Gå til innhold

Folding: Komme i gang med Maxwell-GPU i Ubuntu (14.04)


Anbefalte innlegg

Ettersom jeg har knotet en hel del med dette i det siste setter jeg i gang en step-by-step guide for hvordan man kommer i gang å folde på Ubuntu, og da spesifikt med skjermkort basert på Maxwell-arkitekturen (GTX 750 Ti, GTX 9x0 og eventuelle andre modeller jeg har glemt). Jeg forutsetter minimal til ingen kjennskap til Linux fra før, men samtidig at maskinen man folder på allerede er bygget - eventuelt har vi andre underfora for dette - samt at man er generelt over snittet kyndig når det kommer til hardware, software osv. Jeg tar dette fra scratch. Er du kjent med installasjon av Ubuntu kan du hoppe rett til punkt 4.

 

Jeg skal ærlig innrømme at det er mer tungvint å komme i gang på Linux enn i Windows, men det medfører samtidig flere fordeler, bl.a. at det er gratis, det gir angivelig noe bedre ytelse, og ikke minst lar det oss Maxwellere kose oss med masse deilig core 17 uten at vi trenger å aktivt blokkere workservere som deler ut WU vi ikke liker. Dette egner seg godt for dedikerte foldingrigger.

 

1. Laste ned Ubuntu

For det aller første trenger vi Ubuntu. I skrivende stund anbefaler jeg versjon 16.04.2, som er en LTS (long term support) utgave, selv om det eksisterer nyere. Ubuntu kan lastes ned herfra, alternativt, om du har en torrentklient, kan du laste ned via den:

Ubuntu 16.04.2 LTS 64 bit ISO

Ubuntu 16.04.2 LTS 32 bit ISO

 

2. Opprette bootable media

Neste steg er å opprette bootable media. Du kan selvsagt brenne ISO-filen til en DVD-plate, uten at jeg går nærmere inn på hvordan i denne guiden, men folk flest vil nok i dag foretrekke å opprette en bootable USB stick. (Jeg tar utgangspunkt i at man kjører Windows, men OS X-brukere kan følge denne guiden og hoppe videre til steg 3.) Du vil da trenge en USB-minnepinne på 2 GB eller mer. Har du viktige filer på minnepinnen fra før må du ta backup av disse. Last ned og kjør Pendrive Universal USB installer.

 

Universal-USB-Installer.png

I første drop-down-meny, velg Ubuntu. Trykk "Browse" og bla deg frem til ISO-filen du lastet ned tidligere.

Se til at "Now Showing All Drives" ikke er haket av. Tabber du deg ut kan du ende opp med å formatere feil stasjon.

Under Step 3, velg stasjonen tilhørende minnepinnen du vil bruke til installasjonen. Sett hake ved "Format <stasjon>".

I Step 4 kan du la slideren stå på 0, dette lar programmet bruke hele minnepinnen.

Trykk "Create", la prosessen gå sin gang, trykk "Close" når den er ferdig og løs ut minnepinnen på sikker måte.

 

3. Installere Ubuntu på maskinen

Vips, nå har du en bootable minnepinne med Ubuntu 14.04 du kan installere på en annen maskin. Dette gjør du som du ville gjort om du skulle installert Windows: koble USB-pinnen til maskinen du vil installere Ubuntu på og start opp. Under oppstart må du enten åpne bootmenyen (typisk F8 eller F12) og velge å boote fra minnepinnen, eller sette minnepinnen som førstepri i BIOS. Når maskinen så booter fra USB vil du presenteres med en meny som lar deg velge mellom å prøve ut Ubuntu før du installerer, eller gå rett på installasjon, i tillegg til et par andre valg. Det er ikke så nøye om du velger "Try" eller "Install", for "Try"-valget gir deg et installasjonsikon på skrivebordet, men for effektivitetens skyld kan du hoppe rett på "Install". Merk at jeg tar dette etter hukommelsen, så det er mulig jeg mikser rekkefølgen her.

