Gå til innhold

Frankenstein-bærbar knuser finansieringsmålet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som er så spesielt med denne? Hardwaren er ikke open source. (systembrikken er i alle fall ikke open source) Man kan jo installere opensource programvare på hvilke som helst PC. En PC basert på en opensource systembrikke med et åpent og gratis ISA hadde vært MYE mer interessant. For eksempel openRISC.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det definitivt mest interessante med denne maskinen er jo at den har en Xilinx FPGA tett på Cortex-A9-en, noe artikkelen ikke nevner. Dette er en aldeles fantastisk platform for prototyping av hardware - kombinasjonen av en relativt kraftig SoC, fornuftig inn/ut, formfaktor og ikke minst komplett dokumentasjon av PCB gjør den meget interessant i mine øyne.

For de som tenker ytelse - ikke tenk sånn. Dette er ikke en "råtass"-maskin (selv om FPGA-er er veldig flinke til å knuse tall, så skal det mye til å få den til å knuse noe som helst med mindre du snakker VHDL/Verilog). Det er en maskin for spesielt interesserte som vil leke med hardware-design.

Lenke til kommentar

Det definitivt mest interessante med denne maskinen er jo at den har en Xilinx FPGA tett på Cortex-A9-en, noe artikkelen ikke nevner. Dette er en aldeles fantastisk platform for prototyping av hardware - kombinasjonen av en relativt kraftig SoC, fornuftig inn/ut, formfaktor og ikke minst komplett dokumentasjon av PCB gjør den meget interessant i mine øyne.

For de som tenker ytelse - ikke tenk sånn. Dette er ikke en "råtass"-maskin (selv om FPGA-er er veldig flinke til å knuse tall, så skal det mye til å få den til å knuse noe som helst med mindre du snakker VHDL/Verilog). Det er en maskin for spesielt interesserte som vil leke med hardware-design.

Hvorfor skal man kjøpe denne saken i stedenfor et hvilken som helst annet utviklingsbrett? Man kan koble til ekstern skjerm vha VGA/DVI/HDMI, tastatur vha ps2/USB, nettverk vha cat5 eller hva det heter.

FPGA tett på ARM cpuen? Det er den ikke, den er jo offchip(!) med patetiske 256MB/s båndbredde til SoCen. Det finnes i dag fpgaer med on die ARM cpu. (Hva med denne? Den har 15,625 GB/s båndbredde mellom cpu og FPGA)

Mitt tips: Kjøp en amd64 PC, og koble et FPGA+ARM utviklerbrett til med USB.

Lenke til kommentar

 

Det definitivt mest interessante med denne maskinen er jo at den har en Xilinx FPGA tett på Cortex-A9-en, noe artikkelen ikke nevner. Dette er en aldeles fantastisk platform for prototyping av hardware - kombinasjonen av en relativt kraftig SoC, fornuftig inn/ut, formfaktor og ikke minst komplett dokumentasjon av PCB gjør den meget interessant i mine øyne.

For de som tenker ytelse - ikke tenk sånn. Dette er ikke en "råtass"-maskin (selv om FPGA-er er veldig flinke til å knuse tall, så skal det mye til å få den til å knuse noe som helst med mindre du snakker VHDL/Verilog). Det er en maskin for spesielt interesserte som vil leke med hardware-design.

Hvorfor skal man kjøpe denne saken i stedenfor et hvilken som helst annet utviklingsbrett? Man kan koble til ekstern skjerm vha VGA/DVI/HDMI, tastatur vha ps2/USB, nettverk vha cat5 eller hva det heter.

FPGA tett på ARM cpuen? Det er den ikke, den er jo offchip(!) med patetiske 256MB/s båndbredde til SoCen. Det finnes i dag fpgaer med on die ARM cpu. (Hva med denne? Den har 15,625 GB/s båndbredde mellom cpu og FPGA)

Mitt tips: Kjøp en amd64 PC, og koble et FPGA+ARM utviklerbrett til med USB.

 

Det å integrere en ARM SoC mot en FPGA og samtidig ha en brukbar platform er mye jobb, både hardwaremessig men også på software-siden. Man får mye "gratis" her(forutsatt at det faktisk funker..), og det er vel nøkkelen med dette produktet. Det er mye artige leketøy som er integrert betraktelig mye mer elegant sammen enn utviklerbrett flest. Her kan man jo faktisk forestille seg tidslinjen "Hm. Jeg savner å ha X i hardware på maskinen min. Jeg vil lage det. Kodekodekode - ferdig!" - i motsetning til "Hm. Jeg savner å ha X i hardware på maskinen min. Jeg kan lage en prototype med ledninger i hytt og vær, og prøve å selge idéen til et stort firma som kan gjøre alvor av den".

 

Når det er sagt, så er jeg enig i at 2 Gbit/s mellom FPGA og SoC ikke er spesielt imponerende, og at en FPGA med on-die ARM CPU kanskje hadde passet enda bedre i et slikt produkt. Jeg er også enig i at for de aller, aller, aller fleste use-cases så vil et vanlig ARM+FPGA utviklerbrett gjøre den samme jobben minst like bra. Men jeg må tilstå at idéen "laptop med FPGA" appelerer til meg, men med mindre laptop-biten er såpass god at den ville blitt brukt "til vanlig", så er og blir dette et leketøy. Dog, et artig leketøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...