Gå til innhold

Tv fjerner signaler til dekoder


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg har dekoder fra altibox og en plasma 60" tv fra LG.

 

 

Problemet er at signalene fra fjernkontrollen til dekoderen er elendige. Jeg sitter kanskje 4 meter fra dekoderen og det er helt umulig å få den til å virke. Jeg må helt inn på 1 meter før den reagerer.

 

Når jeg skrur av tven, så vet jeg at fjernkontrollen til dekoderen virker (jeg skrur den av og på). Da kan jeg holde fjernkontrollen i alle mulig vinkler og fra lang avstand. Hva er problemet? Sperrer tven min signalene til dekoderen?

 

 

Ting jeg har prøvd:

- Kjøpt ir-dongle for å prøve å flytte signalene.

- Satt teip med neglelakk over for å prøve å sperre signalene fra tven.

- Prøvd å bruke alternativ fjernkontroll (harmony one fra logitech)

 

 

Jeg har hatt samme tven i 4-5 år, og det har aldri vært problem før jeg fikk altibox. Leverer den svakere signal til sin dekoder? Er det noe jeg kan prøve å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tapet over IR mottaker på tven og lakket over med neglelakk. Har lest en plass at det skulle sperre signalene helt (noe det ikke gjør).

 

Men tror du signalene på altibox er svakere enn andre? Hadde fiber fra telenor tidligere, og da var det ikke noe problem.

 

 

Noen sjeler der ute som har andre forslag?

Lenke til kommentar

Her kommer det med t-skje:

Plasma-TV sender ut masse IR-støy fra selve skjermen/panelet.

Dette reflekteres over hele rommet og forstyrrer IR-mottageren på tuneren.

Teip over IR-mottageren til tuneren kan dempe støyen men alikevel slippe gjennom IR-signal fra fjernkontrollen siden dette er mye mer konsentrert.

 

Edit: For å oppklarere litt. TV-en sender ikke ut IR-signaler. Bare støy. Fjernkontroller sender ut IR-signaler.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Da jeg fikk problemet var det fordi jeg byttet Get boks. Hadde noen problemer med lyden på enkelte kanaler, så jeg byttet boks for å prøve om det gjorde noen forskjell. Det gjorde det ikke, men fjernkontrollen på den nye fungerte nesten ikke.

Litt tape på sensoren, og det ble mye bedre.

Det var altså to dekodere av samme type som hadde forskjellig følsomhet på IR.

Da hadde jeg hatt plasma TV i flere år uten å merke noe problem.

Lenke til kommentar

LED skal ikke gi ut særlig IR-stråling så det burde hjelpe. Men jeg hadde aldri nedgradert fra plasma til LED bare pga. fjernkontrollen. :p

 

Jeg har tven i en stue med mye dagslys også. Etter hva jeg forstår så er LED bedre i dagslys enn plasma? Dessuten er det veeeeldig plagsomt med en fjernkontroll som ikke virker.

Endret av snabelkraft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...