Gå til innhold

Bergprekenen - hvordan ser konservative kristne på denne?


Anbefalte innlegg

Da løftet han blikket, så på disiplene sine og sa:
«Salige er dere fattige,
Guds rike er deres.

21 Salige er dere som nå sulter,
dere skal mettes.
Salige er dere som nå gråter,
dere skal le.

22 Salige er dere når folk hater dere,
når de utstøter dere og håner dere
og skyr navnet deres som noe ondt –
for Menneskesønnens skyld!

23 Gled dere på den dagen og hopp av fryd,
stor er lønnen dere har i himmelen.
Slik gjorde også fedrene med profetene.

24 Men ve dere rike,
dere har alt fått deres trøst.

25 Ve dere som nå er mette,
dere skal sulte.
Ve dere som nå ler,
dere skal sørge og gråte.

26 Ve dere når alle taler vel om dere.
Det samme gjorde også fedrene
med de falske profetene.

 

Her er resten:
http://www.bibel.no/mobile/nettbibel.aspx?book=LUK&chapter=6

 

Den er et ganske sterkt stykke tekst.
Som til tider har vært sterkt medvirkende til min sympati for deler av kristendommen.

Men det virker ikke som det oppfattes som en veldig sentral del av budskapet?

Mvh:
Gunleik Groven

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vers (24) reagerer jeg litt på. Sier Jesus her at det som tilbys i himmelen har omtrent samme verdi som å leve et jordisk liv i rikdom? Har ikke lagt merke til dette før.

 

Jeg ville helst at du ga din tolkning av Bergprekenen. Hva ville blitt annerledes dersom kristne la mer vekt på innholdet i Bergprekenen?

 

Enig i at denne teksten er veldig sterk og interessant!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er vel i alle fall ikke det sterkeste argumentet for at:
Om du tror rett, skal du bli rik... :)

For meg handler den først og fremst om medmennesklighet og at man ikke skal stille seg over andre medmennesker, og en slags påminnelse om at jordisk lykke IKKE sier noe om hvor god du er som menneske.

En fremhevelse av andre verdier enn målbar suksess.

 

At det å fremstå som "tilpasset" ikke sier noe om at du er et godt menneske.

Mange tekster i bibelen, også i det nye testamentet, står i konflikt med hverandre, og jeg skal ikke veie dem. Men dette er I alle fall en av de som har vært mest positive for meg.

 

I dagens politisk- religiøse landskap oppfatter jeg den vel egentlig som reelt sett ganske kontroversiell...

 

Gunleik Groven

Endret av gunleik groven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I bergprekenen, krever igjen Jesus Kristus det umulige, setningen "Vær da fullkomne, slik deres himmelske Far er fullkommen" er aller best :)

 

PS: Jesus Kristus selv var fullkomen

 

Jo... :)

 

Men det er mye i Bibelen som er umulig å oppfylle. Og i alle fall samtidig.

 

Guds Kjærlighet, slik den er beskrevet i forskjellige deler av Bibelen, fra skapelsen, til Mosebøkene, til Jobs Bok, til De nye testamentene, til Paulus brev til Åpenbaringen, er mildt sagt av varierende karakter :)

 

Men på tross av dette, så er det jo et hint av nestekjærlighet i Bergprekenen. Som jo skal være Jesu ord.

Lenke til kommentar

 

I bergprekenen, krever igjen Jesus Kristus det umulige, setningen "Vær da fullkomne, slik deres himmelske Far er fullkommen" er aller best :)

 

PS: Jesus Kristus selv var fullkomen

 

Jo... :)

 

Men det er mye i Bibelen som er umulig å oppfylle. Og i alle fall samtidig.

 

Guds Kjærlighet, slik den er beskrevet i forskjellige deler av Bibelen, fra skapelsen, til Mosebøkene, til Jobs Bok, til De nye testamentene, til Paulus brev til Åpenbaringen, er mildt sagt av varierende karakter :)

 

Men på tross av dette, så er det jo et hint av nestekjærlighet i Bergprekenen. Som jo skal være Jesu ord.

 

Vel det er vel i Jesu Kristi selvoppofrelse på korset, at Guds kjærlighet virkelig kommer til syne.

