Gå til innhold

Guide: La NAS-en din overvåke for deg (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man få en guide til hvordan man setter opp et vanlig "dumt" webkamera til å være tilgjengelig via internett på en nogenlunde sikker måte? Evt via en gammel PC/laptop eller billig minidatamaskin som Rasberry Pi? Virker litt dumt å sløse bort penger på et nettkamera når man har fullt brukbare og ganske bra kameraer liggende. Da kan man også ha muligheten for å bruke et kamera med større sensor og bedre optikk. Kameraet i et billig nettkamera er gjerne ikke av den beste sorten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan man noe programmering/scripting på Linux kan man f.eks sette opp Raspberry Pi med WEB kamera og motion. Motion kan sette opp til å lagre bilder ev. kjøre oppgaver (f.eks sende e-post) når det er bevegelser i bilde. Bildene kan da legges i mappe på NASen som bare eieren/brukeren har tilgang til.

Lenke til kommentar

Kan man noe programmering/scripting på Linux kan man f.eks sette opp Raspberry Pi med WEB kamera og motion. Motion kan sette opp til å lagre bilder ev. kjøre oppgaver (f.eks sende e-post) når det er bevegelser i bilde. Bildene kan da legges i mappe på NASen som bare eieren/brukeren har tilgang til.

 

Personlig så kunne jeg tenkt meg webkamera til bruk med 3D-printer. Så kan jeg følge med via internet mens jeg er på jobben. Ting kan fort ta 15+ timer for større ting. Er kjipt når det som printes løsner fra plattformen og printeren dum som den er pøser ut plast i løse luften. Jo før man stopper den prosessen jo mindre søl med svidd plast. Da med mulighet for å ta strømmen på printeren via SMS eller via nettet.

 

Er nogenlunde grei på å lage fysisk elektronikk, men ganske blank på programering og scripts.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...