Gå til innhold

Edward Snowden gir sin støtte til Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bullshit, IOS: Innstillinger -> Personvern -> stedstjenester -> systemtjenester.

 

Har hatt iphone i åtte år og gikk akkurat over til Xperia Z3 compact. Apple spurte ikke om noen tillatelser, opplever at Google Android spør om alt av tillatelser de ønsker.

 

Bullshit, jeg har hatt iPhone nesten like lenge, og naturligvis har Apple spurt om tillatelser. Mange ganger. Det samme har tredjepartsutviklere måttet gjøre, f.eks dersom appene deres ønsker å bruke stedstjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner uttalelsene litt merkelige da personvernet ikke er spesielt godt i fokus i Apple sin EULA. Om jeg skal velge mellom å ikke eie retten til mine egne data, eller å dele surfeloggen min, så tror jeg sistnevnte er å foretrekket. Det blir som å velge vannkopper fremfor byllepest.

 

Men så er jo spørsmålet om dette egentlig er den interessante delen av personvernet da. Med tanke på hvordan Apple håndterte, eller snarere ikke gadd å håndtere problemet rundt sandkassesystemet som kan åpne for nær sagt hva som helst i telefonen og gi uvedkommende tilgang til området der passordene lagres i skyen, så føler jeg at den ytre personvernpolitikken til sammenlikning har meget liten interesse.

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar

Bullshit, IOS: Innstillinger -> Personvern -> stedstjenester -> systemtjenester.

 

Har hatt iphone i åtte år og gikk akkurat over til Xperia Z3 compact. Apple spurte ikke om noen tillatelser, opplever at Google Android spør om alt av tillatelser de ønsker.

 

På hvilken måte mener du dette er relevant for det Snowden tar opp? Apple samler ikke brukerdata i noen nevneverdig grad, og i den grad de gjør det gjør de det ikke med det mål for øyet å selge det videre til tredjepart, slik Google og Facebook gjør.

 

I tillegg er det direkte feil det du sier om at Apple aldri spør om tillatelser; hver eneste nye app man installerer ber eksplisitt om tillatelse til lokasjon, bilder, kamera, kontakter, etc... Hver for seg, du kan nekte lokasjon men tillate kontakter, f.eks. Noe som var umulig på Android da jeg prøvde det for noen år siden - der måtte jeg enten godta alt en app ba om tilang til, eller ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg finner uttalelsene litt merkelige da personvernet ikke er spesielt godt i fokus i Apple sin EULA. Om jeg skal velge mellom å ikke eie retten til mine egne data, eller å dele surfeloggen min, så tror jeg sistnevnte er å foretrekket. Det blir som å velge vannkopper fremfor byllepest.

 

Men så er jo spørsmålet om dette egentlig er den interessante delen av personvernet da. Med tanke på hvordan Apple håndterte, eller snarere ikke gadd å håndtere problemet rundt sandkassesystemet som kan åpne for nær sagt hva som helst i telefonen og gi uvedkommende tilgang til området der passordene lagres i skyen, så føler jeg at den ytre personvernpolitikken til sammenlikning har meget liten interesse.

 

 

Ok. Byllepest er tross alt en bakterie, og på de kan man benytte antibiotikum. Mens Vannkopper er et virus, og dersom du ikke har vaksine, så tar det lang tid for kroppen å skape immunitet mot det.

 

Byllepest er kanskje farligst i øyeblikket, men burde være enkel å kurere i dag.

 

Hva om vannkopper en dag har mutert, og kroppen må slite med å få has på den? Vannkopper kan dessuten gi herpes zoster også kalt helvetesild når man blir voksen. Voksne med en viss alder kan ta en vaksine ved navn Zostavax i et forsøk på å unnslippe "helvete".

 

Men svært få vet sikkert om eller tar den vaksinen. Ja, jeg har sikkert hatt vannkopper, men om jeg ikke gjør noe tiltak, som å ta vaksinen etter fyllte 50 år, så må jeg også ta konsekvensene.

 

En behandlet og stoppet byllepest er muligens å foretrekke, dersom den ikke har gitt varig mén. Vannkopper får de fleste uansett som barn. Jeg synes det er en rar sammenlikning du kom med Snickers-is.

 

Helvetesild:

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hud/helvetesild-1611.html

 

Byllepest:

https://no.wikipedia.org/wiki/Pest

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...