette er på grunn at du oppfatter enheten på lik måte som f. eks. en dimmer modul. Det som er prins. forskjell mellom disse (og dette en må alltid huske på) at kontrolleren er en BATTERIDREVET device.

Derfor alle (internal) programmeringssekvenser må planlegges på forhånd. Du har bare noen sekunder på deg

ved å sende kommando (fra HS f. eks.) til kontrolleren for å forandre en eller annen parameter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...