Lenke til kommentar

 

 

I bergprekenen, krever igjen Jesus Kristus det umulige, setningen "Vær da fullkomne, slik deres himmelske Far er fullkommen" er aller best :)

 

PS: Jesus Kristus selv var fullkomen

 

Jo... :)

 

Men det er mye i Bibelen som er umulig å oppfylle. Og i alle fall samtidig.

 

Guds Kjærlighet, slik den er beskrevet i forskjellige deler av Bibelen, fra skapelsen, til Mosebøkene, til Jobs Bok, til De nye testamentene, til Paulus brev til Åpenbaringen, er mildt sagt av varierende karakter :)

 

Men på tross av dette, så er det jo et hint av nestekjærlighet i Bergprekenen. Som jo skal være Jesu ord.

 

Vel det er vel i Jesu Kristi selvoppofrelse på korset, at Guds kjærlighet virkelig kommer til syne.

 

Ja. Ser den...

 

Uansett er jeg fortsatt nysgjerrig på

 

1) Er Bergprekenen viktig for verdikonservative kristne (jeg kjenner ikke så mange)

2) Hvordan tolkes den i så fall av disse?

 

Den blir jo benyttet i tide og utiide som en sånn festtale.

 

Men er den viktig i den religiøse forståelsen?

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje ikke den aller mest konservative, men for min del er bergprekenen en av Jesus absolutt viktigste prekener, kanskje den viktigste. Den er så full av mat at selv den klokeste kan undre seg på nytt og på nytt ved å grunne på teksten. Mange av Jesu ord er slik, og det handler nok om at menneskelig forståelse og ord ikke kan fange Gud, Hans kjærlighet og Hans rike på noen ordentlig måte. Jeg minnes en historie om en norsk teolog som etter undervisningen spurte elevene sine om de kunne alt sammen nå. "Nei desverre", svarte de. "Det var godt", svarte teologen tilbake. "Det hadde vært en liten Gud om vi forstod alt sammen nå".

 

Jesus bruker mange skildringer og lignelser på å beskrive hvordan Gud er. Bare de 2 ordene; "Guds rike" brukte Jesus mye tid på å beskrive. De går igjen også i det lille utdraget ditt fra bergprekenen. Guds rike er jo ikke kirken. Bønnen i Fadervår viser at Guds rike er noe som kommer, hvor vi ber om "å la Guds rike komme". En gang spurte fariseerne Jesus når Guds rike skulle komme. Han svarte: "Guds rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. Ingen vil kunne si: Se her er det eller: Der er det. For Guds rike er midt iblant dere."

Guds rike er inni oss. Vi er alle Guds barn. Guds rike er potensialet i oss til å bli den vi er ment å bli. Jesus sammenlignet Guds rike med et sennepsfrø som inneholder alt som skal til for å kunne bli et stort tre. Men underveis trenger det vann, lys og næring. Hvis ikke kan det visne bort og dø. Vi trenger på samme måten å gjenopprette og opprettholde kontakten med Gud. Den Gud som er vår Far, vår skaper, og som ønsker at vi frivillig kommer til Ham, uten at Han noen gang vil tvinge oss til det.

Guds rike er å gjøre Guds vilje, og å virkelig ønske å gjøre det. Når vi ber om "å la Guds rike komme" ber vi om noe veldig viktig og verdifullt. Vi ber om å få sette bort egne behov og interesser, og leve slik Jesus statuerte et eksempel for. Slik Gud ønsker at vi skal leve. Det er vanskelig, og det er noe i oss som stritter imot, men det er hva som kan gi oss den freden, den lykken, den kjærligheten og relasjonen til Gud som vi trenger for å kunne vokse og bære gode frukter.

 

Vi må ikke la jordlig rikdom, penger, eiendom, status, utseende, jobb osv osv komme foran Gud. Det er det viktige. Vi kan gjerne ha det godt på jord, men dersom vi bygger våre liv, dersom det vi virkelig lever for er noe annet enn Gud - da ber Gud oss om å legge det til side, slik at Han kan få slippe til. Slik at Guds rike kan få vokse inni oss. Derfor tror jeg Jesus sier "Salig er dere fattige. Guds rike er deres... Men ve dere rike, dere har alt fått deres trøst."

