Gå til innhold

Disse gjør mobiltelefonen eller nettbrettet ditt varmesensitivt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende å se hvor presise disse blir.

 

AtW

Jeg har lest ett eller annet sted at den termiske nøyaktigheten skal øke, uten at det ble tallfestet. Ellers så har jeg inntrykk av at såkalte mikrobolometriske sensorer er relativt nøyaktige, altså +/- godt under 1K. (Flir One og alle de andre billige IR-kameraene bruker den teknologien)

 

Ellers så øker oppløsningen øker fra 80*60 piksler til 160*120 piksler eller 180*120 (kildene jeg finner er uenige).

 

Navnet til sensoren er Flir Lepton gen.2 og brukes blant annet om bord i den norske forsvarsdronen Proxy Dynamics PD-100 Black Hornet. Edit: Det var vist Flir Lepton gen.1 med 80*60 piksler som sitter i den.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er faktisk ikke så håpløse spesifikasjoner på Flir One. 80x60 termisk oppløsning og 100mK termisk sensitivitet er fullt på høyde med de rimeligste kameraene man finner i det kommersielle segmentet. Funker fint til å se hvor det er varmt eller kaldt, men skal man foreta noe særlig analyse så blir ofte oppløsningen for lav (mister for mye detaljer).

 

Er så heldig at jeg jobber som forhandler for Flir, så jeg har litt heftigere demo-kameraer i kofferten de gangene jeg må termografere noe. Men jeg er spent på å se hvordan dette vil bli mottatt i det private markedet :)

Lenke til kommentar

Flir One one har faktisk under 50mK sensitivitet. :)Specs.

 

Tordal: Når du først er "på tråden": Jeg prøvde å finne temperaturområdet de kan detektere. Det står 8-14 mikrometer bølgelengde for første utgave av Lepton/One. Kan du oversette det til 'C?

Kan dessverre ikke konvertere bølgelengde til temperatur :) jeg vil tro det er -20...120°C på det, basert på hva de rimeligste termokameraene gjør.

 

EDIT: 50mK? Jøss, det er jo helt villt..

Endret av Tordal
Lenke til kommentar

Har kjøpt Flir One for iPhone (den som klikkes på som en protect case) og er rimelig imponert over hvor gode bilder den gir. Det er jo helt klart forskjell til de dyre (ex. Fluke TiR som eg har å sammenligne med), men for å leite etter varmgang i koblingspunkt (er elektriker) er denne mer enn god nok. Trenger ikkje gradene med to desimaler for det :)

Så som hjelp er denne helt topp! Men den er alt for dårlig til bruk i dokumentasjon - men det var heller aldri meiningen :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...