 

Jeg skal ikke gå så veldig inn på selve installasjonen ettersom dette er en ganske intuitiv prosedyre, men du bør sørge for at du har koblet til internett mens du installerer slik at maskinen kan laste ned og installere oppdateringer underveis (dette må du velge selv under installasjonen). Om du installerer Fraunhofer MP3 eller ikke har ikke så mye å si med mindre maskinen også skal brukes som musikkspiller. Jeg liker å la maskinen logge meg inn automatisk ved oppstart så lenge det ikke ligger noe sensitivt på den.

 

Dersom disken du installerer på er formatert fra før - og spesielt hvis den inneholder et annet OS eller en tidligere installasjon av Ubuntu - vil du få velge hvordan disken skal utnyttes. Med mindre du ønsker en dualboot-løsning bør du la Ubuntu slette hele disken så den kan brukes fullt og helt til den nye installasjonen.

 

På et tidspunkt skal du skrive inn navn og samtidig gi maskinen et navn (som den heretter blir kjent som i lokalnettverket). Du skal samtidig opprette en bruker og et passord. Dette passordet bør være kort og enkelt, for det skal skrives inn et par ganger gjennom prosessen. Det bør også være lett å huske, slik at du ikke trenger å reinstallere hele operativsystemet neste gang du skal gjøre en endring fordi du har glemt det.

 

Etter oppstart av det nyinstallerte operativsystemet ditt vil Ubuntu ganske sikkert fortelle deg at det er oppdateringer tilgjengelige. Det er bare til å installere disse, men allerede her må du oppgi passord.

 

4. Installere grafikkdrivere

Ubuntu kommer med opensource-drivere kalt "noveau" vedlagt. Disse er bortimot ubrukelige, spesielt til folding. Du vil installere nvidia sine egne, proprietære drivere om du skal folde på maskinen. Det finnes flere måter å gjøre dette på, og den enkleste er å bruke terminalen (hotkey Ctrl + Alt + T, evt. åpne dashboard - som er øverste ikon i menyen til venstre - og søke på "terminal"). Dette er Linux sin variant av "command", og er vanvittig effektiv til administrering av maskinen.

 

For å installere nyeste tilgjengelige nvidia-driver, skriv inn følgende i terminalen, linje for linje (hotkey for paste i terminal er Shift + Insert):

sudo apt-add-repository ppa:graphics-drivers/ppa
sudo apt-get update
sudo ubuntu-drivers devices
Etter første "sudo"-linje per terminal-økt vil du bli bedt om passord (det du lagde da du installerte Ubuntu). Skriv inn passordet (tegnene kommer ikke opp når du skriver passord i terminal) og trykk Enter. Følg eventuelle anvisninger som blir gitt i terminal (trykk Enter her, skriv "J" og trykk Enter der, etc.)

 

Siste linje er for å finne nyeste tilgjengelige driver i Nvidia sitt repository som du nettopp la til, f.eks. nvidia-367. Fortsett med følgende linjer, men bytt ut nvidia-xxx med den faktiske versjonen, f.eks. nvidia-367.

 

sudo apt-get install nvidia-xxx
sudo nvidia-xconfig
sudo reboot
Merk at fremgangsmåter som innebærer manuell nedlasting og kjøring av .run-filer og tilsvarende ofte er mer knot da du samtidig er nødt å kverke lightdm/x server, noe som kan by på utfordringer avhengig av systemet ditt. Jeg ender som regel opp med å reinstallere Ubunu et par-tre ganger som følge av trøbbel med å finne og installere nyeste driver. Om du får til å installere driver på annen måte selv er det flott, men jeg har store problemer med å få til dette på mitt eget system, men denne metoden fungerte for meg.

