Gå til innhold

skjermkort med hdmi 2.0 til htpc


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg blir å invester i en 4k tv neste uke.

 

må jo da også oppgradere htpc'n litt..

 

den har i5, ssd og 8gb. ram så dær tror jeg den holder, men jeg trenger vel et nytt skjermkort med hdmi 2.0 for å få 4k/uhd 60hz. (god flyt)

 

blir ikke noe spilling på denne maskina bare film og serier så det kan da ikke være nødvendig med 2 bråkete skjermkort i sli..

 

billig og stille hadde jeg håpet på.. noen som har anbefalinger eller erfaringer?

 

også, koble direkte pc-tv og lyd fra tv'n til recievern eller lyd fra pc til reciever?

forsterkeren har ikke hdmi 2.0 så vie den tror jeg ikke går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til nå er det vel kun nyeste generasjon av Maxwell som har HDMI 2.0. Altså GTX970 eller GTX980.

 

Det går jo fint ann å bruke 4k/30hz eller 1080p/60hz. Til man får et skjermkort billigere enn tre tusen. Oppskaleringen fra 1080p til 4k skal vistnok funke ganske bra.

 

For lyden vil du nok bruke optisk kabel, eller HDMI med ARC(audio return channel).

Lenke til kommentar

Gå for Asus 970 strix, passivt ved lavt forbruk. Perfekt for stuebruk.

Men seriøst?! Hehe. Dette er jo ALTFOR kraftig til film og serier!

 

Ta mitt råd. Filmer og serier er nesten alltid filmet i 24 fps. Med andre ord vil alt over 24 fps ikke tilføye noe som helst siden kilden kun sender 24fps.

Du trenger kun 4k/60fps dersom du har tenkt å spille eller kanskje se fotball (dersom noen kanaler sender i 4k enda).

Behold det kortet du har. Bruk 4k oppløsning når du ser på film og serier (30fps) og skru ned til 1080p når du ser fotball på viaplay :)

Endret av Strato
Lenke til kommentar

 

Gå for Asus 970 strix, passivt ved lavt forbruk. Perfekt for stuebruk.

Men seriøst?! Hehe. Dette er jo ALTFOR kraftig til film og serier!

 

Ta mitt råd. Filmer og serier er nesten alltid filmet i 24 fps. Med andre ord vil alt over 24 fps ikke tilføye noe som helst siden kilden kun sender 24fps.

Du trenger kun 4k/60fps dersom du har tenkt å spille eller kanskje se fotball (dersom noen kanaler sender i 4k enda).

Behold det kortet du har. Bruk 4k oppløsning når du ser på film og serier (30fps) og skru ned til 1080p når du ser fotball på viaplay :)

 

Grunnen er vel mest at det ikke finnes noe annet enn 900-serien som har hdmi 2.0. DP er forøvrig mye mye mye bedre, men må man så må man :)

 

Kanskje vurdere tv med dp inngang? vet ikke om det finnes

 

Er greit med et skikkelig skjermkort hvis man spiller et spill en gang i blant da. Og så passer det bedre inn i en rigg med i5 (hvilken?!), 8gb ram (ddr2? ddr3?) og ssd (hvilken?). :)

Lenke til kommentar

Joda. Men han sier jo at han bare ser film og serier.... Han kommer aldri til å få utnytte > 24 fps til det.

 

Skamfult å kjøpe et 970 som brukes utelukkende til dette. Om man da ikke har penger å kaste bort :)

 

Tv med DP finnes foreløpig ikke såvidt jeg vet, desverre!

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Til nå er det vel kun nyeste generasjon av Maxwell som har HDMI 2.0. Altså GTX970 eller GTX980.

 

Det går jo fint ann å bruke 4k/30hz eller 1080p/60hz. Til man får et skjermkort billigere enn tre tusen. Oppskaleringen fra 1080p til 4k skal vistnok funke ganske bra.

 

For lyden vil du nok bruke optisk kabel, eller HDMI med ARC(audio return channel).

Du glemte ett kort, 750TI som jeg har 3 av.

Hardware.no har testet det.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!

Blir å høre på råd og vente med nytt skjermkort til hdmi 2.0 blir mer standard.

 

kan vel uansett plugge usb 3.0 hd rett i tv'n å få sett noen demoer i 4k 60hz., regner ikke med å finne noen filmer til nedlastning før neste år uansett?

 

Noen som vet når Pirates, LOTR, Hobbiten, Star Wars, harry potthead og lignende blir tilgjengelig i stoort format? Julefilmer!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jaja.

 

klarte ikke å vente så kjøpte asus gtx 970 strix..

 

fik da mulihet til 4k i 30hz, noe som i å for seg er greit. regner med det kommer støtte for 60hz etter en stund.

 

det nye problemet ble såklart lyden,

Først ble det ingen lyd ut til tv, så ble det plutselig etter et par restarter og testing med lydinnstillinger,men pc'n nekter å kjøre ut 5.1 lyd til tv'n.

nå har jeg plutselig ikke lyd i det hele tatt fra pc...

etter jeg prøvde hdmi til forsterker og videre til tv'n med fungerende lyd men ingen mulighet til 4k oppløsning!

 

jeg vil tvangskjøre 5.1 lyd fra hdmi.. hvordan..

er ikke erfaren med reg edit greier...

 

takker og bukker for tips!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...