Gå til innhold

Nettdemokratiet en illusjon? Storebror ser deg bak et enveisspeil.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble nettopp ferdig med å se den andre episoden. Merker at jeg blir både sint og trist, ble spesielt sint over dette "we follow the law, senator" bs-et rundt 28 minutter inn i den andre episoden. For ikke å snakke om hvor lite oppmerksomhet det hele har fått, det har jo ikke akkurat skjedd noe stort merkbart som følge av avsløringene.

 

Så lite som folk flest ser ut til å bry seg ser jeg ikke at det kommer til å bli noe mindre overvåkning i den nærmeste fremtid, og det er trist.

Lenke til kommentar

I min artikkel nevner jeg at der har vært huller i TOR systemet som i de fleste andre systemer. Det påstås at de kjente hullene er tettet.

Nei "hullene" er ikke tettet.. det største "hullet" i tor er at et stort statelig organ som NSA med tillnærmet ubegrensede middler med letthet kan sette opp et enormmt antall relay og exit nodes og dermed ha tilnærmet fullstendig kontroll på trafikken fordi nesten all trafikken går gjennom deres noder. Så da får de den ukrypterte dataen ut fra exit noden og de får hvor det kommer fra via sine relay noder og kontroll på knutepunkter i nettverket via avtaler med teleopperatører og utstyr plassert hos disse. Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at ingen bagatelliserer problemet. Men det er da to ting. Hvordan få gjort noe med og hvorfor skal vi gjøre noe med det. Om NSA sitter og skummer gjnnom dette forumet så vil de nok tro at halvparten av oss sliter med senskader etter stygge fall i barndommen mens resten prøver å forstå hvorfor.

Og hva er interessen i det liksom? Hva har jeg i mot at NSA, eller andre orginisasjoner, leser det jeg skriver. Det er vel lite som jeg skriver her inne som beskriver meg som den personen andre kjenner meg som.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tror nok at ingen bagatelliserer problemet. Men det er da to ting. Hvordan få gjort noe med og hvorfor skal vi gjøre noe med det. Om NSA sitter og skummer gjnnom dette forumet så vil de nok tro at halvparten av oss sliter med senskader etter stygge fall i barndommen mens resten prøver å forstå hvorfor.

Og hva er interessen i det liksom? Hva har jeg i mot at NSA, eller andre orginisasjoner, leser det jeg skriver. Det er vel lite som jeg skriver her inne som beskriver meg som den personen andre kjenner meg som.

 

Men er du sikker på at andre mener det samme. Jeg har fulgt opp dette temaet i en annen tråd:

 

Nett overvåking, valg av utstyr og design blir eller burde vært storpolitikk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Har du slått deg?

 

Nei, men har du lest først post og tråden? Har du sett denne http://tv.nrk.no/program/koid23005114/selskapene-bak-usas-avlytting som er tilgjengelig til Torsdag (i morgen).

 

Jeg skrev det jeg skrev fordi jeg ventet mer av deg,

 

Det virker som du bagatelliserer temaet.

 

 

Hvordan forstod du det jeg skrev - jeg tror nemlig du har misforstått totalt ..!? Og ja, jeg har sett det programmet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

 

Har du slått deg?

 

Nei, men har du lest først post og tråden? Har du sett denne http://tv.nrk.no/program/koid23005114/selskapene-bak-usas-avlytting som er tilgjengelig til Torsdag (i morgen).

 

Jeg skrev det jeg skrev fordi jeg ventet mer av deg,

 

Det virker som du bagatelliserer temaet.

 

 

Hvordan forstod du det jeg skrev - jeg tror nemlig du har misforstått totalt ..!? Og ja, jeg har sett det programmet

 

 

 

Du skrev dette:

 

 

Hei, jeg så tråden din og fattet interesse, antok ut fra formuleringen at her kunne man kanskje ha noe viktig å si eller mene, men jeg leste og tenkte, og gikk egentlig bare helt blank i hodet fordi på den ens siden høres dette alvorlig ut, men på den andre siden, sier "Geir", det man i stillhet forundres over, nemlig: hva er det som er så interessant med all denne "formålsløse bablingen" som nettet flommer over av ..

