Gå til innhold

Ubisoft deaktiverer «svindelnøkler» fra billigbutikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo faktisk helt greit. Fordi det er sånn loven er. Hvis du kjøper tyvgods uten å vite det, så blir produktet fratatt deg og sendt tilbake til eier. De har ingen obligasjoner til å gi deg noe for dette.

 

De har bare fjernet nøkler som er blitt stjålet gjennom forskjellige metoder for så å bli solgt videre til disse sidene. F.eks med fake kredittkort eller rett og slett stjålne fysiske kopier.

 

Jeg fikk selv fjernet min versjon av farcry 4 jeg kjøpte på g2play og det syns jeg er helt greit. Jeg vil ikke ha noe med ulovelige ting å gjøre. Har sendt melding om at jeg krever ny nøkkel eller at de refunderer meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Edit: som ett bi-notat:

diverse nVidia skjermkort selges sammen med 1 gratis spill for tiden, hvor man kan velge mellom 3 spill. Far cry 4 er ett av disse. Hvis jeg allerede har de spillene jeg ønsker, og velger å selge denne nøkkelen, så må jo det være lov. Men jeg kunne fort ha solgt en slik nøkkel for langt under prisen av ett slikt spill, jeg har jo allerede fått valuta for pengene mine (skjermkortet).

Jeg hadde lett solgt den nøkkelen for rundt 200 kr. Er dette da en svindel nøkkel?

 

Nei fordi produsenten av spillet har fått penger for dette produktet gjennom at du KJØPTE det. Selv om det var "gratis" for deg. De har fått spenn uansett.

 

Det vil da ikke være svindel. Men hvis du hadde stjålet spillet på en måte, så produsenten av spillet ikke fikk betalt for så å selge det videre, da er det svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er jo faktisk helt greit. Fordi det er sånn loven er. Hvis du kjøper tyvgods uten å vite det, så blir produktet fratatt deg og sendt tilbake til eier. De har ingen obligasjoner til å gi deg noe for dette.

 

De har bare fjernet nøkler som er blitt stjålet gjennom forskjellige metoder for så å bli solgt videre til disse sidene. F.eks med fake kredittkort eller rett og slett stjålne fysiske kopier.

 

Jeg fikk selv fjernet min versjon av farcry 4 jeg kjøpte på g2play og det syns jeg er helt greit. Jeg vil ikke ha noe med ulovelige ting å gjøre. Har sendt melding om at jeg krever ny nøkkel eller at de refunderer meg.

 

Hvor har du fått det fra at det nødvendigvis er tyvgods ?

Lenke til kommentar

 

 

Edit: som ett bi-notat:

diverse nVidia skjermkort selges sammen med 1 gratis spill for tiden, hvor man kan velge mellom 3 spill. Far cry 4 er ett av disse. Hvis jeg allerede har de spillene jeg ønsker, og velger å selge denne nøkkelen, så må jo det være lov. Men jeg kunne fort ha solgt en slik nøkkel for langt under prisen av ett slikt spill, jeg har jo allerede fått valuta for pengene mine (skjermkortet).

Jeg hadde lett solgt den nøkkelen for rundt 200 kr. Er dette da en svindel nøkkel?

 

Ofte så vil det stå klart og tydelig: Not for resale. Og da har du ikke lov og videreselge nøkkelen. Men det er nok neppe ett stort problem og veldig lite sannsynlig at ugiver vil slå ned på.

Lenke til kommentar

 

Det er jo faktisk helt greit. Fordi det er sånn loven er. Hvis du kjøper tyvgods uten å vite det, så blir produktet fratatt deg og sendt tilbake til eier. De har ingen obligasjoner til å gi deg noe for dette.

 

De har bare fjernet nøkler som er blitt stjålet gjennom forskjellige metoder for så å bli solgt videre til disse sidene. F.eks med fake kredittkort eller rett og slett stjålne fysiske kopier.

 

Jeg fikk selv fjernet min versjon av farcry 4 jeg kjøpte på g2play og det syns jeg er helt greit. Jeg vil ikke ha noe med ulovelige ting å gjøre. Har sendt melding om at jeg krever ny nøkkel eller at de refunderer meg.

