Gå til innhold

3M Fluorinert på utstilling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WOW! Desidert det råeste prosjektet dere har hatt so far! :woot:

 

Men jeg også mangler temperatur, overklokking og den slags. Vi vil jo gjerne vite hvor bra denne væsken er skjønner du :)

 

Bortsett fra det er det bare en ting å si: FETT! Hvor lenge har du holdt på med det forresten? Rått uansett... Bare husk: Nå som du har skjemt oss bort forventer vi iallefall et par slike prosjekter i måneden fremover :)

 

En ting til: Hvor mye koster denne væsken nå til dags? Hvor lenge før det kan komme til oss, til en fornuftig pris? :)

Lenke til kommentar

Spennende og morsom artikkel - utstillingsmodellen ble jo superlekker også!

 

Men som sikkert flere lurer på: Hva koster Fluorinert?

 

Hvis man kan senke hele hovedkortet i denne væsken for et par tusen kroner blir det fort aktuelt for ganske mange her vil jeg tro - kombinert med radiator og pumpe får man da enormt bra kjøling til en overkommelig pris. Eller er det snakk om helt andre summer enn et par tusenlapper hvis man skal ha en liter eller to?

Lenke til kommentar

rått prosjekt!

 

Men, (hvorfor må jeg alltid komme med et men? ;) ) Det som slo meg når jeg så bildene var at det var mye mindere kjølevæske enn jeg hadde forventet. Når væsken bare renner over komponenetene vil de jo få ulik eksponering og man får dermed ikke den samme stabiliteten som dere nevnte som en fordel ved nedsenknings-kjøling.

Lenke til kommentar

Artig med så god tilbakemelding på bare to timer! Og det uten skikkelig overklokking en gang :-)

 

Nei, maskina er ikke overklokket i det hele tatt, og kjølingen holder heller ikke prosessoren særlig kald; 48 grader idle. Det er heller ikke annet å vente når en heller flau fontene klasker ned på en bar prosessor. Jeg glemte dessverre å ta bilde av dysen, men den er ikke mer avansert enn et hull på 25x3mm plassert sånn at den spyler på prosessoren.

 

Men, som sagt flere ganger, det er ikke ytelse som er viktig med denne maskina. Poenget er å få vist fram væskens dielektriske egenskaper og bruksområder. Skikkelig nedsenkingskjøling og overklokking får vi ta en annen gang...

 

Jeg har ingen eksakt pris på Fluorinert, da det ikke akkurat selges på litersflasker i butikken. Det eneste jeg har funnet på nettet er 180 euro for en kilo, altså snaut 3000 kroner literen. Du trenger også vesentlig mer enn et par liter før du kan senke maskinen ned og forvente skikkelig kjøling. Jeg har heller ingen tro på at det blir noe billigere med det første, Florinert har tross alt vært på markedet i forskjellige former i over førti år. Et annet problem er som sagt å få tak i det. Jeg fant det verken på Rema 1000 eller Jernia sist jeg sjekket ;-)

 

Flere bilder og ikke minst en videosnutt hadde selvfølgelig vært gøy, men ettersom maskina står hos 3M Norge ved Olavsgård og jeg bor i Trondheim byr det på problemer. En annen sak er at jeg ikke har videokamera, men det er jo ikke det største problemet å få tak i.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg har funnet på nettet er 180 euro for en kilo, altså snaut 3000 kroner literen. Du trenger også vesentlig mer enn et par liter før du kan senke maskinen ned og forvente skikkelig kjøling.

tenger ikke mer enn snaut 1.5 liter for å fult nedsenke en mini-itx ;) er jo ikke så mye mer enn man legger i et lydløst design det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...