 

Du kan også for godt mål "purge" (fjerne) noveau-driveren i terminal:

sudo apt-get --purge remove xserver-xorg-video-nouveau
5. Installere fahclient og fahcontrol

Merk at Ubuntu 16.04 LTS (og sikkert nyere) kommer med python 3 som standard, mens FAHControl krever eldre versjon av python. Dette medfører at du ikke kan installere FAHControl "ut av boksen" i Ubuntu 16.04 LTS, men må installere en eldre versjon av Python først. Dette gjør du med følgende to linjer i terminal:

 

wget http://launchpadlibrarian.net/109052632/python-support_1.0.15_all.deb
sudo dpkg -i python-support_1.0.15_all.deb
Last ned de respektive .deb-filene (begge to), enten via direktelenkene under, eller via Download-knappen på http://folding.stanford.edu/.

Client v7.4.4: fahclient_7.4.4_amd64.deb (64 bit) eller fahclient_7.4.4_i386.deb (32 bit)

Control v7.4.4: fahcontrol_7.4.4-1_all.deb

 

Når disse er lastet ned, kjør (dobbeltklikk) .deb-filene, trykk "Installer", og skriv inn passord. Først for fahclient, deretter fahcontrol. Hos meg har pakkebehandleren en tendens til å tilsynelatende fryse under installasjon av fahclient, men den har blitt installert likevel. Etter installasjon kan fahclient om nødvendig startes og stoppes i terminal med de respektive kommandoene

 

sudo /etc/init.d/FAHClient start
sudo /etc/init.d/FAHClient stop
fahcontrol kan kjøres ved å åpne dashboard (øverste ikon i menyen til venstre) og søke etter fahcontrol.

 

6. Legge inn GPUs.txt

Dette er det punktet som har medført mest frustrasjon i mine eventyr om Linux, folding og Maxwell; klienten ser ikke ut til å gjenkjenne grafikkortene som standard ettersom listen over støttede grafikkort tydeligvis ikke følger med debian-utgaven av klienten. Denne må du legge inn manuelt hvis den ikke allerede ligger i stien "/var/lib/fahclient". Dette gjaldt på tidspunktet da jeg skrev denne guiden, og siden har jeg gjort dette steget "by default". Åpne et nytt terminalvindu og skriv inn følgende, linje for linje:

cd /var/lib/fahclient
sudo wget http://fah-web.stanford.edu/file-releases/public/GPUs.txt
sudo chown fahclient GPUs.txt
Dette laste ned GPUs.txt til riktig plassering. Restart fahclient eller restart maskinen.

 

Om du sliter med dette, ta en titt på dette innlegget.

 

7. Konfigurere fahcontrol

Åpne fahcontrol og trykk "Configure". Under fanen "Identity" skriver du inn brukernavnet du folder under, 37651 under "Team number" og til slutt passkey du forhåpentligvis har fått tilsendt på mail.

 

Under fanen "Slots" trykker du "Add" og merker radioboksen til venstre under "GPU". La verdiene stå på standard, det vil fungere i de aller fleste tilfeller. Repeter for hver GPU du vil legge til.

 


Jeg vet ikke om folk har nytte av dette her eller om det bare blir en huskelapp til meg selv til neste gang, men jeg setter pris på både spørsmål og korreksjoner, om dere har noen. Jeg slenger sikkert inn noen bilder etterhvert.

 

Det er også en nyere guide på engelsk tilgjengelig her.

Endret av srbz
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke tenke meg at man bruke 64 bit til folding, men jeg ser ingen grunn til å bruke 32 så lenge systemet støtter 64 bit - og gjør det ikke det er det neppe særlig kurant maskinvare å folde på heller.

 

Jeg tror ikke CUDA er nødvendig for å folde. War, når du setter opp din første rigg, gidder du å teste uten å installere CUDA (hopp over punkt 5) og gi tilbakemelding om hvordan det gikk, så kan jeg evt. revidere denne? :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Klarte seff ikke vente til etter jobb

 

Problemer så langt, client og controll-install henger seg, men ser ut til å fungere.

Trykket terminalkode for å stoppe foldingen, da blinket skjermen og all tekst ble blurry, reboot.

 

Kommet til adde tekstfiler nå, det tok litt tid, begynte på nedlasting og måtte ut å kjøpe minnepenn osv.

 

-------

Jeg la inn engelsk, om jeg får trøbbel siden er det jo håpløst å google med norsk.