 

Hvor har du fått det fra at det nødvendigvis er tyvgods ?

Fordi det ikke ville gitt noen mening å fjerne nøkler som Ubisoft selv har tjent penger på. For da ville nøklene vært legetime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er greit å fjerne disse spillene. Nøklene er stjålet, ergo er det helleri og kjøpe de. Og det er ikke bare grunn nok til å fjerne spillene, men også straffbart for de som har kjøpt de. http://www.dinside.no/928338/du-kan-straffes-for-aa-kjope-tyvegods

 

Det er neppe dekning for at dette er straffbart (dvs er uaktsomt heleri), det er all grunn til å tro at det er lovlige nøkler. Videre er det vel uvisst om dette er stjålet på noe vis.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig gir det mening, fordi ubisoft kan mene de ikke har tjent nok, og de er beviselig et rasshøl-selskap.

 

AtW

Huska å ta på deg aluminiumshatten?

 

 

Ja, veldig konspirasjonsteoretisk å mene at et selskap som ubisoft ønsker å tjene mest mulig penger, knapt hørt noe sykere siden teorien om at øgler har tatt over alle minster-postene....

 

Hvorfor tror du de selger spill mye dyrere i enkelte regioner enn andre?

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Det er jo faktisk helt greit. Fordi det er sånn loven er. Hvis du kjøper tyvgods uten å vite det, så blir produktet fratatt deg og sendt tilbake til eier. De har ingen obligasjoner til å gi deg noe for dette.

 

De har bare fjernet nøkler som er blitt stjålet gjennom forskjellige metoder for så å bli solgt videre til disse sidene. F.eks med fake kredittkort eller rett og slett stjålne fysiske kopier.

 

Jeg fikk selv fjernet min versjon av farcry 4 jeg kjøpte på g2play og det syns jeg er helt greit. Jeg vil ikke ha noe med ulovelige ting å gjøre. Har sendt melding om at jeg krever ny nøkkel eller at de refunderer meg.

Hvor har du fått det fra at det nødvendigvis er tyvgods ?

Fordi det ikke ville gitt noen mening å fjerne nøkler som Ubisoft selv har tjent penger på. For da ville nøklene vært legetime.

 

 

Det kan også være snakk om fjerning av nøkler som Ubisoft mener er ulovlige fordi de er solgt av unlicensed resellers, altså at det ikke er noe problem med nøklene, bare hvem som har videresolgt. Så har vi også problemstillingen rundt prisingen i ulike land.

 

Det er ikke bare å konkludere med at dette er tyvgods, og da er vi igjen tilbake til at Ubisoft kanskje burde ha tenkt seg om et par ganger før de kjørte fjernsletting...

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Hatet mot Ubisoft er sterkt her merker jeg, kanskje det forskyver hva dere mener er mest trolig.

 

Hvis ubisoft har fjerna nøkler bare pga. unlicensed resellers er det et problem.

 

Hvis ubisoft har fjerna nøkler pga. at de er tyvgods er det ikke et problem.

 

Eneste vi kan gjøre er å vente på at ubisoft går ut med en slags pressemelding.

Lenke til kommentar

Hatet mot Ubisoft er sterkt her merker jeg, kanskje det forskyver hva dere mener er mest trolig.

 

Hvis ubisoft har fjerna nøkler bare pga. unlicensed resellers er det et problem.

 

Hvis ubisoft har fjerna nøkler pga. at de er tyvgods er det ikke et problem.

 

Eneste vi kan gjøre er å vente på at ubisoft går ut med en slags pressemelding.

 

Hat faktisk? Har vi ikke snart ristet av oss det "argumentet"? Hvem mener du har utrykt hat?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uansett ikke deg og meg som skal lide for at en side på nettet selger ulovlige kopier.

Hvis jeg finner en kopi av Far cry 4 (eller GTA 5 for den saks skyld) til 150 kr på en litauisk side, så skal ikke jeg trenge å lure på om dette er en lovlig kopi/nøkkel eller om den er kjøpt med ett falsk kredittkort. Det er på ingen måte mulig for meg å kontrollere om disse er stjålet/at jeg bidrar til heleri, da disse spillene faktisk *er* så billige ett eller annet sted! (ref: Elkjøp som solgte ett splitter nytt stor-spill til 189,- mens de andre butikkene tok nærmere 400,-)

Dette er IKKE forbrukers ansvar. Heleri er hvis du kjøper noe til usannsynlig lav pris. Mao. så skulle Far cry 4 kostet 50-100 kr for at jeg skulle mistenkt det for å være tjuvgods.

