Gå til innhold

a10 5700 oppgrader med nytt skjermkort


blåkanin

Anbefalte innlegg

Hei er ganske grønn på det med harware. men har nå hatt en pc ett par år nå

og trenger en oppgradering.

 

Har en a10 5700 med radeon hd. Quadcore 3.4 Ghz, 8gig ram.Strømforskyning på pc'n er på 300w. vurderer nå om det er mulig vits i å kjøpe ett skjermkort. har tenkt på radeon r9. Vill dette være mulig eller blir det flaskehals på cpu.

 

Eventuelt noen andre kort som vill fungere.

 

Pc'n brukes til spill primært world of warcraft.

Endret av blåkanin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei er ganske grønn på det med harware. men har nå hatt en pc ett par år nå

og trenger en oppgradering.

 

Har en a10 5700 med radeon hd. Quadcore 3.4 Ghz, 8gig ram.Strømforskyning på pc'n er på 300w. vurderer nå om det er mulig vits i å kjøpe ett skjermkort. har tenkt på radeon r9. Vill dette være mulig eller blir det flaskehals på cpu.

 

Eventuelt noen andre kort som vill fungere.

 

Pc'n brukes til spill primært world of warcraft.

 

Et Nvidia GTX 750 eller 750 Ti kan gå med den strømforsyninga. Vil kunne spille de fleste spill i 1080p med grafikkinnstillinger satt til medium/high.

Lenke til kommentar

Det virker som en ferdigbygget PC.

 

Og i disse PCene står det CRAP strømforyninger i.

 

300W er nok Peak Watt. Så crap.

 

Kvaliteten på slike PSUer er også helt forferdelig.

 

 

Skal du skrive om ang PSU, så les deg litt opp.

Kan gi deg en god tråd her på forumet å lese deg opp på ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444

 

"Det virker som en ferdigbygget PC" er bare din antagelse, og at strømforsyninga er "crap" er noe du konkluderer med på bakgrunn av antagelsen du begynte med. Det kan godt være du har rett, men GTX 750 (Ti) er nettopp laget for denne typen PC'er. PC'en vil mest sannsynlig bruke godt under 200W på maks load, som vi bør kunne anta at strømforsyninga bør klare. Om den er "crap" kan lydnivået imidlertid fort bli ganske uutholdelig.

 

Jeg har en følelse at mange overdriver når det gjelder strømforsyning, og at mange mener man bør sørge for at strømforsyninga kan levere minst dobbelt så mye effekt som PC'en bruker under maks load - det er ikke min erfaring at dette er nødvendig, og jeg har hatt ganske mange forskjellige PC'er opp igjennom årene. Men det er vel også en kjent sak at strømforsyninger i mange (spesielt billige) ferdigbygde PC'er og i billige kabinetter inkl. strømforsyning ofte er av svært laber kvalitet.

Lenke til kommentar

Det har du rett i... Folk, spesielt her på forumet, undervurderer strømforsyninger noe helt inn i granskauen. Du bør ha minimum 650 watt og aller helst gold nesten uansett hva du skal gjøre.

 

Det er greit å være geek og ha hard on for alt det beste, slik er jeg selv også. Men det er også viktig å forstå at det finnes en annen verden med dødelige også.

 

Oppgrader til et 750 (ti) først og ta de andre komponentene etter hvert som det blir nødvendig.

Lenke til kommentar

Sveibuen og Andrull kan veldig mye om Psu, Man bør faktisk ha minst 650watt og gold med f.eks en i5 og et 970 så får du litt ekstra rom til overklokking, Du kan kjøpe corsair CX 400 eller hva den heter og så varer den sikkert noen mnd, i værstefall komponenter som brenne opp pga ``El-Cheapo`` Psu.

 

Jeg sier hiv hele dritten og lev på havregryn noen mnd. :)

Lenke til kommentar

Så om man har gold betyr det at psu'n drar flere komponenter. Nei.

Budajetthandleren og folk som ikke bryr seg om entusiastprodukter trenger ikke tenke slik.

 

Vi må få av oss nerdebrillene av og til.

 

En bronze 500 watts psu holder til utrolig mye.

 

Det fungerer ja... Men gud så mange som får ymse problemer med et sånt oppsett , spesielt ved en senere oppgradering eller ved peak load. Og det går ikke på den totale belastningen på psu'en men de forskjellige Railene og hva de kan gi , feks 20A på 12V etc.

 

Er en grunn til at Sveibuen og andre her på forumet anbefaler ofte en langt kraftigere PSU enn det man behøver , man får det tilbake i form av stabilitet , varighet og ikke minst muligheter for å oppgradere senere.

 

 

Uansett så vil jeg anbefale et Amd skjermkort til denne cpu'en, hovedsakelig pga Amd benytter seg av Mantle og man kan da få mer ytelse ut av Cpu'en og Gpu'en i dette tilfellet.

Men når det er sagt så er Cpu'en det største problemet her , mangelen på L3 cache gjør at den yter dårligere i spill enn feks broren FX 6300.

 

Om du skal beholde hovedkortet i dag hadde jeg trolig investert i følgende komponenter :

 

A10 -7850K Black edition : fra 1096

Amd Radeon 290 : 2509

PSU : Seasonic S12G 650W til 899 (Knallkjøp i mine øyne).

 

Så totalt for oppgraderingen så vil det koste deg fra 4500 kroner og oppover.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en av disse seasonicene for noen uker siden. Fantastisk PSU, ingen tvil. Men jeg reagerte faktisk på db output fra viften ved idle. Det er ikke ille, men fremdeles mer enn jeg hadde forventet.

 

Jeg er enig med Malvado, men ønsker likevel å si at du har to valg:

 

1) Kjøp kun skjermkort dersom penger er en begrensning. Kjøp da 750ti eller helst r9 270

 

2) Gå for anbefalingen til Malvado dersom du ikke har noe i mot å bruke litt mer.

Lenke til kommentar

Og blir det kun skjermkort hadde jeg anbefalt Amd pga Mantle, noe som kan sørge for at man får litt mer ytelse i de spillene som støtter det.

 

Har en FX 8350 her med et 280 og forskjellen i spill som feks Thief er merkbart , spesielt nå som både Mantle og driverne til Amd begynner å bli langt mer modne enn det de var i starten av året.

Lenke til kommentar

En PSU av dårlig kvalitet, med liten kraft, kan rett og slett skade komponentene i en PC, ustabil spenning, vern som ikke er der o.l.

 

Hadde en PSU på 950W som tok livet av hovedkortet mitt da strømmen gikk.

Denne hadde gold sertifikat og alt.

Men kvaliteten var elendig, vern som skal redde resten av PCen var ikke tilstede når strømmen gikk, er jeg heldig tok den kun hovedkortet, har ikke fått sjekket skjermkortet enda.

 

 

 

Når du kjøper deg eller bygger deg en PC, SKAL DU ALDRI spare penger på PSU!!! Da det kan bli VELDIG dyrt å spare på PSU.

Skal veldig mye til at PSU fabrikantene erstatter resten av komponentene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...