Gå til innhold

Har avslørt forfatteren bak den forhatte blåskjermen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer du på hvorfor Blåskjermen er blå?

På Tek Ekstra finner du svaret »

 

Ekstra here and ekstra there, ekstra ekstra everywhere...

Enten gjør om hele tek portalen til en ekstra tjeneste eller kutt ned på dette tullet. Hva blir det neste? halvskrevne artikler, som krever ekstra for å få med deg resten?

 

Ikke missforstå, kjør på med ekstra, men ikke la det bli til irritasjon for andre som ikke ønsker det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Ugh.. Har HW lest artikkelen?

  1. Det er ikke sensasjonelt. Det er kun teksten som står på den blåskjermen som det er snakk om. Angivelig så var teksten litt feil. Mest sannsynlig var det formuleringen som var feil eller misvisende.
  2. Det er ikke snakk om blåskjermen som er i Windows i dag. Skjermen som snakkes om her var en måte man kunne stoppe applikasjoner som hadde hengt seg opp.
  3. "Ingen har tidligere visst hvem i Microsoft som var forfatteren av den første blåskjermen." Ja vel. Ingen trenger vel å vite dette heller? Ingen vet hvem som skrev hjelp-menyen i Windows heller, vel? Er det verdt å bruke en artikkel på?
  4. "Kanskje måtte han vente til det rette tidspunktet med avsløringen?" Raymond Chen har ikke hatt noe problemer med å komme med historier til ledere i Windows sin periode. I dette tilfelle så roser han vel Balmer for å faktisk ta utfordringen med å skrive om meldingen (noe han skriver Bill Gates ikke gjorde).
  5. "feilmeldingshistoriens mest irriterende melding." Som jeg har nevnt, det er ikke den samme skjermen som vi tenker på. Denne blåskjermen måtte bli vist eksplisitt av brukeren, for å stoppe et program som henger. Du ble ikke tvunget til å restarte. Du ble ikke engang tvunget til å stoppe programmet. Altså, en helt annen funksjonalitet enn vi har for tiden i nyere Windows. Med andre ord, det er ikke snakk om en irriterende melding.
Slutt med reblogging av saker fra The Verge. De har tapt seg i kvalitet. Ikke fall i samme felle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg syntes det var interessant nok, jeg. Lurer på hva den opprinnelige teksten var.

 

Sikkert bare en annen formulering vil jeg tro? Noe sånt som...

 

The Program X does not respond to the message pipe.

 

Press Esc to return, Enter to close the frozen application and CTRL+ALT+DEL to restart.

 

 

 

Gir deg nøyaktig samme informasjon for en programmerer, men er ikke spesielt "brukervennlig" for en vanlig bruker.

Endret av Unlimited LTD
Lenke til kommentar

Jeg synes de kunne ha ombygget funksjonen i løpet av alle disse årene, slik at den ble mer nyttig en en hexadecimal beskjed, for selve brukeren.

 

Fin font de presenterte meldingen med, enten det er en presentasjon av en ekte melding, eller en omgjort dagens melding for å statuere innholdet i meldingen på en leselig måte.

Lenke til kommentar

Jeg synes de kunne ha ombygget funksjonen i løpet av alle disse årene, slik at den ble mer nyttig en en hexadecimal beskjed, for selve brukeren.

 

Fin font de presenterte meldingen med, enten det er en presentasjon av en ekte melding, eller en omgjort dagens melding for å statuere innholdet i meldingen på en leselig måte.

 

Bildet av blåskjermen er det nok bare vi som har satt sammen i Photoshop. Vi har forsøkt å lage det så likt kildebildet som mulig dog.

Anders :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Har ikke hatt blåskjerm siden jeg hadde Windows XP i 2006 jeg :/

 

Har ikke hatt blåskjerm siden jeg byttet til Linux jeg...

 

Det vil si, på Vista, W7 og W8 maskinene jeg har blitt på prakket av arbeidsgiver har jeg hatt blåskjerm på alle sammen...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Har ikke hatt blåskjerm siden jeg hadde Windows XP i 2006 jeg :/

 

Har ikke hatt blåskjerm siden jeg byttet til Linux jeg...

Det vil si, på Vista, W7 og W8 maskinene jeg har blitt på prakket av arbeidsgiver har jeg hatt blåskjerm på alle sammen...

Må være brukerfeil da?

Tja, eller at en faktisk BRUKER maskinen til masse forskjellig? Win er fremdeles et OS jeg ikke liker å bruke til kritiske systemer.
Lenke til kommentar

 

 

 

Har ikke hatt blåskjerm siden jeg hadde Windows XP i 2006 jeg :/

Har ikke hatt blåskjerm siden jeg byttet til Linux jeg...

Det vil si, på Vista, W7 og W8 maskinene jeg har blitt på prakket av arbeidsgiver har jeg hatt blåskjerm på alle sammen...

Må være brukerfeil da?

Tja, eller at en faktisk BRUKER maskinen til masse forskjellig? Win er fremdeles et OS jeg ikke liker å bruke til kritiske systemer.

 

 

Må være spesiellt flink jeg da siden jeg ikke får det ;) Du får holde deg til ditt bruker-uvennlige OS du. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Da har forfatteren av bloggen som "avslørte" hvem som skrev den "forhatte blåskjermen" kommet med en oppdatering:

http://blogs.msdn.com/b/oldnewthing/archive/2014/09/09/10556049.aspx

 

 

Somehow, it ended up widely reported that Steve Ballmer wrote the blue screen of death. And all of those articles cited my article titled "Who wrote the text for the Ctrl+Alt+Del dialog in Windows 3.1?" Somehow, everybody decided to ignore that I wrote "Ctrl+Alt+Del dialog" and replace it with what they wanted to hear: "blue screen of death".

 

Note also that people are somehow blaming the person who wrote the text of the error message for the fact that the message appears in the first place. It's like blaming Pat Fleet for AT&T's crappy service. It must suck being the person whose job it is to write error messages.

 

 

HW, dette er lavmål. Jeg abonnerer på Extra fordi jeg ønsker gode og riktige artikler. Ikke slikt svada. Hadde vel nesten forventet slikt av Teknofil, men ikke HW.

Morsomt, forresten, hvor mange andre sider som også mistolket dette. Så dere er jo ikke alene, da. ;)

 

Til slutt så ender han jo innlegget sitt med dette:

 

 

Next time, we'll see who actually wrote Windows 95 blue screen of death. Spoiler alert: It was me.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...