 

Prima eksempel:

en AN-10 fitting koster i en norsk butikk 190 kr.

Jeg kjøper den på ebay til 39 kr. inkl. frakt.

Heleri? Skal jeg automatisk tro at det er tyvgods? Eller er det rett og slett fordi den er billigere i det landet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hatet mot Ubisoft er sterkt her merker jeg, kanskje det forskyver hva dere mener er mest trolig.

 

Hvis ubisoft har fjerna nøkler bare pga. unlicensed resellers er det et problem.

 

Hvis ubisoft har fjerna nøkler pga. at de er tyvgods er det ikke et problem.

 

Eneste vi kan gjøre er å vente på at ubisoft går ut med en slags pressemelding.

 

Tja, nå er det jo mistenksomt nok med en nyopprettet bruker som hopper rett inn og tolker negative innlegg som hat mot Ubisoft.....

 

Men over til saken. Problemet her er at Ubisoft sletter spill fra biblioteket til brukere for så å referere til at man kommer med mer informasjon senere. Først og fremst er det jo forholdsvis dårlig håndtering, i all den tid Ubisoft er klar over at det i mesteparten av tilfellene er snakk om nøkler kjøpt via andre sider på nett, og at fra brukerne sin side så vil dette oppleves som et stort overgrep i all den tid man ikke har hatt grunn til å tro at nøklene ikke er gyldige/lovlige. Det kan ikke være så forferdelig komplisert å håndtere det litt annerledes. Hvis jeg er rammet, så har jeg hatt spillet tilgjengelig siden lansering, jeg har vel en mistanke om at det ikke akkurat hadde vært verdens undergang hvis de da hadde drøyet det en stund til slik at de hadde all informasjonen klar på forhånd...Resultatet nå er at mange mistet spillet i helga og man sitter fortsatt og venter på konkret tilbakemelding.

 

Neste problemstilling er jo hva som ligger bak. Snakker vi nøkler kjøpt vha stjålne kredittkort, hvor nøklene så er blitt solgt via kinguin, så er det uproblematisk (selv om håndteringen må bli bedre). Er det noe annet som ligger bak, f.eks at Ubisoft mener at nøklene er ugyldige pga ulovlig tredjepart, så er det mer problematisk.

Lenke til kommentar

Heleri er heldigvis ulovlig, men her dreier det seg ikke om tilfeller hvor kjøper burde forstå at det er tyvegods, så straffbart er det nok ikke. Det er vel ikke engang sikkert at det er tyvegods. Det bør i så fall Ubisoft dokumentere skikkelig. Jeg tviler på om Ubisoft har lov til å trekke tilbake spill som er kjøpt via uaotriserte forhandlere, men det ville vel ikke være veldig overraskende om de prøver likevel.

 

Hvis det nå faktisk skulle vise seg å være tyvegods, vil jeg uansett hevde at det er temmelig klandreverdig av Ubisoft å trekke spillene tilbake. Det er ingen begrenset mengde spillnøkler tilgjengelig, så det er ikke slik at Ubisoft må trekke dem tilbake for å kunne selge kopiene igjen. Hvis slike nøkler er et problem for Ubisoft bør de heller fokusere på å forhindre at de havner på markedet. Ett slikt virkemiddel kan jo være å sørge for mindre prisforskjell mellom regionene.

 

Det virker rett og slett som om Ubisoft her ønsker å skremme folk fra å kjøpe spillene deres på rimeligere plasser.

Endret av Aasgaard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvorfor er det uproblematisk å fjerne spill hvis nøklene er stjålet, men ikke dersom de er kjøpt på lovlig måte (og videresolgt)? All den tid forbrukerne ikke kan vite hva som er tilfellet når de kjøper spillet så er jo de to situasjonene identiske fra deres ståsted

?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...