Gå til innhold

GUIDE: Så enkelt fikser du din private nettsky (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller så kan man installere OwnCloud på en filserver. Er ikke noen komplisert sak å få til.

Støtter Windows, Linux, Mac og Android iallfall.

 

Selv leier jeg en VPS med ca 500GB diskplass og kjører OwnCloud på den. Da får den skikkelig linje, og jeg slipper å prøve å laste opp store filer over inn-båndbredden til ei DSL-linje.

Om man har fiber hjemme så forsvinner det problemet, selvfølgelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eller så kan man installere OwnCloud på en filserver. Er ikke noen komplisert sak å få til.

Støtter Windows, Linux, Mac og Android iallfall.

 

Selv leier jeg en VPS med ca 500GB diskplass og kjører OwnCloud på den. Da får den skikkelig linje, og jeg slipper å prøve å laste opp store filer over inn-båndbredden til ei DSL-linje.

Om man har fiber hjemme så forsvinner det problemet, selvfølgelig.

 

Flott idé med cloudsoftware på egen filserver, har lenge tenkt på å snuse på slikt men aldri kommet så langt. Nå slipper jeg heldigvis googlinga, takk kskjon ;)

 

Det første jeg tenkte på når jeg så overskriften til artikkelen var at de i alle fall kom til å nevne noen løsninger for oss som har en dedikert serverbox tikkende, men den gang ei. Bare reklame for dummybokser i mine øyne, spesielt siden artikkelen antyder at det kun er slike nas-bokser som i det hele tatt har mulighet for å kjøre cloudsoftware. Det er helt sikkert flere lesere som sitter på en rigg som står på 24/7 (eller ikke langt ifra) og gjerne kunne kjørt slik programvare, da all nedetid uansett er på utstyr en har direkte tilgang på (og kanskje bruker alene uansett). Ei heller er det håp for en oppfølger som eventuelt ville tatt opp filserversoftware siden det ikke en gang er noen antydninger til det i artikkelen. Må si meg litt skuffet med denne artikkelen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte på når jeg så overskriften til artikkelen var at de i alle fall kom til å nevne noen løsninger for oss som har en dedikert serverbox tikkende, men den gang ei. Bare reklame for dummybokser i mine øyne, spesielt siden artikkelen antyder at det kun er slike nas-bokser som i det hele tatt har mulighet for å kjøre cloudsoftware. [..] . Ei heller er det håp for en oppfølger som eventuelt ville tatt opp filserversoftware siden det ikke en gang er noen antydninger til det i artikkelen. Må si meg litt skuffet med denne artikkelen...

 

 

Einig med deg på dette. På eit generelt nivå so saknar eg meir entusiaststoff i frå hw.no, det blir litt for mykje "slik gjer du X enklast mogleg" i staden for "her er ein grundig innføring i X". Er det ingen i tek-redaksjonen som køyrer ein serverbox dei har lyst til å skrive ein artikkel om?

Endret av fig00r
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, i motsetning til å oppbevare data hos de store er man i det minste litt beskyttet av det faktum at svært få har noen interesse av å hacke seg inn på en helt privat sky/server, mest sannsynlig kjent kun for et fåtall mennesker. Men det krever selvsagt at sikkerheten ivaretas selv. Uten å ha særlig kjennskap til f.eks Owncloud vil jeg tro det er fokus på sikkerhet der og.

 

edit: leif.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som får kommet seg inn på en cloud ingen vet om...

Om noen kjenner til Owncloud så setter jeg pris på litt hjelp.
Har kjøpt Asustor 608T som har denne appen. Prøver å sette opp en base men møter et par utfordringer.

Jeg får logget på med Ipad og Iphone. Lagde en mappe til hver av de som heter Iphone og Ipad som jeg laster opp bilder til. Den ene enheten kan ikke se mappen som den andre enheten lagde selv om de er logget på med samme ID.

Når jeg prøver å logge på fra Mac, win xp eller win 7 så kobler den opp og har kontakt med server, når jeg taster inn bruker navn og passord og trykker conect så blir den bare stående å tenke.

 

Inne i settings på clouden så får jeg dette som svar:

Warning user_ldap No LDAP host given, won`t connect. 09.09.2014 10:48

Warning user_ldap No Base DN given, won`t connect. 09.09.2014 10:48

 

 

Noen ide om hva dette kan være?

Endret av TorEinar6
Lenke til kommentar

Tja, i motsetning til å oppbevare data hos de store er man i det minste litt beskyttet av det faktum at svært få har noen interesse av å hacke seg inn på en helt privat sky/server, mest sannsynlig kjent kun for et fåtall mennesker. Men det krever selvsagt at sikkerheten ivaretas selv. Uten å ha særlig kjennskap til f.eks Owncloud vil jeg tro det er fokus på sikkerhet der og.

 

edit: leif.

 

Jeg ser absolutt tankegangen :)

Men egne erfaringer tilsier noe annet - Har selv en dedikert burk for lagring av medie på. Denne tok det 3 dager, før jeg hadde en loggfil i GB-klassen, fylt opp med logon failure på. Det skal sies at det både gikk http/s, ssh og ftp på denne. Intet domene knyttett opp mot min offisielle IP, men likevell var det flere milioner forsøkt på innlogging mot de forskjellige protokollene. Det er så mange (botnett antar jeg) som kontinuerlig ligger å lytter på porter rundt om, at å ikke bli fanget opp av disse er godt gjort :)

 

 

Er ikke uenig i det i det du skriver, du blir ikke et prioritert offer med en slik boks

Lenke til kommentar

Fint med en artikkel om alternativer til de store skytjenestene. Men; Hvofor bare WD og Synology? hvorfor ikke tidligere nevnte Asustor eller Netgear ReadyNAS?

 

Jeg har ikke personlig kjennskap til Asustor, men Netgear har sin Egen skytjeneste ReadyCloud bygget inn i sine bokser, samt mulighet for å legge til Bittorrentsync, OwnCloud og Barracuda Drive.

 

De av oss som er interessert i dette temaet, er det fordi vi ikke vil at slemme onkel NSA skal stikke sin store fete nese oppi våre private data. I så måte er det vesentlig mer interessant med en artikkel om hvordan mitt eierskap til mine data ivaretas av tjenestene som følger med disse boksene (og for øvrig de frie alternativene som nevnt over). Hvordan kan jeg være sikker på at å bruke ReadyCloud ikke er slippe NSA, kinesiske myndigheter eller andre tvilsomme aktører rett inn i min server?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...