Gå til innhold

GUIDE: Hjemmekinoskolen – del 5 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

btw, det er krav om minst 6 stikkontakter der det er beregnet på multimediabruk, altså der tv og forsterker står!

6 enkle er det viktig å understreke. Det vil si for. eks. 3 doble, 2 trippel eller du kan ha 3 schuko og 3 eurostikk.

For å være pirkete sier kravene minst 6 uttak. Minst 4 av disse uttakene må være av typen Shuko. Resten kan være eurostikk. Kravene gjelder der det er tenkt å ha TV, hjemmekino eller musikkanlegg. I følge Montørhåndboka NEK400:2010 s.217 Figur 7.2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil nå anbefale skjult elektrisk anlegg uansett når man pusser opp eller bygger nytt. Gjerne overdriv med bokser og rør så har man masse av muligheter i ettertid. Som artikkelen beskriver, kan man i noen tilfeller inngå en avtale med en installatør om å få legge rør og montere boksene selv (så lenge man ikke er helt på jorde når det kommer til å være praktisk anlagt)

 

Jeg er overbevist om at skjultanlegg kommer til å bli billigere enn et åpent anlegg (i hvertfall ikke langt unna), og resultatet mye mye bedre

Lenke til kommentar

btw, det er krav om minst 6 stikkontakter der det er beregnet på multimediabruk, altså der tv og forsterker står!

 

Ja, det er en rimelig dustete regel, men den er nå dessverre der :( Man klarer kanskje å dra det litt ut om man har flere sett med stikk på den veggen dog.

 

Når det gjelder lydgjennomgang med veggbokser så må man også passe på relativt god svatand sidelengs mellom boksene i "motstående vegger", altså at man ikke har en boks, og så en annen boks på andre siden av veggen rett ovenfor. Videre er det ikke så kjempekritisk å tette veldig godt med silikon rundt om man passer på det, og ikke har rør som går fra bokser tvers over veggen, men det skader såklart ikke.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den regelen sluntres det i så fall ganske heftig på vil jeg si. Jeg har til gode å gå inn i en nyere stue med minst seks stikk noe sted. Kanskje til sammen i hele stua, men ikke på et sted. Selv har jeg 7 stikk, pluss 4 litt lenger unna, samt kabel-TV og to nettverksuttak. Har man mulighetenl legg ethernet-kabler i veggen!

Lenke til kommentar

 

For å være pirkete sier kravene minst 6 uttak. Minst 4 av disse uttakene må være av typen Shuko. Resten kan være eurostikk. Kravene gjelder der det er tenkt å ha TV, hjemmekino eller musikkanlegg. I følge Montørhåndboka NEK400:2010 s.217 Figur 7.2c

 

Ja, det stemmer nok det.

 

 

Den regelen sluntres det i så fall ganske heftig på vil jeg si. Jeg har til gode å gå inn i en nyere stue med minst seks stikk noe sted. Kanskje til sammen i hele stua, men ikke på et sted. Selv har jeg 7 stikk, pluss 4 litt lenger unna, samt kabel-TV og to nettverksuttak. Har man mulighetenl legg ethernet-kabler i veggen!

Nei, det slurves ikke på det. Jeg har aldri satt opp mindre en 6 etter NEK2010 kom og jeg har aldri sett et hus etter NEK2010 som ikke følger kravet.

 

 

btw, det er krav om minst 6 stikkontakter der det er beregnet på multimediabruk, altså der tv og forsterker står!

 

Ja, det er en rimelig dustete regel, men den er nå dessverre der :( Man klarer kanskje å dra det litt ut om man har flere sett med stikk på den veggen dog.

 

Når det gjelder lydgjennomgang med veggbokser så må man også passe på relativt god svatand sidelengs mellom boksene i "motstående vegger", altså at man ikke har en boks, og så en annen boks på andre siden av veggen rett ovenfor. Videre er det ikke så kjempekritisk å tette veldig godt med silikon rundt om man passer på det, og ikke har rør som går fra bokser tvers over veggen, men det skader såklart ikke.