Da fungerte ikke terminallenken for gpus.txt

Endret Nedlast til Downloads, resten av adressene var, lib osv er like.

Får ikke "lov" uten sudo, går ikke med sudo og har heller ikke tilgang til å lage fil i fah-mappa.

 

Må vel være superbruker eller noe jalla brbr

 

mv: cannot stat ‘/Downloads/GPUs.txt’: No such file or directory
ubuntufold@u1:~$

 

Får det da ikke til, må da legge inn norsk..

 

Norsk nå, alt fungerer utenom den gpu-fila

 

sudo mv /Nedlastinger/GPUs.txt /var/lib/fahclient/GPUs.txt
mv: klarte ikke å hente informasjon om «/Nedlastinger/GPUs.txt»: Ingen slik fil eller filkatalog

post-64596-0-28607500-1423904950_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Etter 6,5 time gir jeg opp gpus.txt-fila

Det blir windowsfolding.

 

edit, fikk denne koden i foldetråden..

1. cd /var/lib/fahclient
2. sudo wget https://fah-web.stanford.edu/file-releases/public/GPUs.txt
3. sudo chown fahclient GPUs.txt

nå folder det!

 

580.000 så langt, hadde 610 .000 i w7

uten cuda nå, får vel ikke klokka noe nå heller, temp-graf osv.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hadde fil , gikk ikke da heller, laste den ned via terminalen gikk.

 

Ser jeg hadde mer ppd i windows før jeg dro hjem nå, men får sjekke i morgen.

Snodig at jeg ikke får delt mappen så jeg får brukt hfm på lanet, fungert utmerket i alle linuxpcene helt til nå, nå maser den om rettigheter på ditt og datt.

Lenke til kommentar

Starter du hver linje med sudo skal du i omtrent alle tilfeller slippe maset om rettigheter. Du kan evt prøve å skrive "sudo nautilus" i terminal, det burde åpne filbehandleren som superbruker, hvis du foretrekker å gjøre ting grafisk.

 

edit: Tar forøvrig også bort avsnittet om CUDA siden det ikke ser ut til å være relevant.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ja det jeg kom frem til, endre configfila tiol sambastyret via terminal.

Prøver i morgen.

 

alle ubuntuer så langt i livet har vært åpen, denne jeg lastet ned i dag får jeg knapt trykke på uten feilmeldinger.

Alle menyer er grå og krever admin/root/osv.

Aldri sett maken før.

 

Men det folder utmerket! uten cuda først, får se ppd i morgen etter en haug av jobber.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa -y
sudo apt-get update
sudo apt-get install nvidia-367

 

Det er en annen ppa jeg heller anbefaler for å installere nVidia drivere i *buntu :

- sudo apt-add-repository ppa:graphics-drivers/ppa
- sudo ubuntu-drivers devices
- sudo apt-get install nvidia-xxx
- sudo nvidia-xconfig
- reboot

Kommando nummer 2 der er for å liste tilgjengelige driver versoner i ppa'en. xxx byttes ut med f.eks 367.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Og så var jeg så dum at jeg oppgraderte til Linux Mint 18.1 og da ble noe rotet til fordi F@H finner ikke GPU'ene lenger. Så på'n igjen med å knote og rote rundt for å finne ut hvorfor.

 

Har du gjort dette?

1. cd /var/lib/fahclient
2. sudo wget http://fah-web.stanford.edu/file-releases/public/GPUs.txt
3. sudo chown fahclient GPUs.txt
4. reboot
5. legg til GPU i FahControl på nytt
Lenke til kommentar

Byttet driver fra 376.26 til 367.56 og da funket det etter en reboot.  GPUs.txt hadde jeg allerede lagt inn, det var ikke problemet.

 

sudo wget http://fah-web.stanford.edu/file-releases/public/GPUs.txt virket ikke, ble nektet adgang til nettsiden pga manglende passord???

 

Bruker 367.57 driveren selv med mine 980Ti kort, og den funker perfekt. Hvorfor ikke den kommandoen funket for deg vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...