De fattige har ingenting å tape, men følger Jesus frie som fuglen. De eier ikke rikdom på jorden, men har stor rikdom i himmelen. Mens de som har bygget sitt liv på penger, status og verdslig rikdom. De har alt fått det de ønsket seg aller mest. Det betyr dog ikke at man må selge alt man eier og har, og ikke kunne være rik. Det betyr bare at man må sette Gud i første rekke. At ingenting i verden er viktigere. Selv ikke ens eget liv.

Jeg minnes en historie om en forfulgt kristen dame som skulle henrettes for å ha forkynt Guds ord. Hun sa til henretterne at de kunne ta hennes liv for da ville hun komme til Gud. Eller de kunne la henne leve for da ville hun fortsette å leve med Gud. Hun vant uansett.

Det finnes 2 typer mennesker her i verden. De som sier til Gud; "La din vilje skje". Og de som Gud sier; "La din vilje skje" til.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...Guds rike er å gjøre Guds vilje,....

Guds rike er å regjere med Gud

Hva tenker du på da?

 

Det her,

 

Åp 3:21 "Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone."

 

og det her

 

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

 

Den kristne sitter på tronen og har all makt i himmelen og på jorden, gjennom Jesus Kristus

Lenke til kommentar

Det her,

 

Åp 3:21 "Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone."

 

og det her

 

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

 

Den kristne sitter på tronen og har all makt i himmelen og på jorden, gjennom Jesus Kristus

OK. En fin tanke det, men jeg tenker nok ikke at andre enn Gud har all makt. Det vil finnes rangeringer også i himmelen tror jeg.

Lenke til kommentar

 

Det her,

 

Åp 3:21 "Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone."

 

og det her

 

Ef 2:6 "I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham."

 

Den kristne sitter på tronen og har all makt i himmelen og på jorden, gjennom Jesus Kristus

OK. En fin tanke det, men jeg tenker nok ikke at andre enn Gud har all makt. Det vil finnes rangeringer også i himmelen tror jeg.

 

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."

 

Jesus Kristus fikk denne makten av Gud, alle som er i Jesus Kristus, har denne makten, fordi de er ett med ham

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."

 

Jesus Kristus fikk denne makten av Gud, alle som er i Jesus Kristus, har denne makten, fordi de er ett med ham

Jesus, som en del av den treenige Gud, har all makt - men husk også; "Men den dagen eller timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Faderen".

Jeg tenker at kristne er gitt makt til å f.eks. kunne helbrede, men ikke all makt på lik linje med Gud. Husk hvem som ønsket slik makt. Vi skal få leve i fellesskap med Gud, men vi skal ikke regjere på lik linje som Gud. Vi skal sitte i Guds fang, men ikke regjere som Ham.

 

Det er nå hva jeg forstår utav det :-)

Lenke til kommentar

 

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."

 

Jesus Kristus fikk denne makten av Gud, alle som er i Jesus Kristus, har denne makten, fordi de er ett med ham

Jesus, som en del av den treenige Gud, har all makt - men husk også; "Men den dagen eller timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Faderen".

Jeg tenker at kristne er gitt makt til å f.eks. kunne helbrede, men ikke all makt på lik linje med Gud. Husk hvem som ønsket slik makt. Vi skal få leve i fellesskap med Gud, men vi skal ikke regjere på lik linje som Gud. Vi skal sitte i Guds fang, men ikke regjere som Ham.

 

Det er nå hva jeg forstår utav det :-)

 

Åp 2:26 "Den som seirer og holder seg til mine gjerninger helt til det siste, skal jeg gi makt over folkene: Han skal styre dem med jernstav, som leirkar blir de knust. Den samme makt har jeg fått av min Far."
Den samme makten Jesus Kristus har fått av sin Far, har han gitt til de kristne.
Luk 22:29 "nå overdrar jeg riket til dere, slik som min Far har overdratt det til meg"
Lenke til kommentar

Åp 2:26 "Den som seirer og holder seg til mine gjerninger helt til det siste, skal jeg gi makt over folkene: Han skal styre dem med jernstav, som leirkar blir de knust. Den samme makt har jeg fått av min Far."

Den samme makten Jesus Kristus har fått av sin Far, har han gitt til de kristne.
Luk 22:29 "nå overdrar jeg riket til dere, slik som min Far har overdratt det til meg"

 

 

Joda, vi er enige tror jeg om at Guds rike gir makt, men ingen overstyrer Guds vilje. Guds rike handler jo ikke om å bli drevet av et ønske etter makt, men om å falle og overgi seg til Guds vilje - foran egen vilje, slik at Guds rike kan vokse seg stort inni en, og man kan få en dypere relasjon til Gud.

