Gå til innhold

Du tar bedre notater for hånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at det som ble sagt på forelesninger satt mye bedre når jeg først tok notater underveis og senere skrev dem inn på pc når jeg kom hjem. Man går gjennom stoffet flere ganger og da sitter det bedre enn ved å bare notere rett på pc. Tilhørte jo sjeldenhetene at folk satt med den bærbare tilbake i 97-00 når jeg studerte mye på grunn av støyen fra viftene og størrelsene på maskinen den gang og det kan jo ha vist seg å være lurt. Hadde nok også bare brukt data dersom det var praktisk den gang.

Lenke til kommentar

Problemet med dette er at mange skriver mye raskere på maskin. Mange skriver også så sakte for hånd at de vil ha problemer med å notere seg det de ønsker å få ned.

 

Så kan man si at man ikke skal notere alt, og bare fokusere på det viktigste, men for det første er det ikke alltid så enkelt å vite hva man kan "ignorere" og hva man må få med seg og for det andre kan det ofte gå fort og med mye viktig informasjon på en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

jeg får med meg mye mere når jeg noterer på pc enn ark, en av grunnene er at jeg har problemer med å lese min egen skrift for å se over hva jeg har skrevet.

Lenke til kommentar

Eg noterer alt i Evernote, og det gir meg en stor fordel over papir fordi:

- eg har alltid noe å notere med(pc, nettbrett eller i nødstilfelle, mobil)

- notatene blir alltid lesbare(håndskrift er noe dritt)

- alt innhold i notatene blir søkbare

- eg har alltid notatene med meg(fra pc, netttbrett eller mobil)

 

Dette overgår evnt fordeler med papir med god margin. Det skjer av og til at eg av uforklarlige årsaker tyr til papir(eller verst av alt, post-it) og det tar som regel ikke mange minuttene før eg angrer på akkurat det. Hvor skal eg gjøre av papiret? Eller hvor ble papiret av? *poff* borte...

Lenke til kommentar

Å notere på ark fungerer helt klart best for meg, men problemet er gjerne lesbarheten av dette i ettertid... Med andre ord skriver jeg ofte ned på ark slik at jeg husker det, og ikke trenger å bruke det jeg har skrevet ned, eller så skriver jeg det inn på pc, og må gjennomgå det flere ganger...

 

Hva som da er best kan diskuteres, men skriver jeg for hånd, og så inn på pc senere sitter det iaf!

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd meg på å notere for hånd, men blir ofte sittende og skrive noe viktig jeg mener jeg må få med meg, samtidig som vedkommende som sier noe bare går videre til neste viktige punkt som jeg da går glipp av fordi jeg er opptatt av det forrige han snakket om. Er denne effekten mindre enn fordelen av å skrive med PC, der jeg klarer å få med meg det jeg ønsker?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...