Gå til innhold

GUIDE: Transistoren (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel. :) Tror mange ikke er klar over hvor enormt viktig transistoren har vært!

 

Men "Grunnlaget for all teknologi" er kanskje å ta litt sterkt i? En veldig viktig bit av grunnlaget for den moderne elektroniske teknologien vi har i dag, men på andre områder (biler, fly, whatever) har jo utvikling innen materialer og produksjonsprosesser vært vel så viktig. EDIT: Ser dere endra på overskriften nå.

 

Savner også at radiorør nevnes, de var jo transistorens forgjenger, og opererte etter det samme prinsippet som nevnes innledningsvis. Man hadde jo elektriske forsterkere og digitale datamaskiner også før transistorens tid, så grunnlaget var jo sånn sett allerede lagt.

Endret av Jaffe
  • Liker 9
Lenke til kommentar

"Hvis du hadde fortalt Bardeen, Brattain og Shockley at oppdagelsen de gjorde i 1947 ville føre til at man 60 år senere ville kunne gå rundt med teknologispekkede mobiltelefoner i lomma og nettbrett under armen, så hadde de nok ristet på hodet og trodd du var gal."

 

 

Et bedre eksempel ville kanskje vært å fortelle at om 60 år kan man putte flere milliarder av transistorer på en brikke på et par cm². Det er ihvertfall det jeg tenker er ganske sykt når jeg ser bilder av hvor store transistorene var når de ble laget første gang.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

skriver redaksjonen faktisk egne artikler? eller kjøper dere bare "Generic technology article #n" hver måned som dere betaler noen for å oversette og bare smører rett ut på siden?

 

Altså "hvor mye tåler en cd-spiller" som dere har postet en 7-8 ganger nå skjønner jeg at er inhouse laget men hva med alt det andre som "ekstra" medlemmene betaler for å se, er det bare hentet fra slike "default article houses"?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...