Gå til innhold

Tror Apple-lansering vil få mobilbetaling til å løsne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Problemet" her er at dette er transaksjoner som vil gå via kredittkortsløyfa til teller og ikke via bank axcept. Noe som betyr vesentlig større transaksjonskostander for butikk. Så når dette kommer for fullt, så spørs om hvem som er førstemann som er interessert i å dytte den kostnaden over på kunde. Da blir det brått ikke så spennende lengre for forbruker, samt dette vil også trekke ned kortandelen som igjen fører til mer kontanter. Så spennende teknologi, men jeg er spent på å se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Det blir jo i så fall akkurat likt som med alle kort som i dag ikke er BankAxept (de fleste MasterCard, f.eks.).

 

Klart, hvis det blir enda mer utbredt med betalingsløsninger som ikke er BankAxept så vil det jo kunne skje ting på prissiden. I andre land er det jo f.eks. vanlig å for det første betale et gebyr hvis du skal betale med kredittkort og for det andre er det jo gjerne et minstebeløp du må handle for før butikken aksepterer kortbetaling.

Lenke til kommentar

Vi er neppe ferdige med betaling over mobilregning med det aller første. Bransjen jobber med en nylansering av dette og ser nok for seg at man skal kunne betale langt mer enn ringetoner over mobilregningen. Det er også andre mobilbetalingstjenester på gang som ikke er knyttet til betalingskort.

 

Forbrukerombudet jobber for at man ved betaling over mobilregning, og andre nyere varianter, skal ha de samme gode forbrukerettighetene som ved betalinger knyttet til kort.

 

Det skjer mye spennende med betalingstjenestene for tiden og vi er positive når utviklingen kan gi oss nye, enkle og trygge betalingsmåter. Vi må bare passe på at forbrukerrettighetene følger med.

 

Vennlig hilsen forbrukerombud Gry Nergård.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hvis mobiloperatørene går med fantasier om å utvide mulighetene til å betale ting over mobilregningen så skjønner jeg (og er takknemlig for) at forbrukerombudet er på ballen. Det virker bare så hinsides bakstreversk at jeg ikke i min villeste fantasi kunne forestille meg at noen gikk med slike vrangforestillinger, men så burde jeg jo ha lært at slipsnissene fra BI har mange rare ideer om hvordan de ser for seg å få inn penger i kassa.

 

Da håper jeg inderlig vi slipper å gå baklengs inn i fremtiden.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...