Er vi uenige om noe her?

Lenke til kommentar

 

Åp 2:26 "Den som seirer og holder seg til mine gjerninger helt til det siste, skal jeg gi makt over folkene: Han skal styre dem med jernstav, som leirkar blir de knust. Den samme makt har jeg fått av min Far."

Den samme makten Jesus Kristus har fått av sin Far, har han gitt til de kristne.
Luk 22:29 "nå overdrar jeg riket til dere, slik som min Far har overdratt det til meg"

 

 

Joda, vi er enige tror jeg om at Guds rike gir makt, men ingen overstyrer Guds vilje. Guds rike handler jo ikke om å bli drevet av et ønske etter makt, men om å falle og overgi seg til Guds vilje - foran egen vilje, slik at Guds rike kan vokse seg stort inni en, og man kan få en dypere relasjon til Gud.

Er vi uenige om noe her?

 

Kanskje formuleringen ?
Når Jesus Kristus utøver sin makt, så er det egentlig Gud som handler, samme når den kristne utøver sin makt, så er det egentlig Jesus Kristus som handler.
Det er riktig at Jesus Kristus er inni den kristne og at Gud er inni Jesus Kristus, så innerst inne er det Gud som styrer alt.
Guds rike vokser ved at fler og fler blir med på denne ordningen.
Endret av IHS
Lenke til kommentar

Kanskje formuleringen ?

Når Jesus Kristus utøver sin makt, så er det egentlig Gud som handler, samme når den kristne utøver sin makt, så er det egentlig Jesus Kristus som handler.
Det er riktig at Jesus Kristus er inni den kristne og at Gud er inni Jesus Kristus, så innerst inne er det Gud som styrer alt.
Ok. Vi er nok enige om at makten springer ut fra Gud, men presis hvordan "Gud henger sammen" vites ikke helt. Det må vi være ærlige å innrømme tror jeg.

 

 

Guds rike vokser ved at fler og fler blir med på denne ordningen.

 

Betyr det at du tenker at Guds rike vokser i antall medlemmer - som i kirken? I tilfelle er vi nok ikke helt enige i det. Som jeg viste til over (fra Lukas 17:20);

En gang spurte fariseerne Jesus når Guds rike skulle komme. Han svarte: "Guds rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. Ingen vil kunne si: Se her er det eller: Der er det. For Guds rike er midt iblant dere."

Vi kan altså ikke peke på det, ta på det, eller telle/summere det opp. Men jeg skal ikke si at jeg har noe fasitsvar til deg heller, så vi får la skriften stå som den står, og la det bli med det tror jeg :)

Lenke til kommentar

 

Kanskje formuleringen ?

Når Jesus Kristus utøver sin makt, så er det egentlig Gud som handler, samme når den kristne utøver sin makt, så er det egentlig Jesus Kristus som handler.
Det er riktig at Jesus Kristus er inni den kristne og at Gud er inni Jesus Kristus, så innerst inne er det Gud som styrer alt.
Ok. Vi er nok enige om at makten springer ut fra Gud, men presis hvordan "Gud henger sammen" vites ikke helt. Det må vi være ærlige å innrømme tror jeg.

 

 

Guds rike vokser ved at fler og fler blir med på denne ordningen.

 

Betyr det at du tenker at Guds rike vokser i antall medlemmer - som i kirken? I tilfelle er vi nok ikke helt enige i det. Som jeg viste til over (fra Lukas 17:20);

En gang spurte fariseerne Jesus når Guds rike skulle komme. Han svarte: "Guds rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. Ingen vil kunne si: Se her er det eller: Der er det. For Guds rike er midt iblant dere."

Vi kan altså ikke peke på det, ta på det, eller telle/summere det opp. Men jeg skal ikke si at jeg har noe fasitsvar til deg heller, så vi får la skriften stå som den står, og la det bli med det tror jeg :)

 

Det er selve makt strukturen, makt formen som utbrer seg over hele verden, som er Guds rike, ikke summen av personene som deltar i denne maktutøvelsen eller området makten utøves i.

 

Guds rike = Guds herredømme

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Guds_rike

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...