 

AtW

 

Det er jo ikke en "dustete" regel. Regelen er jo der for å hindre utstrakt bruk av de mange tragiske skjøteleding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det er en dustete regel, skjøteledning kan fortsatt brukes, og det er svært lite individuelt tilpasset. Pro-tip, er skjøteledninger problemet, så må man lage regelen for skjøteledninger bedre, det er det enkelte i styre og stell som ikke virker til å ha tatt innover seg.

 

AtW

Nei, det er ikke det. Du kan heller ikke hev standarden på samme måte siden det er en

standard brukt i mange land. Schuko er også allerede det svakteste leddet i kretsen, trenger ikke å videre forsterke det når vi allerde har en befolking som har lite forståelse på strøm forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo, det er en dustete regel, skjøteledning kan fortsatt brukes, og det er svært lite individuelt tilpasset. Pro-tip, er skjøteledninger problemet, så må man lage regelen for skjøteledninger bedre, det er det enkelte i styre og stell som ikke virker til å ha tatt innover seg.

 

AtW

Nei, det er ikke det. Du kan heller ikke hev standarden på samme måte siden det er en

standard brukt i mange land. Schuko er også allerede det svakteste leddet i kretsen, trenger ikke å videre forsterke det når vi allerde har en befolking som har lite forståelse på strøm forbruk.

 

 

Jo, du kan endre reglene, norge har allerede egne regler på flere typer elektrisk utstyr, og andre land har det samme. Det er uproblematisk å lage egne regler for skjøteledninger.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jo, det er en dustete regel, skjøteledning kan fortsatt brukes, og det er svært lite individuelt tilpasset. Pro-tip, er skjøteledninger problemet, så må man lage regelen for skjøteledninger bedre, det er det enkelte i styre og stell som ikke virker til å ha tatt innover seg.

 

AtW

Nei, det er ikke det. Du kan heller ikke hev standarden på samme måte siden det er en

standard brukt i mange land. Schuko er også allerede det svakteste leddet i kretsen, trenger ikke å videre forsterke det når vi allerde har en befolking som har lite forståelse på strøm forbruk.

 

 

Jo, du kan endre reglene, norge har allerede egne regler på flere typer elektrisk utstyr, og andre land har det samme. Det er uproblematisk å lage egne regler for skjøteledninger.

 

AtW

 

Norge har ingen andre regler at plugbart utstyr skal være CE merket.

Men ja, du får stå å plukke ut det folk kjøper på Ebay du da.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo, det er en dustete regel, skjøteledning kan fortsatt brukes, og det er svært lite individuelt tilpasset. Pro-tip, er skjøteledninger problemet, så må man lage regelen for skjøteledninger bedre, det er det enkelte i styre og stell som ikke virker til å ha tatt innover seg.

 

AtW

Nei, det er ikke det. Du kan heller ikke hev standarden på samme måte siden det er en

standard brukt i mange land. Schuko er også allerede det svakteste leddet i kretsen, trenger ikke å videre forsterke det når vi allerde har en befolking som har lite forståelse på strøm forbruk.

 

 

Jo, du kan endre reglene, norge har allerede egne regler på flere typer elektrisk utstyr, og andre land har det samme. Det er uproblematisk å lage egne regler for skjøteledninger.

 

AtW

 

Norge har ingen andre regler at plugbart utstyr skal være CE merket.

Men ja, du får stå å plukke ut det folk kjøper på Ebay du da.

 

 

Stemmer, men vi kunne fint hatt andre regler om man mener skjøteledninger er et problem. Du vet forresten at det allerede i dag er trivielt å kjøpe feks stikk som ikke er lovlige?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jo, det er en dustete regel, skjøteledning kan fortsatt brukes, og det er svært lite individuelt tilpasset. Pro-tip, er skjøteledninger problemet, så må man lage regelen for skjøteledninger bedre, det er det enkelte i styre og stell som ikke virker til å ha tatt innover seg.

 

AtW

Nei, det er ikke det. Du kan heller ikke hev standarden på samme måte siden det er en

standard brukt i mange land. Schuko er også allerede det svakteste leddet i kretsen, trenger ikke å videre forsterke det når vi allerde har en befolking som har lite forståelse på strøm forbruk.