 

Har ikke kommet lengre med den tanken, men har ett forslag til punkt 4 på anbefalingslisten din, og det er:

 

4. skru av alle dippedutter, og ta deg ferie i fra bablingen - gi deg selv en grundig avklimatisering

 

 

  1. Du viser til det en annen skriver for å begrunne din post.
  2. Hva mener du med punkt 4. ovenfor markert med rødt av meg?
  3. Mener du at jeg ikke skulle startet denne tråden og skrevet om det på egne nettsteder?

Nå kan du kanskje presisere før jeg må forklare mer om hvordan jeg forstod deg.

 

Punkt 4 oppfatter (forstod) jeg som trolling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Vel, så er jeg overvåket også. Det bryr meg rett i ryggen.

Heller for mye overvåkning enn for mange kjeltringer.

 

Sier du det samme den dagen denne overvåkningen peker deg ut som en av kjeltringene? Fordi en ikke demokratisk valgt amerikansk etat bestemmer at du er det i følge deres kriterier?

 

Geir :)

 

 

 

.....i følge deres kriterier?

 

Nettopp.

 

Vi har sett hvordan slike kriterier kan utformes om de ikke underlegges demokratisk kontroll.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

 

Jeg er ikke enig i at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig settes i fengsel.

 

Trist, synes jeg.

 

Geir :)

 

Ja, det er trist for den uheldige. Omtrent som en naturkatastrofe. Shit happens.

 

Dog er "samfunnet" bedre tjent med mitt syn.

 

 

Og hva er ditt syn? Kan ikke si at det er klart ut fra det som starter i denne

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1595846&p=21752289

 

posten og fortsetter i post 31.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Har du slått deg?

 

Nei, men har du lest først post og tråden? Har du sett denne http://tv.nrk.no/program/koid23005114/selskapene-bak-usas-avlytting som er tilgjengelig til Torsdag (i morgen).

 

Jeg skrev det jeg skrev fordi jeg ventet mer av deg,

 

Det virker som du bagatelliserer temaet.

 

 

Hvordan forstod du det jeg skrev - jeg tror nemlig du har misforstått totalt ..!? Og ja, jeg har sett det programmet

 

 

 

Du skrev dette:

 

 

Hei, jeg så tråden din og fattet interesse, antok ut fra formuleringen at her kunne man kanskje ha noe viktig å si eller mene, men jeg leste og tenkte, og gikk egentlig bare helt blank i hodet fordi på den ens siden høres dette alvorlig ut, men på den andre siden, sier "Geir", det man i stillhet forundres over, nemlig: hva er det som er så interessant med all denne "formålsløse bablingen" som nettet flommer over av ..

 

Har ikke kommet lengre med den tanken, men har ett forslag til punkt 4 på anbefalingslisten din, og det er:

 

4. skru av alle dippedutter, og ta deg ferie i fra bablingen - gi deg selv en grundig avklimatisering

 

 

  1. Du viser til det en annen skriver for å begrunne din post.
  2. Hva mener du med punkt 4. ovenfor markert med rødt av meg?
  3. Mener du at jeg ikke skulle startet denne tråden og skrevet om det på egne nettsteder?

Nå kan du kanskje presisere før jeg må forklare mer om hvordan jeg forstod deg.

 

Punkt 4 oppfatter (forstod) jeg som trolling.

 

 

  1. Ja, og hva var uklart med den koblingen - jeg er enig med den brukeren i at det er uforståelig for meg hva "overvåkere" tror de kan få ut av meningsløs babling - da basert på den forestillingen at folk sier hva som helst, når de er anonyme, eller føler seg trygg på anonymiteten sin.
  2. For å unngå å bli overvåket, kan man rett og slett bare koble seg av hele "skyen" - det er det enkleste slik jeg ser det - og det er kanskje klokt for folk å ta en pust i bakken, og stenge av for "meningsløst babbel", fordi for mye babbel kan få en til å tro at "skyen" faktisk er ett seriøst sted, og at alt må tas på alvor, eller forfølges ned til minste bokstav - unyttig bruk av tid og energi altså
  3. Og der tar du det jeg skriver helt personlig .. tror du virkelig at det var deg det gjaldt, eller er det en indikasjon på at du utsetter deg for mye babling, og dermed tar ting litt for seriøst og personlig? Jeg hadde ikke deg i tankene, før du selv sørget for det ..

