Gå til innhold

- Den får musikk til å høres ut som Gud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er det store problemet i situasjonen her er ikke mangel på en avspiller som kan spille av høyoppløst materiale, men at det finnes svært lite materiale for oss dødelige å få tak i. Med to- og firekjernede prosessorer under panseret bør de fint greie å tygge unna litt bitrate, bare materialet er tilgjengelig. Jeg har selv filer på min iPhone i 24/96, og det spilles av helt fint.

 

Personlig mener jeg at det bør være mye større fokus på at dagens strømmetjenester skal levere materialet sitt i "CD-kvalitet", noe som WiMP har hatt i en periode allerede (!). Jeg har ihvertfall ikke nubbesjangs til å høre forskjell på musikk fra en CD-rip og 24/96, ihvertfall ikke på et headset.

 

At denne høyoppløste butikken kommer gleder jeg meg til, men å ha en stor trekantet kloss i lomma greier jeg meg foruten.

Lenke til kommentar

Har du samanlikna iPhonen med anna bærbart utstyr? Ein ting er no at du får spelt av FLAC og liknande, men det er vel ikkje noko garanti for at lyden ut er god? Det som er spanande med dedikerte musikkavspelarar er at DAC-en og teknikken generelt er av betre kvalitet. Ein kan samanlikne det med eit mobilkamera vs speglrefleks. Begge kan ta bilete i 10MP, men der sluttar og likheitane.

 

Spotify i CD-kvalitet hadde eg ikkje takka nei til, men eg tvilar på det skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant nok. Ser dog ikke for meg at noe av musikken de selger vil være for meg. Når Kickstarter-filmen bruker 10 av 12 minutter på å bli priset av avdankede popstjerner sier det nok litt om publikumet kampanjen retter seg mot... Jeg skjønner ikke hvordan en gigantisk iPod har fått 2 mill. USD på et par dager. Kanskje jeg tar helt feil? Eller kanskje hele verden digger Elton John...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Det som er det store problemet i situasjonen her er ikke mangel på en avspiller som kan spille av høyoppløst materiale, men at det finnes svært lite materiale for oss dødelige å få tak i. Med to- og firekjernede prosessorer under panseret bør de fint greie å tygge unna litt bitrate, bare materialet er tilgjengelig. Jeg har selv filer på min iPhone i 24/96, og det spilles av helt fint.

 

Personlig mener jeg at det bør være mye større fokus på at dagens strømmetjenester skal levere materialet sitt i "CD-kvalitet", noe som WiMP har hatt i en periode allerede (!). Jeg har ihvertfall ikke nubbesjangs til å høre forskjell på musikk fra en CD-rip og 24/96, ihvertfall ikke på et headset.

 

At denne høyoppløste butikken kommer gleder jeg meg til, men å ha en stor trekantet kloss i lomma greier jeg meg foruten.

 

øh, kanskje ikke så rart siden CD er 16/44,1

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Lydfiler i 24 bit/192 kHz-format er totalt meningsløst (med unntak av i innspillings-/masteringprosessen). Det er fysiologisk umulig å høre forskjell på lyd med CD-kvalitet (dvs. 16 bit/44,1 kHz) og såkalt HD-lyd. Les og lær: http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

 

det er ikke bare fysiologisk umulig men teknisk også, da så og si all musikk blir laget til 48khz eller høyere og 32bit float. så downsamplet til 16/44.1

når vi snakker musikk ihvertfall, så de nissene som bruker høyere enn det er merkelig.

 

og mp3 kutter ved 16khz også så det er viktig med headsett som går til 20khz :p

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

 

snip

øh, kanskje ikke så rart siden CD er 16/44,1

 

 

Ja, det er helt riktig, men jeg forstår ikke helt hva du sikter til...?

 

kanskje jeg tolket det feil, men leste det som at du hørte på musikk i 24/96

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...