 

 

Jo, du kan endre reglene, norge har allerede egne regler på flere typer elektrisk utstyr, og andre land har det samme. Det er uproblematisk å lage egne regler for skjøteledninger.

 

AtW

 

Norge har ingen andre regler at plugbart utstyr skal være CE merket.

Men ja, du får stå å plukke ut det folk kjøper på Ebay du da.

 

 

Stemmer, men vi kunne fint hatt andre regler om man mener skjøteledninger er et problem. Du vet forresten at det allerede i dag er trivielt å kjøpe feks stikk som ikke er lovlige?

 

AtW

 

Jeg er elektriker, vi monterer aldri utstyr som ikke har god fdv dokumentasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint for deg, men hva er poenget ditt? For å stave ut mitt poeng:

 

I dag finnes det norske særregler for elektrisk utstyr, man kan bryte disse reglene om man vil.

Det er mao uproblematisk å ha en særregel for skjøteledninger om man ønsker det, selv om det er teknisk mulig å bryte vil de færreste gjøre det. Og det er det eneste rasjonelle å gjøre, er skjøteledninger problemet, så endrer man skjøteledningene, ikke alt mulig annet vas.

 

Ved TVen er forøvrig et av huset mest praktiske steder å forgreiner, og det kommer jeg personlig til å bruke uansett hvor mange stikk det er der.

 

Forøvrig er det ikke manglende FDV-dokumentasjon som er problemet med ikke-lovlige stikk, jeg kan kjøpe stikk som er ulovlige å montere fra store seriøse aktører.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Fint for deg, men hva er poenget ditt? For å stave ut mitt poeng:

 

I dag finnes det norske særregler for elektrisk utstyr, man kan bryte disse reglene om man vil.

Det er mao uproblematisk å ha en særregel for skjøteledninger om man ønsker det, selv om det er teknisk mulig å bryte vil de færreste gjøre det. Og det er det eneste rasjonelle å gjøre, er skjøteledninger problemet, så endrer man skjøteledningene, ikke alt mulig annet vas.

 

Ved TVen er forøvrig et av huset mest praktiske steder å forgreiner, og det kommer jeg personlig til å bruke uansett hvor mange stikk det er der.

 

Forøvrig er det ikke manglende FDV-dokumentasjon som er problemet med ikke-lovlige stikk, jeg kan kjøpe stikk som er ulovlige å montere fra store seriøse aktører.

 

AtW

 

Kranglefanter ;)

 

Skjøteledninger er kun ment for midlertidige løsninger. Jeg vil da tro det kommer til å bli mindre/ lite profitt hos produsenten hvis de skal begynne å koste på produskjonen av midlertidig utstyr. Det finnes mange produsenter av elektrisk utstyr og dessverre knives det om pris, og kvaliteten går ned (Sprøere plastikk, dårligere klemmer, mindre kabeltverrsnitt osv.)

 

Det er veldig veldig mange som ikke skjønner at skjøteledninger har sine begrensninger (kommer fortsatt til å være slik om skjøteledningene blir bedre) og derfor tror jeg myndighetene prøver å eliminere dem for å se om det resulterer i færre branner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skaffet ekstra kun for å se på hjemmekinoskolen da jeg bygger hjemmekino akkurat nå. Spesielt delen med belysninger noe jeg lurer på.

 

Men dette sier meg i grunnen ikke noen ting. Jeg vet jo at jeg må ha lys, jeg vet jo at man kan ha skult anlegg, og jeg vet at man må trekke rør mellom disse. Jeg vet at man må ha brytere for å slå av og på strømmen (man behøver for øvrig ikke innom en bryterboks med stømkabelen om man kjører for eksempel KNX).

 

Men hvordan er det best å plassere disse lysene i taket? Hvor skal/bør de stå rent fysisk? Hva må man tenke på.

 

Denne artikkelen, og artikkelserien for den saks skyld, er så godt som meningsløs uten noen som helt tips om hvordan man skal gjøre ting.

 

Det holder ikke å bare skrive at man må ha lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...