 

Så din forhastede konklusjon basert på mangelfull vurdering av innhold, fikk deg til å ta en lynkjapp bedømming av meg, og forsøkte å sende meg til din egen "Guantanamo" (ref linken til trolltråden din) - det synes jeg var veldig unødvendig, men samtidig fikk du frem mitt poeng, som er at man kan bevilge seg selv litt ferie fra skyen, så blir man ikke så grepet av alt surret som foregår på nettet, og dermed straffe uskyldige folk

 

Du ble rett og slett en overvåker, og hadde du hatt fingeren på avtrekkeren, så hadde du kanskje sendt avgårde en krysserrakett (satt helt ute på tuppen av spissen)

Lenke til kommentar

Ja, det er trist for den uheldige. Omtrent som en naturkatastrofe. Shit happens.

 

Nei, det er ikke som en naturkatastrofe. De rår vi nemlig ikke med, men dette er et politisk spørsmål som vi kan påvirke i den ene eller andre retning om vi vil.

 

Dog er konsekvensen den samme: Om vi skal unngå naturkatastrofer, så må vi stenge oss inne på steder som er langt unna sjø og vær vind, som ikke har rasfare, ikke orkaner, osv. Problemet er ikke bare den "ene" uskyldige som faktisk havner i fengsel på grunn av dette, det er alle vi andre som må "stenge oss inne" billedlig talt for å unngå at "shit happens".

 

Dog er "samfunnet" bedre tjent med mitt syn.

 

 

Det må du gjerne begrunne. For meg smaker det av "Du kan ikke lage omelett uten å knuse noen egg".

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Ja, og hva var uklart med den koblingen - jeg er enig med den brukeren i at det er uforståelig for meg hva "overvåkere" tror de kan få ut av meningsløs babling - da basert på den forestillingen at folk sier hva som helst, når de er anonyme, eller føler seg trygg på anonymiteten sin.

 

 

Ikke bare babler du selv, men du siterer endog min babling så du er hermed forumets sjefsbabler. :blush:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

Ja, det er trist for den uheldige. Omtrent som en naturkatastrofe. Shit happens.

 

Nei, det er ikke som en naturkatastrofe. De rår vi nemlig ikke med, men dette er et politisk spørsmål som vi kan påvirke i den ene eller andre retning om vi vil.

 

Dog er konsekvensen den samme: Om vi skal unngå naturkatastrofer, så må vi stenge oss inne på steder som er langt unna sjø og vær vind, som ikke har rasfare, ikke orkaner, osv. Problemet er ikke bare den "ene" uskyldige som faktisk havner i fengsel på grunn av dette, det er alle vi andre som må "stenge oss inne" billedlig talt for å unngå at "shit happens".

 

Dog er "samfunnet" bedre tjent med mitt syn.

 

 

Det må du gjerne begrunne. For meg smaker det av "Du kan ikke lage omelett uten å knuse noen egg".

 

Geir :)

 

Ingen dårlig assosiasjon det. En uskyldig i fengsel berører kun ham og noen familiemedlemmer. Kanskje en 5-6 stykker. 100 kjeltringer på gata kan berøre 1000-vis av mennesker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ja, og hva var uklart med den koblingen - jeg er enig med den brukeren i at det er uforståelig for meg hva "overvåkere" tror de kan få ut av meningsløs babling - da basert på den forestillingen at folk sier hva som helst, når de er anonyme, eller føler seg trygg på anonymiteten sin.

 

 

Ikke bare babler du selv, men du siterer endog min babling så du er hermed forumets sjefsbabler. :blush:

 

 

Javel, hvis det berger nattesøvnen din, synes jeg det er presist nok konkludert .. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...