Gå til innhold

Slik skal Apple gi deg bedre mobilbatteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik skal Apple gi deg bedre mobilbatteri

Smart programvare skal forlenge batterilevetiden.

Her var det mye rotete begrepsbruk. For å klare litt opp:

1. Batterilevetid måles i antall år eller antall ladesykluser. Programvaren skal ikke forbedre batterilevetiden. Dermed blir ingressen feil.

2. Batteritid eller brukstid per lading måles i timer eller dager og deles videre inn i aktiv bruk og standby.

3. Programvaren Apple snakker om skal forbedre 2. og ikke 1.

4. Batteritid er et resultat av to ting: batterikapasitet (Wh) og hvor mange watt som tappes fra det. Batteriet får ikke en eneste mWh ekstra som følge av programvaren. Forbedringen består utelukkende av lavere strømtrekk. Dermed blir overskriften feil.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med å bare lage større batteri som gjør at strømmen varer lengere? Å sitte på en mini-størrelse av en mobiltelefon for alltid ber jo om problemer i fremtiden når det kommer til batteritid.

Nå designer man batteri for en nåværende telefon, ikke for at det skal brukes i fremtidige telefoner. Men det er fult mulig rent teknisk å velge større batteri. Problemet er markedsmessig. En bieffekt kan bli lavere salg fordi telefonen blir for tykk og tung og det forsøker de å unngå.

 

Om batteritiden blir generelt bedre på nye telefoner de nærmeste årene er jeg usikker på, men hvis den blir det så tror jeg strømsparefunksjoner i maskinvare og programvare vil få mye av æren for det. Batteriforskerne har bare klart å øke antall Wh/gram noen prosent i året siden Li-polymer kom på markedet og det kommer neppe til å øke så mye fortere de nærmeste årene. Skal man ha en vesentlig økning i Wh kommer man ikke unna å økt batteri-vekt og volum. Spørsmålet er bare hvor digre telefoner folk gidder å drasse rundt på.

 

På 90-tallet og noen år til var trenden å lage stadig mindre telefoner. Utover 2000-tallet ble telefonene tynnere, men bredere og lengre. Nå har veksten skutt fart og telefonene vokser jo raskere enn kreft. Så mye at det har dukket opp egne nisjer: kompakt/mini-telefoner, og armbånds-vedheng både med og uten ringemulighet. Håndfri-bruken har også økt. Dvs. digre telefoner ligger mye av brukstiden på bordet, i lomma eller veska. Digre telefoner brukes på en måte som minner stadig mer om nettbrett med ringemulighet. Skjermfokusert bruk som surfing, sosiale media og foto. Skillelinjen mellom nettbrett og digre telefoner viskes stadig mer ut. Om få år tror jeg vi tar det som en selvfølge den kommuniserer direkte med armbånds-enheten og håndfrienheten. Der armbåndsenheten blir mer rettet mot tale (GSM), mens telefon/brettet blir mer data og 4G-orientert. Hvor primærkameraet ender opp er jeg usikker på, men kanskje på brillestanga eller mikrofondelen av håndfrienheten. Kontrollerbart fra armbåndsenheten eller telefonbrettet hvis man har det med seg. Skal man på fjelltur tror jeg det blir vanligere å legge telefonbrettet hjemme jo større de blir og bare bruke armbåndsenheten og håndfri.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...