Gå til innhold

[Løst] SA Mantra 70 eller Vienna Acoustics Mozart Grand SE?


Anbefalte innlegg

Da har jeg kvitta med meg mitt grøtete og utdaterte surround sett, og har begynt å telle dagene til feriepengene kommer.

 

Jeg ønsker kjøpe noen stilige og gode stereo høytaler oppsett og valget står da mellom System Audio Mantra 70 og Vienna Acoustics Mozart Grand SE som begge er i samme prisklasse på rundt 23k kr, og scorer en 5 av 6 stjerner på lyd & bilde sine tester.

 

Til reciver så sikter jeg inn mot Yamaha RX-A2040 eller noe i den prisklassen. ca 10k.

 

 

Jeg har kun hørt på SA Mantra 50, som låtet greit nok. Lyden var definitivt renere og bedre enn det jeg er vandt med, men jeg følte meg ikke omfavnet av lydbildet. Har null erfaring med Vienna annet enn det er det jeg har blitt anbefalt.

 

Så det jeg spør om er hva som helst av input og personlig erfaring ettersom for meg så er det ingen klare tegn til hvem av dem som kommer ut som den beste av de to. Jeg er rimelig sikker på at jeg blir fornøyd med begge, men hvis noen har noe formeninger har jeg gjerne lyst til å høre :)

 

Mitt forbruk kommer hovedsakelig til å være film og spilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke hørt VA Mozart Grand, men en del andre VA-modeller, samt Mantra 70. Sistnevnte spiller klart bedre enn det 60 gjorde, som var en tidligere serie. Mer oppløst, spesielt bedre i øvre mellomtone og diskant hvor jeg synes 60 var for upresis. 70 er en morsom høyttaler som er lett å like da den er relativt tilgivende for halvgode innspillinger.

 

Generelt synes jeg VA er noe mer avslørende og låter glimrende på jazz, klassisk, men kanskje mangler litt punch på rock og electronica.

Når du da sier at du først og fremst vil ha til film og spilling, tenker jeg klart på Mantra 70 som beste valget. 

Yamaha pleier også ha bra forforsterker-del, så du kan trygt prøve deg frem med ekstra effekttrinn til frontene etter hvert (men ingen nødvendighet). Pr i dag hadde jeg nok valgt Marantz-forsterkeri foran Yamaha, men det er min smak. Dette blir uansett bra.

Lenke til kommentar

Har selv VA Beethoven Concert Grand, og er ekstremt fornøyd med dem, kjører med Marantz forforsteker og Rotel effektforsterker (RMB-1575).

Byttet ut Marantz effektforsterkeren (MM8003) når jeg hadde Klipsch, for å få noe med mer kraft, og fikk både mer kraft og detaljer med Rotelen. Kan virkelig anbefale dem.

 

Har selv ikke testet SA høyttalere, men flere små elementer kan ha sine fordeler.

 

VAen du nevner er oppgitt å gå dypere enn SAen, og det kan være en fordel ved stereo. Jeg liker best å kjøre mine i pure direct, og uten sub, da mine har nok bass i seg selv, for å få med fundamentet nederst. Men de 8Hz i forskjell mellom dem kan slå veldig forskjellig ut i din stue.

 

Hørte selv på ikke SE versjonen av Mozarten når jeg skulle høre på VA, og syntes de manglet bass, men det var i ukjent rom med ukjent forsterker (Var hos Stereofil i hovedsalgsrommet dems). Var ikke helt imponert da, men de stod da 1,5 meter i fra bakvegg, noe som aldri hjelper på fundamentet som trengs for musikk.

Lenke til kommentar

Det ble en SA Mantra 70 i sort ask, og Hegel H300 forsterker. Begge fra Soundgarden til en ok pris og rabatt på kabler og div.

I går kveld hadde jeg min første lytteopplevelse i hjemmet og egentlig mitt første steg i hifi entusiast klassen om det kvalifiserer :)

 

Hegel H300 ble en delvis spontantvalg fordi jeg følte at det er bedre å ha en ordentlig stereoforsterker som kan utnytte høyttalerne (2 x 250W ), enn en mindre god AV receiver i samme prisklasse.

På sikt etter lommeboka har fått kjølt seg ned (i 12mnd) skal jeg se etter reciever. Jeg ser Marantz navnet går igjen og igjen her på forumet, så det er definitivt noe jeg skal ha i tankene :) 

 

Til andre som lurer på hvordan lydopplevelsen var, så kan jeg ikke si noe annet enn fett! Jeg er koblet til den integrerte DAC'en med USB fra min laptop og ble overrasket over hvor dypt Mantra 70 spilte. Mye bedre enn Mantra 50 sin aldri omfavnet meg med sitt lydbilde. 

Lenke til kommentar

Det ble en SA Mantra 70 i sort ask, og Hegel H300 forsterker. Begge fra Soundgarden til en ok pris og rabatt på kabler og div.

I går kveld hadde jeg min første lytteopplevelse i hjemmet og egentlig mitt første steg i hifi entusiast klassen om det kvalifiserer :)

 

Hegel H300 ble en delvis spontantvalg fordi jeg følte at det er bedre å ha en ordentlig stereoforsterker som kan utnytte høyttalerne (2 x 250W ), enn en mindre god AV receiver i samme prisklasse.

På sikt etter lommeboka har fått kjølt seg ned (i 12mnd) skal jeg se etter reciever. Jeg ser Marantz navnet går igjen og igjen her på forumet, så det er definitivt noe jeg skal ha i tankene :)

 

Til andre som lurer på hvordan lydopplevelsen var, så kan jeg ikke si noe annet enn fett! Jeg er koblet til den integrerte DAC'en med USB fra min laptop og ble overrasket over hvor dypt Mantra 70 spilte. Mye bedre enn Mantra 50 sin aldri omfavnet meg med sitt lydbilde. 

 

Hegel er nok ett godt valg. Bare husk når du kjøper receiver at den har pre-out på frontene, så kobler du den til HT inngangen til Hegel og bruker den som effektforsterker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...