Gå til innhold

Oppgradere gammel pc?


Anbefalte innlegg

Jeg og guttene mine på 12 år har tatt ned en gammel pc fra loftet som vi funderer på å oppgradere. Det er en Compaq Presario CQ5043. Ser ut som det er denne. Foreløpig vet vi ikke om den fungerer for vi har ikke funnet strømledningen på den. Er disse forresten standard? Ellers er vi såpass ferske på dette, at vi ikke aner om det er noe poeng i å gjøre noe med den i det hele tatt? Noen gode råd fra dere som har peiling på hovedkort-typer og kompabilitet med diverse osv. Er noen av komponentene i denne pcen noe å samle på i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømledningen er standard. Det første du bør gjøre er å se om den starter. Deretter laster du ned et program som kan fortelle hvilken CPU og hvor mye minne den har. Speccy er greit til dette http://www.piriform.com/speccy

Oppgradering av skjermkortet vil gjøre at denne maskinen vil dra spill som Minecraft og Euro Truck Simulator greit. Et skjermkort som trekker all strøm gjennom PCI Express sporet vil gå greit i denne maskinen. GeForce GTX 750 Ti og Radeon HD 7750 er greie valg. Her er et Radeon HD 7750 på bruktmarkedet http://www.tek.no/bruktmarked/annonse/36791

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor det funker innimellom da (eller funker og funker, det viser bilde hvor pcen begynner oppstarten), men så plutselig faller ut til "ikke signal") Har fått opp bootemeny og slikt, men det ser ut som den kanskje ikke vil boote skikkelig fra harddisken. Det er da den detter ut. Kan det være at det bare er skjermen (tven)som ikke takler så gammel pc? "ikke signal" på den. Vil det hjelpe å koble en tv med vga, eller må jeg ha skikkelig pc-skjerm?

Funderte på å formatere og installere Windows på nytt, men hare bare Windows 2000 og Windows ME på cd, pluss Windows XP oppgradering, og det blir vel litt gammelt sikkert :p

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg får tak i en vga kabel og prøver igjen med den i ettermiddag . Hvis ikke det går er det spørs om jeg prøver å formatere og installere Windows ME og oopgradere til XP.

Hvis jeg ikke husker helt feil kan du innstallere XP direkte. Når XP ikke finner operativsystemet som skal oppgraderes, så ber det om at du legger ME-platen i DVD-spilleren.

Lenke til kommentar

Sto at man burde kunne diverse for å laste det ned.

 

Last ned og installer forhåndsversjonen bare hvis du:

 

Vil prøve ut programvare som fortsatt er i utvikling og vil dele din mening om den.

  • Ikke har noe imot mange oppdateringer eller et brukergrensesnitt som kan endres betraktelig over tid.

  • Virkelig vet hvordan du bruker en PC og er komfortabel med å feilsøke problemer, sikkerhetskopiere data, formatere en harddisk, installere et operativsystem fra grunnen av eller gjenopprette det gamle hvis det er nødvendig.

  • Vet hva en ISO-fil er og hvordan du bruker den.

  • Ikke installerer det på datamaskinen du bruker hver dag.

Vi tuller ikke med det om å være ekspert. Så hvis du tror at BIOS er et nytt plantebasert drivstoff, kan det hende Tech Preview ikke er det rette for deg.

Tror jeg formaterer harddisken og ser om jeg får til XP først og fremst. Den vil nemlig ikke laste operativsystemet. Står bare å blinker en hvit strek i evigheter :(

Lenke til kommentar

Fikk kjørt noe Diagnostic Tool på den.

 

Fikk passed på testene av cpu, memory, hardisk og dvd-ram.

 

Etter dette fikk jeg denne meldingen:

 

Testing: Booth Path

 

Error Code: BIOHD-3

Warning: No bootable drives detected.

Suggestion: Pleas contact HP Support

Press any Key to continue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...