Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Tatt" for å kjøre uten førerkort


Anbefalte innlegg

Har ikke tenkt så mye over det enda. Foreldrene har selvfølgelig fått vite det denne morgenen både av meg og en etterforsker så det er greit. Har jobbet hele sommeren så kunne gjort det her noen få ganger til, hadde boten hatt samme "pris" hver gang, så det er ikke det jeg bekymrer meg mest for.

 

Er forsatt usikker på hva jeg skal, men høres jo lurest ut å bare ta det som en mann, ja. Har sendt noen eposter til noen advokater bare for å få vite hva de synes om saken og om det ville vært noe vits i å kjempe imot.

 

1

 

 

Jeg kan ikke svare uten å undersøke jussen, herunder rettspraksis nærmere. Tidligere var det i alle fall slik at dersom man sitter i førersetet med nøkkelen i tenningen anses det som «kjøring». Om dette er endret må jeg undersøke.

 

2

 

 


Idet jeg ikke kjenner saken godt nok er det vanskelig å gi helt presise råd.

For meg ser det ut til å være en ren bevissak; dvs dersom påtalemyndigheten kan bevise at du har kjørt bilen og det ikke foreligger rimelig tvil her, vil du bli dømt. Slik du beskriver saken, er det jo noe tvil om saken, men om det er nok til å bli helt fritatt er det umulig å si noe om uten ytterligere undersøkelser.

Det som kan være et alternativ for deg er å bruke advokat til å fremlegge ditt syn og den tvil som foreligger i saken. Det kan være nok til at politiet henlegger saken eller gir et straffetilbud som alt i alt er akseptabelt.

 

Det tar etter erfaring noen uker/måneder før jeg endelig får forelegg i posten, tok en 2-3 måneder sist, så har god tid å tenke meg over. Takk for alle hjelpsomme svar hittil, ihvertfall.



Anonymous poster hash: 43543...c1f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville det forøvrig gjort noe forskjell dersom jeg står på enten offentlig tomt/langs offentlig vei, privat vei/tomt, eller privat vei/tomt til noen jeg kjenner (evt har tillatelse til å stå der)?

 

Mest med tanke på borttauing. Hentet bilen med en bekjent idag som har førerkort, så den var ikke beslaglagt eller noe slikt. Den stod heller ikke i veien for øvrig trafikk, og det er politiet som fikk den borttauet. Jeg ble spurt hva jeg ville og jeg sa den kan bare stå der, det er trygt, men de insisterte og etter de fant ut jeg hadde blitt tatt før for samme deal var det de som ringte inn Falck. Men den stod da ikke i veien eller ulovlig parkert, så hadde de teknisk sett "lov" å få den borttauet på min regning? Er det eventuelt mulig å kreve tilbake disse kostnadene for tauingen?



Anonymous poster hash: 43543...c1f
Lenke til kommentar

Politiet har rett til å fjerne kjøretøy som er plassert i strid med regler i vegtrafikkloven, som er plassert til hinder for trafikk/snøbrøyting/vegarbeid, eller som er plassert på en slik måte at det er til skade eller ulempe for en eier eller bruker (både offentlig og privat eiendom), se vegtrafikkloven § 37.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering på dere som lurer.

 

Biter i det sure eplet og godtar forelegget. Overraskende nok var forelegget på kun 8000kr, etter standard satser skal forelegget egentlig være /minst/ 10 000kr for 2. gang kjøring uten førerkort. Sure penger etter å ha jobbet hele sommeren, men gjort er gjort.

 

Akkurat som første forelegg på 8000kr, står det absolutt ingenting om sperrefrist. Politibetjentene har heller aldri fortalt noe om sperrefrist eller ikke øvelseskjøre til meg. Heller ikke til mine foreldre på telefon, og heller ikke på politistasjonen. Jeg var innom på kriminalavdelingen for å se på anmeldelsen og fulle rapporten, der ble jeg heller ikke fortalt om noe sperrefrist.

 

Første gang ringte jeg en del både til vegvesenet og til politiet, og ble bestandig fortalt at det ikke var registrert noe men de så det var behandlet en trafikksak. Til slutt ville jeg ikke "mase" om det mer. Aldri hørt noe.

 

Egentlgi skal jeg jo få dette automatisk, men jeg har jo aldri fått høre noe? Hvordan skal jeg kunne "vite" dette når jeg aldri ble fortalt noe eventuelt?

Og til slutt, sperrefristen gjelden kun for klasse B og oppover, hvis jeg ikke tar feil? Slik tolket jeg en annen tråd her tidligere.



Anonymous poster hash: 43543...c1f
Lenke til kommentar

 

 

§ 24 a.Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.

Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år. Tilsvarende gjelder også for den som ulovlig endrer maksimal hastighet eller ytelse i motorvogn i strid med § 13 femte ledd.

Blir en som ikke har førerett ilagt straff for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre motorvogn for en viss minstetid eller for alltid etter tvingende regler i eller i medhold av § 33, skal det i samme dom eller forelegg fastsettes en sperrefrist for å gi førerett til vedkommende. Fristen skal ikke settes kortere enn den perioden for tap av førerett som i tilfelle skulle ha vært fastsatt etter § 33.

Blir den som ikke har førerett, med skjellig grunn mistenkt for straffbart forhold som kan ha betydning for adgangen til å få førerkort, kan politimesteren eller den han gir myndighet bestemme at førerett ikke kan erverves før saken er endelig avgjort, likevel ikke ut over 3 måneder uten kjennelse av tingretten.

 

Det er, så vidt jeg kan forstå, første avsnitt som gjelder i din sak. Altså at det ikke var noe straffbart med kjøringen, ut over at du ikke hadde førerrett for klasse B.

Da vil sperrefristen gjelde for klasse B, slik du har oppfattet det. (Siden klasse B er en forutsetning for å ta C eller D, så gjelder det naturlig nok disse klassene også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...