Gå til innhold

Apple jobber trolig med Tesla-konkurrent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er fornøyd med mine produkter fra Apple, men håper egentlig at de ikke lykkes med dette prosjektet. Skremmende om vi senere i dette århundret ender opp med noen få giganter (Google, Apple, Samsung, Microsoft?) som står for produksjonen av store deler av alle de digitale varer og tjenester vi bruker.

Endret av blured
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Nummer 1: Tesla har vel, bortsett fra i Norge, ikke akkurat imponerende salgstall. Mye av dette er vel relatert til det faktum at de ikke har tilsvarende fordeler i andre land. Videre så kommer det flere gunstige alternativer fra premium merkene (BMW, Mercedes, Audi), både i form av hybrid og ren elbil.

 

Produksjonsmessig er det jo et ganske vesentlig gap opp til bilproduksjon

 

Hvis ryktene stemmer hadde jeg nok tippet på en bil som neppe er større enn BMW i3, hadde vært fristet til å si mindre. Forbeholdt bykjøring og for de med kort avstand til jobb som ikke gidder gå/sykle/benytte seg av kollektivtransport.

Lenke til kommentar

Nummer 1: Tesla har vel, bortsett fra i Norge, ikke akkurat imponerende salgstall. Mye av dette er vel relatert til det faktum at de ikke har tilsvarende fordeler i andre land. Videre så kommer det flere gunstige alternativer fra premium merkene (BMW, Mercedes, Audi), både i form av hybrid og ren elbil.

 

Produksjonsmessig er det jo et ganske vesentlig gap opp til bilproduksjon

 

Hvis ryktene stemmer hadde jeg nok tippet på en bil som neppe er større enn BMW i3, hadde vært fristet til å si mindre. Forbeholdt bykjøring og for de med kort avstand til jobb som ikke gidder gå/sykle/benytte seg av kollektivtransport.

 

At Tesla "bare" selges i Norge er bare tull. Men at vi utgjør en god andel stemmer.. http://www.forbes.com/sites/chuckjones/2014/07/31/analysis-of-tesla-sales-by-geography/

Lenke til kommentar

Er fornøyd med mine produkter fra Apple, men håper egentlig at de ikke lykkes med dette prosjektet. Skremmende om vi senere i dette århundret ender opp med noen få giganter (Google, Apple, Samsung, Microsoft?) som står for produksjonen at nesten alt av digitale varer og tjenester.

 

Ja, skremmende om noen få giganter har hele markedet av digitale varer og tjenester. Så da får vi håpe de lykkes med dette siden det er snakk om en fysisk bil.

 

Dette kan være meget positivt pga Apples tilhengere, mange av de vil kjøpe bilen pga logoen dems. Dette vil da føre til økt popularitet i dette markedet som igjen vil "tvinge" fler aktører inn. Får Apple til dette, selv med et middelmådig produkt, så er det gode nyheter for alle som tenker grønnt :) :) Lykke til Apple!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Nummer 1: Tesla har vel, bortsett fra i Norge, ikke akkurat imponerende salgstall. Mye av dette er vel relatert til det faktum at de ikke har tilsvarende fordeler i andre land. Videre så kommer det flere gunstige alternativer fra premium merkene (BMW, Mercedes, Audi), både i form av hybrid og ren elbil.

 

Produksjonsmessig er det jo et ganske vesentlig gap opp til bilproduksjon

 

Hvis ryktene stemmer hadde jeg nok tippet på en bil som neppe er større enn BMW i3, hadde vært fristet til å si mindre. Forbeholdt bykjøring og for de med kort avstand til jobb som ikke gidder gå/sykle/benytte seg av kollektivtransport.

 

At Tesla "bare" selges i Norge er bare tull. Men at vi utgjør en god andel stemmer.. http://www.forbes.com/sites/chuckjones/2014/07/31/analysis-of-tesla-sales-by-geography/

 

Jeg skrev ikke at Tesla bare selges i Norge.

Lenke til kommentar

Nummer 1: Tesla har vel, bortsett fra i Norge, ikke akkurat imponerende salgstall. Mye av dette er vel relatert til det faktum at de ikke har tilsvarende fordeler i andre land.

Tesla selger jo alt de klarer å produsere. De har også ordrebøker på rundt 10.000 Model S, og enda flere Model X. Støreste markedet for Model S er USA. Antall produserte biler i 2014 var litt over 35.000, for 2015 er målet 55.000.

 

Videre så kommer det flere gunstige alternativer fra premium merkene (BMW, Mercedes, Audi), både i form av hybrid og ren elbil.

Når det gjelder ren elbil så kommer det ingen reelle konkurenter til Model S og X de neste årene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er å lage fancy telefoner og nettbrett, men ikke faen om jeg legger livet mitt i hendene til Apple ved å gå inni i en bil laget av dem.

 

Når det gjelder Tesla så må man huske på at dette er en veldig dyr bil utenfor Norge. Er helt meningsløst å betale i dyre dommer for en Tesla feks. i USA, når man får fete bensindrevne biler til samme prisen. Her i Norge er Tesla mye bil for pengene pga. de absurde avgiftene.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skrev ikke at Tesla bare selges i Norge.

 

 

Det er forsåvidt rett, men du satt at salgstallene ikke er imponerende foruten Norge og når tallene er større/tilsvarende flere plasser i verden så stemmer jo ikke det. Sitter ikke på info men har ikke troen på at salgstallene på tilsvarende biler er særlig større sånn generelt? Tenker da på AMG/M og andre luksusbiler med "monster" motorer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

 

Jeg skrev ikke at Tesla bare selges i Norge.

 

 

Det er forsåvidt rett, men du satt at salgstallene ikke er imponerende foruten Norge og når tallene er større/tilsvarende flere plasser i verden så stemmer jo ikke det. Sitter ikke på info men har ikke troen på at salgstallene på tilsvarende biler er særlig større sånn generelt? Tenker da på AMG/M og andre luksusbiler med "monster" motorer.

 

Det er vel bare til å se på andelen.

 

Hvis vi ser på elbiler totalt så står Norge for litt over 30% av den totale andelen elbiler solgt i Europa 2014

 

Jeg har ikke orket å se spesifikt på hvilke modeller som er solgt fra hvert merke, sjekket bare at det ble registrert 750 noe BMW 5 serie i fjor.

 

Trenden er jo ganske klar, land med gode fordeler ved kjøp av elbil = høy andel

 

I land med dårlige fordeler, hvor det plutselig blir premium pris = lav andel

 

Tesla kunne nok solgt flere, men har ikke fått produksjonen opp på et høy nok nivå

 

Så kommer fremtidig usikkerhet:

1: Blir det gode fordeler for hybrider, isåfall så er det liten tvil om at dette for mange vil friste, om det vil ta av salget til Tesla er en annen sak. Ryktene sier at BMW kommer med en hybridutgave av 3 serie som vil tilsvare en 328i

 

Når det gjelder ren elbil så vil det minimum bli en 5 serie

 

Passat blir vel å finne som elbil også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...